De laatste zaterdag in juni kan meer een ding betekenen in de wereldwijde MotGP gemeenschap Ð de Gauloises Dutch TT, een historische datum samen met het legendarische circuit van Assen. Het vermaarde evenement is de enige Grand Prix die er sinds het begin van de kampioenschaps kalender, in 1949, bij staat. Het snelle en vloeiende straten circuit is langzaam gevolueerd in een van de meest technisch uitdagende en moderne racebanen in de wereld waarbij de laatste aanpassingen op het gebied van veiligheid op tijd waren afgerond voor de actie van komend weekend.
Het evenement van dit jaar betekent meteen de start van een vermoeiende tijd voor de teams en de rijders want het MotoGP circus gaat volgende week door in Rio en heeft dan na een weekend rust weer twee opeenvolgende races op de Sachsenring en Donington, vier races in vijf weken dus.
Het wordt zeker een beslissende maand voor de bestemming van de felst begeerde prijs in het motorracen, iets wat Sete Gibernau, de huidige leider in het klassement, maar al te goed weet en hij hoopt zijn 100% podium finish score uit de eerste vijf races voort te kunnen zetten.
De Spaanse Honda rijder staat nog steeds bovenaan in het klassement sinds zijn overwinning in de tweede ronde in Jerez maar zag zijn voorsprong steeds meer krimpen tot uiteindelijk vijf punten op de weer oplevende regerend kampioen Valentino Rossi, de winnaar van de laatste twee opeenvolgende Grand Prix op de Yamaha.
Een derde opeenvolgende overwinning komende zaterdag voor Rossi, die hier eerder in de 125, 250 en MotoGP races won, zal hem in ieder geval op gelijke hoogte zetten met Gibernau, de winnaar van de natte race van vorig jaar.
Intussen zal Max Biaggi terrein willen goedmaken na een teleurstellende achtste plaats in Catalunya waardoor hij verder bij Gibernau en Rossi vandaan kwam te staan op de derde plaats in het klassement. Biaggi, die hier de 500cc race won in 2001, viert zijn 33e verjaardag op de dag van de race en wil graag zijn 26 punten achterstand kleiner maken.
Deze race is ook een mijlpaal voor BiaggiÕs Honda collega Alex Barros die aan zijn 200e Grand Prix gaat deelnemen op het circuit waar hij in 2000 zegevierde en waar hij met drie verschillende merken op het podium stond.
Ducati gaat door met zijn zoektocht om het gevecht met Honda en Yamaha weer aan te kunnen gaan met de introductie van een nieuwe motorblok dit weekend. Loris Capirossi en Troy Bayliss hebben de ÔTwin PulseÕ motor, welke een gewijzigde ontstekingsvolgorde heeft waardoor het vermogen soepeler wordt afgegeven, vorige week maandag getest en zullen het motorblok komende donderdag voor het eerst tijdens een Grand Prix gebruiken.
Beide rijders hebben goede resultaten behaald op Assen waarbij Capirossi vorig jaar de pole positie haalde nadat hij eerder twee 250cc overwinningen heeft behaald. Bayliss heeft hier beide World Superbike races en daardoor de titel gewonnen in 2001.
Mede Ducati rijder Neil Hodgson heeft hier afgelopen jaar ook zijn World Superbike titel gehaald en keert in een zelfverzekerde stemming terug naar Assen. De Engelse rijder is nu volledig hersteld van zijn twee gebroken ribben die hij tijdens de derde ronde in Le Mans opliep en heeft inmiddels flinke vooruitgang geboekt met de afstelling van Desmosedici GP3 tijdens een test met zijn fabrieks collegaÕs en de rest van het MotoGP veld op Catalunya.
De enige man die niet aanwezig was op de test, naast WCM rijders Michel Fabrizio en Chris Burns, was Jeremy McWilliams die de race miste door blessures die had opgelopen in een val tijdens de warm-up in de ochtend.
McWilliams, die de 250cc race in 2001 won, had last van gekneusde ribben maar heeft zichzelf fit genoeg verklaard om te gaan rijden tijdens de eerste vrije training op donderdag morgen.