Het succesvolle Spaanse MotoGP model. Hoe, wat en waar?

3471
movistar-activa-cup
V.l.n.r. Joan Olivé, Toni Elias en Dani Pedrosa | foto© Movistar Activa Cup

Binnen het MotoGP wereldkampioenschap zijn vele Spaanse coureurs actief, en velen ook nog eens met het nodige succes. Als Nederlanders kijken we er wel eens met een jaloerse blik naar, maar deze successen komen niet zomaar uit de lucht vallen. Hoe, wat en waar? 

De successen van het Spaanse motorcoureurs kennen geen grenzen. De afgelopen veertien jaar werd er elk jaar minsten één wereldtitel behaald door een Spaanse coureur in één van drie categorieën van het MotoGP wereldkampioenschap. Met Izan Guevara’s in de Moto3 en Augusto Fernández in Moto2 werd deze reeks met nog eens een jaar verlengd. Ondanks dat het nog steeds niet de langste reeks in de geschiedenis van de sport sinds Italië tussen 1966 en 1982 maar liefst zestien opeenvolgende wereldtitels wist te scoren.







Het Spaanse succes is echter niet zomaar uit de lucht komen vallen, sterker nog deze werd al ingezet in 2003 toen Dani Pedrosa wereldkampioen werd in de 125cc klasse. Deze titel markeert het begin van een gouden generatie Spaanse coureurs die tot op de dag van vandaag voortduurt. Twee decennia lang werd het racen gedomineerd door Spaanse coureurs al bleven de wereldtitels vanaf 2008 even een aantal jaren uit.

In al die tijd is er in Spanje veel geïnvesteerd in de sport en zijn er veel publieke en private voorzieningen gebouwd. Van internationale circuits met een licentie om een Grand Prix te hosten tot kleine kartbanen die door het hele land als paddenstoelen uit de grond werden gestampt. Spanje is een land van motoren, racen en circuits en het milde klimaat zorgt er ook nog eens voor dat er niet alleen wedstrijden georganiseerd worden maar ook vele niet Spanjaarden weten de weg te vinden naar de circuits voor een winter- of voorjaarstraining waardoor deze faciliteiten een bestaansrecht hebben.

Door de vele circuits ontstonden er ook veel verschillende competities in Spanje, competities die vaak gesponsord werden en nog steeds worden door de lokale overheden en welke uiteindelijk geleid hebben tot de beste opleidingsscholen die tot op de dag van vandaag gekoesterd worden.

Zo zijn Joan Mir, Pedro Acosta en Izan Guevara afkomstig uit de Cradle of Champions. Ook de aan het einde van de vorige eeuw opgerichte Movistar Activa Cup of de meer recente Cuna de Campeones – gehuisvest op Circuit Ricardo Tormo in Valencia – brachten meerdere kampioenen voort. Evenals de verschillende wedstrijden die in de loop der jaren in Catalonië zijn gehouden onder de paraplu van de RACC.

Kwamen tot een aantal jaren geleden nagenoeg alle Spaanse helden uit Catalonië en Valencia, momenteel komen de binnen het wereldkampioenschap acterende coureurs ook uit anderen Spaanse regio’s als Madrid, Mallorca, Andalusië of Murcia.

Ook de komst van de door Dorna Sports opgezette CEV-competitie heeft veel Spaanse talenten voorgebracht. Deze competitie, die momenteel een FIM-status heeft, is inmiddels uitgegroeid tot een bijna verplichte doorgang voor elke coureur met WK-aspiraties. De internationale impact was destijds zo groot dat de competitie uiteindelijk een eigen leven ging leiden, zich afsplitste van de Koninklijke Spaanse Motorfederatie (RFME) om een mondiaal en continentaal (Europees) karakter aan te nemen.

Dit alles zorgt ervoor dat er momenteel veel Spaanse coureurs succesvol zijn binnen het MotoGP wereldkampioenschap, maar er is nog meer waardoor Spanje zo dominant is binnen het MotoGP wereldkampioenschap. Nee dan bedoelen we niet dat ook Dorna Sports haar roots heeft in het land, dat zal zeker ook effect hebben maar we doelen meer op de vele speciale opleidingen die er zijn in Spanje, opleiding speciaal gericht op de motorsport waardoor ook veel van de ingenieurs en technici die binnen de paddock werkzaam zijn een Spaanse achtergrond hebben.

Kortom, motorsport leeft in Spanje en dat is heel anders dan b.v. in ons land het geval is. Niet alleen is de kweekvijver van talenten er vele malen groter, ook de faciliteiten, het klimaat en de belangstelling van het bedrijfsleven werken in het voordeel van een Spaanse coureur.

De enige kans voor een Nederlandse coureur om te profiteren van deze Spaanse voordelen is de koffers pakken en de trainingsfaciliteiten en competitie op te zoeken in het Zuid-Europese land. Komend seizoen kunnen we genieten van drie Nederlandse coureurs die actief zijn binnen het MotoGP wereldkampioenschap – een unieke en luxe situatie die we lang niet hebben gehad – en waar zijn Bo Bendsneyder, Zonta van den Goorbergh en Collin Veijer dit voorjaar veel te vinden……, ja precies in Spanje.