Grand Prix of India: Kopzorgen, bureaucratie en veiligheid issues

4250
budhh-international-circuit
Een lokale Suzuki GSX-R125 Cup wedstrijd op het Buddh International Circuit in India | © Buddh International Circuit

Het Buddh International Circuit in India is in het weekend van 22 t/m 24 september gastheer van de dertiende ronde van het 2023 MotoGP wereldkampioenschap seizoen. Het is de eerste keer dat het nieuwe circuit op de MotoGP kalender staat, maar inmiddels is het wel al duidelijk dat uitgerekend deze (dertiende) Grand Prix van het seizoen – nog voordat er een meter is gereden – voor de nodige kopzorgen zorgt bij de organisatie, fabrikanten, teams en coureurs.

De afgelopen tijd was de Grand Prix op het Buddh International Circuit in India veelvuldig het gesprek van de dag in de MotoGP paddock. Niet alleen de veiligheid van het circuit is nog steeds een groot vraagteken, met name de bureaucratie, de strenge douaneregels en de sinds kort door de Indiase overheid bekende gemaakte belastingeregels zijn een doorn in het oog van alle betrokkenen.







Het getal 13 is voor veel mensen nog steeds een ongeluksgetal, maar nu de dertiende Grand Prix van het seizoen in India – het land dat met 1.326.093.247 inwoners onlangs de Volksrepubliek China ingehaald heeft en momenteel het grootste land ter wereld is wat betreft het inwonertal – zullen veel fabrikanten, teams en coureurs dit kunnen beamen.

Kunnen velen nog wel begrip opbrengen voor het feit dat de Aziatische markt heel erg belangrijk is voor de sport, maar het vele werk, de spanningen en vele onzekerheden zorgen momenteel wel voor veel spanning binnen de paddock.

Het invullen van de vele en vaak onoverzichtelijke en onduidelijke douanepapieren is dan misschien nog wel het minst erge. Veel erger zijn de in te vullen belastingpapieren. De lokale overheid heeft namelijk bepaald dat er in India belasting moet worden afgedragen over de verdiensten tijdens het Grand Prix weekend. Dat dit ver, heel ver gaat is inmiddels wel duidelijk. Een voorbeeld: Een MotoGP coureur heeft een contract waarin vermeld staat dat hij 8 miljoen euro per jaar verdiend, daarnaast heeft dezelfde coureur 2 miljoen aan inkomsten van zijn persoonlijke sponsors (helm, laarzen, helm etc.). Er zijn 20 Grand Prix weekenden in 2023, de autoriteiten in India hebben nu bepaald dat deze coureur 1/20 deel van zijn inkomen verdiend tijdens het dertiende Grand Prix weekend in hun land. Met andere woorden, deze coureur verdiend dus 500.000 euro in India en daar dient hij belasting (ruim 20%) over af te dragen alvorens hij op zondagavond na afloop van de Grand Prix het land verlaat. Dat het niet alleen veel papierwerk is, maar dat geen van de coureurs (maar ook teambazen, managers en ander personeel) hierom verlegen zit moge duidelijk zijn.

Los van het financiële aspect zorgt dit voor de nodige discussies bij met name de fabrikanten. Zij hebben inmiddels allen een complete financiële afdeling in moeten richten speciaal voor deze ene Grand Prix, een afdeling die alle financiële, juridische en fiscale aspecten in kaart brengt aangezien men het zich niet kan veroorloven hierin fouten te maken. Maar de grootste ergernis is nog wel – en daar verzet zich men op dit moment nog hevig tegen – het verplicht moeten vrijgeven en invullen van alle contractdetails van de coureurs. Hier schuilt namelijk een groot gevaar, met het invullen van al deze details is er straks een organisatie (land) die over alle contract details beschikt van het complete MotoGP startveld. Iets dat tot op heden nog niet aan de orde is, immers geen enkele fabrikant of team heeft er belang bij dat het salaris welke men aan hun coureur betaald bekend is bij de concurrent. Een tweede reden om hier terughoudend mee te zijn is de kans dat deze details ge- of misbruikt gaan worden, op termijn een keer (per ongeluk) uitlekken, publiekelijk worden gemaakt of op straat komen te liggen.

