In het hele land scheen afgelopen zaterdag de zon behalve weer eens op het Drentse circuit van Assen. Tijdens de natte wedstrijd om het wereldkampioenschap 250cc eindigde Hans Smees als Wildcard rijder op een knappe 22e plaats, daarmee 2 reguliere Grand Prix rijders het nakijken gevend. Dit had zelfs nog beter gekund als Hans wat beter zicht had gehad tijdens de 18 ronden durende wedstrijd; door een beslagen vizier was het zicht allesbehalve goed te noemen en daarom moest de Harrevelder de nodige voorzichtigheid in acht nemen om de Honda op het natte en gladde asfalt overeind te houden.
Al op dinsdag was Performance Racing Achterhoek naar het Asser circuit afgereisd om daar op woensdag de motoren te laten keuren. Pas op donderdag werd er daadwerkelijk gereden, in de 1e vrije training liet Hans al gelijk zien tijden te kunnen rijden die goed genoeg moesten zijn voor kwalificatie totdat wederom de pechduivel toesloeg en Hans te maken kreeg met een vastgelopen motor. Omdat sÕmiddags de kwalificatietraining al werd verreden waren er maar 3 uurtjes de tijd om de Honda weer te prepareren, toen echter bleek dat de krukas was vastgelopen zonk iedereen even de moed in de schoenen. Niet te lang overigens want binnen no-time had Benny het blok gedemonteerd en voorzien van een frisse krukas, een waar huzarenstukje zodat Hans zich om 15 uur kon opmaken voor de belangrijke kwalificatie.
Met een opnieuw goed lopende Honda wist Hans relatief makkelijk zijn tijd van de ochtend weer te halen en noteerde met een rondetijd van 2,11.7 min. een tijd die ruim binnen de gestelde limiet bleef, voorlopig stonden we erbij. Vrijdag was er wederom een vrije training waar nu de aandacht uitging naar de afstelling van de vering aangezien de achterband al na een paar ronden compleet was opgereden en Hans klaagde over gebrek aan grip. Met wat hulp werd de set-up van de motor compleet gewijzigd wat verbetering leek te geven, de band ging er nog steeds aan maar de motor voelde wel stabieler. De vreugde aan het einde van de sessie was groot bij het team, Hans had zich ruim binnen de limiet gekwalificeerd en ook Jan Blok redde het nog in de allerlaatste ronde. Randy Gevers kwam helaas net een seconde te kort, Hans probeerde Randy nog mee te nemen in de slipstream maar deze hulp kwam net te laat.
Op de wedstijddag begon het wederom met mooi weer en in de warmup wist Hans zijn tijd nog eens aan te scherpen, vol vertouwen dus voor de wedstrijd. Echter om 11 uur begon het te regenen, Volgens Mister TT Gert Pieper was er een kans op een droge wedstrijd dus werden er door hem een set inter-mediate banden aan ons uitgeleend voor het geval er een opdrogende baan zou ontstaan. Na wat wisselen van slicks/regenwielen en deze intermediates bleek dat het toch nat zou blijven zodat Hans om 14 uur op volle regenbanden de wedstrijd kon aanvangen. ÒDe start ging super totdat er voor mij een Yamaha stil stond en ik van het gas moest. Hierdoor verloor ik gelijk een aantal plaatsen. Ik kwam daardoor achter Jan Blok te zitten die ik makkelijk kon volgen totdat mij al na 2 ronden het vizier helemaal besloeg, ik zag in de bochten helemaal niets meer en moest mijn snelheid aanpassen. Op het rechte stuk werd dan het zicht weer beter zodat ik weer naar mijn voorgangers toe kon rijden maar als ik er weer achter zat dan besloeg het vizier direct weer. Het zicht was zo slecht dat ik niet eens de blauwe vlaggen kon zien die gezwaaid werden toen de koploper (West) eraan kwam zodat ik deze bijna van de baan afreed toen hij me wilde passeren. Na dit voorval ben ik het maar wat rustiger aan gaan doen en heb verder geen enkel risico meer genomen. Ondanks het feit dat de uitslag veel beter had gekund ben ik erg blij dat ik mijn eerste TT heb uitgereden, het was een geweldig weekend ook voor de rest van het team en ik wil er graag volgend jaar weer bij zijn om te laten zien dat het nog veel beter kan. Ook wil ik via deze weg mijn sponsoren en iedereen die heeft meegeholpen om mijn deelname aan deze TT mogelijk te maken hartelijk danken voor alle steun. Klasse jongens en tot hopelijk tot volgend jaar!Ó
De volgende wedstrijd wordt verreden op het circuit van Zolder op 20 juli a.s., tot dan.
Namens Performance Racing Achterhoek; Hans Overmaat.