Nadat zondag de eerste trainingen van de 2019 editie van de Isle of Man TT werden verreden was Dean Harrison dinsdagavond opnieuw het snelst tijdens de tweede kwalificatiesessies. Volgens het programma zou zaterdag de openingsdag zijn van de TT maar deze werd afgelast vanwege slechte weersomstandigheden. Maandag werden de trainingen opnieuw afgelast vanwege regen.

De bedoeling was dat zaterdag de eerste trainingen voor de jaarlijkse Isle of Man TT van start zouden gaan, echter gooiden de weergoden roet in het eten en werden deze afgelast. Hierdoor besloot de organisatie om de zondag te gebruiken voor de eerste trainingsdag aangezien vooral de nieuwkomers kilometers moeten maken, maar uiteraard ook de ervaren coureurs graag eerst genoeg tijd willen hebben voor het testen van henzelf en het materiaal.

Top TT-coureur Dean Harrison, die vorig jaar de tweede Supersport race won en in een bloedstollend spannende Senior TT slechts twee seconden moest toegeven op racewinnaar Peter Hickman, was na zondag de snelste coureur door in de Supersport klasse een ronde van 17:57.196 te rijden (126.09 mph gemiddeld. 18-voudig TT winnaar Michael Dunlop werd tweede met een 123.90 mph ronde voor lokale coureur Connor Cummins (123.71 mph).

Ook werd er zondag een sessie verreden voor de Lightweight klasse waarin Jamie Coward het snelst was met een 119.96 mph ronde voor Michael Dunlop en Paul Jordan. De terugkerende John McGuinness kwam in deze sessie nog niet verder dan de 21e tijd met een 111.17 mph ronde op de gloednieuwe Norton Superlight 650. In de sidecar klasse waren Dave Molyneux en Harry Payne het snelst met een 95.74 mph ronde voor Maria Costello / Julie Canipa en John Holden / Lee Cain. De nieuwkomers reden een ronde achter één van de TT instructeurs, officieel luisterend naar de naam TT Liasion Officer.

De Nieuw-Zeelandse coureur Daniel Mettam kwam tijdens de Supersport ten val en werd naar het lokale Nobles Hospital gebracht, echter bleken zijn verwondingen uiteindelijk niet ernstig te zijn en is hij inmiddels alweer uit het ziekenhuis ontslagen.

Volgens het programma zou maandagavond het circuit weer afgezet worden voor een avond vol motorgeweld waarbij ook de Superstock en Superbike machines voor het eerst in actie zouden komen. Echter viel er gedurende dag veel regen en hing er, met name op de ‘mountain’ veel lage bewolking. Er wordt sowieso niet meer in de regen gereden tijdens de TT dus was het overduidelijk dat de sessies afgelast werden.

Hierdoor verschoof het programma van de maandag door naar de dinsdag. De weersomstandigheden waren volledig tegenovergesteld met een blauwe hemel en een felle zon. Echter stond er wel een zeer straffe wind wat voor de coureurs behoorlijk lastig was om mee om te gaan.

De trainingssessie voor de solo klassen was voor alle categorieën (Superbike, Superstock, Supersport) behalve de Lightweight klassen. Hierdoor mochten de coureurs en teams naar eigen zeggen bepalen op welke machine zij het immense zestig kilometer lange circuit op gingen waardoor de rondetijden aanvankelijk nog moeilijk te vergelijken waren.

Opnieuw was Dean Harrison de meest indrukwekkende coureur en klokte hij in de Superbike klasse met een 129.53 mph gemiddeld de snelste ronde van de 2019 Isle of Man TT tot dusver. Conor Cummins noteerde in deze klasse de tweede tijd voor James Hillier met daarachter Michael Dunlop en Michael Rutter (op de MotoGP machine gebaseerde Honda RC213V-S).

Ook in de Superstock klasse noteerde Harrison de snelste rondetijd door het parcours binnen 17:30.197 minuten af te leggen (129.34 mph). Honda coureur David Johnson klokte de tweede tijd voor Sam West met daarachter Lee Johnston en Michael Dunlop. Peter Hickman had met zijn Superstock machine een probleem waardoor hij halverwege de ronde het circuit moest verlaten en via de openbare weg weer terug moest keren naar de pits om daar met een andere machine de baan weer op te gaan.

In de Supersport klasse was het dinsdagavond diezelfde Hickman die de snelste tijd reed voor Derek McGee en Lee Johnston. Echter was zijn tijd niet sneller dan die van Harrison op zondagmiddag. Zoals eerder gezegd, doordat iedere coureur en ieder team zijn eigen keuze maakt met welke machines er gereden wordt is het lastig om één op één een vergelijking te maken wie er het snelst is. Wel wordt door zo’n sessie duidelijk wie er goede papieren in handen heeft voor de eerste race op zaterdag.

Tot slot kregen de zijspancoureurs nog tijd voor een aantal ronden op de ‘Snaefell Mountain Course’ waarbij John Holden en Lee Cain met een 114.99 mph ronde het snelst waren voor Peter Founds / Jevan Walmsley en Alan Founds / Jake Louwther.

Voor een aantal coureurs was deze avond behoorlijk schrikken. Al vroeg kregen we te horen dat Ian Hutchinson ter hoogte van de 11th Milestone, een zeer snel stuk van het circuit, ten val was gekomen. Gelukkig bleek hij OK te zijn maar het Honda team meldde dat de zestienvoudig TT-winnaar behoorlijk bont en blauw was. Twee andere crashers waren Jason Corcoran (verwondingen aan de nek) en Emmett Burke (verwondingen aan het been), zij zijn naar het Nobles Hospital gebracht. Paul Williams kwam onschuldig ten val ter hoogte van het langzaamste gedeelte van het circuit (Governor’s Dip) en was volledig ongedeerd.

Voor de rest van de week is het nu nog maar de vraag of er nog veel trainingen verreden kunnen worden. De voorspellingen zien er vooralsnog niet best uit met iedere dag regen. Echter kan het Isle of Man behoorlijk onvoorspelbaar en wisselvallig zijn waardoor het hopelijk nog goed gaat komen. De eerste race staat gepland op zaterdag 1 juni voor de Superbike klasse.