Niettemin is Dorna nog steeds onvermurwbaar (men heeft inmiddels al een aantal medewerkers naar India gestuurd om daar de komende weken de helpende hand te bieden in de ontstane chaos, te assisteren en zo meer duidelijkheid te krijgen in de situatie) en moet het evenement hoe dan ook en koste wat kost doorgaan.

Maar het zijn niet alleen deze strenge toegangs- en fiscale regels die de fabrikanten, teams en coureurs zorgen baren, ook de veiligheid van het Indiase circuit is nog steeds een belangrijk issue en groot vraagteken.

Tijdens een bezoek van FIM-veiligheidsfunctionaris Tome Alfonso in november 2022 kwamen er een aantal zaken aan het licht die sindsdien nog opgelost dienden te worden. Met name de uitloopstroken bleken onvoldoende. Er werd afgesproken dat de asfaltoppervlakken op een flink aantal plaatsen verkleind dienden te worden en dat deze in de bochten 1, 2, 3, 4, 5, 7, 13 en 14 vervangen moesten worden door gravelstroken.

Ook bleken de kurbstones meer voor autoraces ontworpen te zijn en daarom niet geschikt en te agressief te zijn voor motoren. Volgens de laatste informatie zijn de wijzigingen inmiddels doorgevoerd, maar de definitieve goedkeuring volgt pas donderdag aan de vooravond van de start van het Grand Prix weekend. Een bijzondere situatie die niet bij iedereen goed lijkt te vallen, helemaal omdat er inmiddels foto’s de ronde gaan die anders doen vermoeden dan de informatie die er wordt vrijgegeven vanuit de organisatie. Aprilia Racing coureur Aleix Espargaró heeft dan ook terechte twijfels.

Aleix Espargaró: “Een tijdje geleden liet Massimo Rivola me een foto zien van de laatste bocht. Direct naast de baan stond een betonnen muur. Dit gebied zag er erg smal en gek uit, bijna zoals ook bijvoorbeeld in Indianapolis het geval is. Ik hoop dat de verantwoordelijke mensen deze situatie nog zullen verbeteren. Ik wil ze vertrouwen, en ik wil Dorna ook vertrouwen. Dus laten we afwachten. Maar als er daar nog steeds een muur staat als we er zijn, dan gaan we daar niet rijden, geen enkele kans.”

Hoe dan ook, er zal de komende paar weken nog veel gesproken worden over deze toch wel bijzondere stap en gedurfde operatie van Dorna. Normaalgesproken kijkt de Spaanse rechtenhouder constant met een schuin oog naar de ontwikkelingen binnen de Formule 1. Misschien had men dit in dit geval ook beter kunnen doen, de Formule 1 was in het verleden namelijk ook al een paar keer te gast op het nabij Greater Noida gelegen Buddh International Circuit. Het bleef ondanks een vijfjarig contract echter bij drie bezoeken (2011, 2012 en 2013) vanwege – ja u raadt het al – de bureaucratie. Of dit nog niet genoeg was, ook het FIM Superbike World Championship had concrete plannen om het circuit aan te doen maar dit evenement kwam er nooit – ja u raadt het al – de strenge douaneregels.

Vanzelfsprekend zullen de verantwoordelijke mensen binnen Dorna zich inmiddels ook wel regelmatig achter de oren krabben omdat zij schijnbaar ook constant verrast worden met nieuwe, extra en andere door de Indiase autoriteten opgelegde regels. Maar hoe dan ook, de grote vraag is wie men er een plezier mee doet om in dit land een Grand Prix te organiseren. Ondanks dat het evenement waarschijnlijk veel euro’s op zal leveren staat er momenteel nog geen van de fabrikanten, teams en coureurs te springen om af te reizen naar de Grand Prix of India op het Buddh International Circuit.

Hoe het allemaal uitpakt en of het bij een eenmalig bezoek zal blijven, vanaf maandag 25 september kan er geëvalueerd worden. Duidelijk is nu echter al wel dat de dertiende Grand Prix van het 2023 MotoGP seizoen de boeken in gaat als één van de meest veelbesproken, zo niet het meest besproken Grand Prix weekend alvorens er nog maar een meter gereden is.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



                         Vrijwillige bijdrage                     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’