Honda heeft maandagavond op de EICMA motorshow in Milaan haar nieuwe WorldSBK wapen voor 2020 gepresenteerd. Een compleet nieuwe machine met veel input van de motor- en chassis technologie van de RC213V-S, en aerodynamica van de RC213V.

Nee, niet de zoveelste update van de 2008 versie, nee, de 2020 Honda Fireblade is dan eindelijk geheel opnieuw opgebouwd. Inclusief een extra R in de typeaanduiding, om aan te geven dat het vanaf nu nog maar om één ding gaat: het circuit.

De CBR1000RR-R is een compleet nieuwe motorfiets, gebouwd met een nooit geziene focus op circuit rijden, prestaties en controle. Het vier-in-lijn motorblok haalt zijn verbrandings- en lage frictie-technologie bij de RC213V-S en deelt ook de boring en slag. Het blok heeft titanium drijfstangen en gesmede aluminium zuigers. De Honda Selectable Torque Control werd geoptimaliseerd en een instelbare Start Modus vervoegt Power, Motor Rem en Wheelie Controle. Een aluminium diamant type frame biedt een langere RC213V-S-stijl swingarm. Er is een zes-axiale IMU (Inertial Measurement Unit), Honda Electronic Steering Damper (HESD) met 3 niveaus en Showa ophanging voor- en achter. Nissin remklauwen bijten in de 330 mm schijven via een tweetraps ABS. Het bodywork en de rijhouding hebben een absolute focus op aerodynamische prestaties en er zijn winglets om neerwaartse druk te genereren, rechtstreeks afgeleid uit de MotoGP.

De CBR1000RR-R Fireblade werd ontwikkeld met heel wat input van de Honda Racing Corporation (HRC). De nieuwe Fireblade werd helemaal vanaf nul opnieuw ontworpen, met veel input van de motor- en chassis technologie van de straat legale MotoGP motor, de RC213V-S, en aerodynamica van de RC213V. Dit alles om tot stuureigenschappen en aerodynamica te komen die perfect zijn voor het circuit.

WorldSBK
De bemoeienissen van HRC hebben ongetwijfeld een bepaalde reden, en dat is dat ’s werelds grootste motorenfabrikant waarschijnlijk niet langer gezichtsverlies wil lijden in het FIM Superbike World Championship. Nadat het in Nieuwleusen gevestigde Ten Kate Racing jarenlang met een kluitje in het riet werd gestuurd, het onmogelijk moest presteren met de ‘verouderde’ Honda CBR1000RR, eind 2018 geheel onverwacht aan de kant werd gezet en men in 2019 een nog grotere flater sloeg door in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap door nagenoeg iedereen naar huis te worden gereden pakt Honda het vanaf het komende seizoen voor het eerst sinds lange tijd weer echt serieus aan.

Met een compleet nieuwe CBR1000RR-R Fireblade, een nieuwe onder de vlag van HRC MotoGP teambaas Alberto Puig en in Barcelona gevestigd WorldSBK team en met het aantrekken van Alvaro Bautista en Leon Haslam – wordt later deze week officieel bevestigd – als ervaren coureurs gaan Honda en Honda Racing Corporation het strijdtoneel aan in 2020.