Grand Prix von Österreich: Michelin wijzigt harde voorband na problemen Oliveira

2367
miguel-oliveira
Miguel Oliveira | foto© KTM Images

Miguel Oliveira moest afgelopen zondag tijdens de MotoGP race van de Michelin Grand Prix of Styria vroegtijdig opgeven. De KTM-coureur parkeerde zijn machine in de pits waar bleek dat er een paar flinke gaten in de harde Michelin voorband zaten. Een reden voor de Franse bandenfabrikant om voor komend weekend te verrijden Bitci Motorrad Grand Prix von Österreich een nieuwe harde voorband mee te nemen naar de Red Bull Ring.

Miguel Oliveira was zondagmiddag op de Red Bull Ring één van de zeven MotoGP coureurs die besloot om op de hard-front Michelin band van start te gaan. De KTM-coureur moest echter halverwege de 27 ronden tellende race (na herstart) opgeven nadat een aantal grote stukken rubber uit het midden van zijn band waren losgekomen.







Miguel Oliveira: “Ik had een probleem met de voorband. Zeg maar rustig dat deze kapot was. Ik moest noodgedwongen opgeven vanwege sterke trillingen en een groot risico op een crash.”

Nu is het geen geheim dat met name de KTM-coureurs het afgelopen weekend op de Red Bull Ring veel problemen hadden met de hard-front Michelin band – de meest harde voorband was zeg maar nog niet hard genoeg – maar ook andere coureurs klaagden over een gebrek aan grip voor met dit type voorband. Oliveira was echter de enige die zijn race vroegtijdig af moest breken en te maken kreeg met een voorband die echt stuk was. Ondanks dit wil Michelin geen enkel risico nemen voor komend weekend te verrijden tweede opeenvolgende Grand Prix op het Oostenrijkse circuit. In overleg en met goedkeuring van Dorna heeft de Franse bandenfabrikant besloten de bewuste voorband voor komend weekend niet meer beschikbaar te stellen en heeft men inmiddels een nieuwe symmetrische harde voorband laten overkomen welke de vorige asymmetrische optie zal vervangen.

Michelin: “We zijn de band aan het analyseren die Miguel Oliveira heeft gebruikt. Dit was de enige band die dit probleem vertoonde gedurende het hele weekend, en er zijn veel banden met deze specificatie gebruikt – vooral in FP4. Het was dus geen structureel probleem, en daarnaast tastte het alleen delen van het loopvlakrubber aan. Dit is een beslissing van Michelin, die puur uit voorzorg voor de veiligheid is genomen, en het heeft de volledige steun van Dorna.”

Met name de KTM-coureurs zullen heel erg blij zijn met de komst van deze nieuwe harde voorband. Het was afgelopen weekend heel erg duidelijk dat zij op hun thuiscircuit de meeste problemen ondervonden. Met name Brad Binder was hier na afloop van het weekend duidelijk in. Hij zal dan ook met genoegen het nieuws van Michelin aangehoord hebben en hopen dat deze nieuwe voorband nog iets een hardere compound heeft dan de band waarmee de problemen ontstonden bij zijn teamgenoot.

Brad Binder: “Het was me afgelopen vrijdag meteen tijdens de eerste keer dat ik naar buiten ging in FP1 al duidelijk dat deze voorband niet echt goed bij de KTM ging passen. Ondanks dat het de meest harde optie was, was deze nog gewoon te zacht. Maar we kunnen er niets aan doen. De hardste optie is nog steeds soft. We zullen komend weekend zien, en gewoon moeten afwachten. Ik had het gevoel dat ik geen enkel voordeel van de motor kan gebruiken, omdat ik de voorkant veel meer moest gebruiken dan de andere jongens. Ik rem harder en normaal gesproken rem ik later en ik houd meer druk op de apex. Je kunt een gloednieuwe achterband monteren, maar als de voorkant je beperkende factor is, hoe kun je dan een seconde uitlopen? Dat was dus mijn grootste probleem zaterdag in de kwalificatie. Ik wist dat ik in de race een fatsoenlijk ritme kon houden, maar het ging om het ritme, ik moest gewoon constant op de limiet rijden en zorgen dat ik er niet overheen ging, want het risico dat ik de voorkant kwijt zou raken lag constant op de loer.”

Mochten de KTM-coureurs er komend weekend ineens een stuk beter bij zitten, iets dat zomaar eens kan gaan gebeuren, dan weten we de oorzaak. Het zou de KTM-directie in ieder geval goed uitkomen, het succes van een jaar geleden – toen Miguel Oliveira de MotoGP race wist te winnen in Oostenrijk – smaakt namelijk naar meer. Met een beetje hulp van Michelin zou dit dan ook zomaar eens een vervolg kunnen krijgen.



Handige links Bitci Motorrad Grand Prix von Österreich:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter