Honda’s smeekbede voor snelle terugkeer Marc Marquez

6706
marc-marquez
Marc Marquez - Red Bull Ring 2022 | foto© Randy van Maasdijk

Dat Honda op dit moment zonder Marc Marquez geen potten kan breken in het MotoGP wereldkampioenschap is een understatement. Het afgelopen weekend op de Red Bull Ring werd het dan ook steeds duidelijker dat ’s werelds grootste motorfabrikant om meerdere redenen zijn hoop gevestigd heeft op deelname van de achtvoudig wereldkampioen aan de Official MotoGP Test op maandag 05 en dinsdag 06 september, de twee dagen na afloop van de Grand Prix op het Misano World Circuit Marco Simoncelli.

Alex Marquez eindigde zondag op de Red Bull Ring als veertiende in de MotoGP race van de Oostenrijkse Grand Prix als best geklasseerde Honda coureur. Neem daarbij dat Marc Marquez momenteel met 60 gescoorde WK-punten – ondanks het missen van maar liefst zeven van de in totaal dertien verreden races – nog steeds de best geklasseerde Honda coureur is in de tussenstand en dat ’s werelds grootste motorfabrikant momenteel de laatste plaats inneemt in de tussenstand van het constructeurskampioenschap is alleszeggend over de huidige positie van Honda in de koningsklasse.







Het tot aan het seizoen 2019 dominerende Honda is de afgelopen paar seizoenen geen schim meer van wat het was. Zonder een in topvorm verkerende Marc Marquez is Honda de afgelopen paar jaren verworden tot het lachertje van de klas. Voorafgaand aan het huidige seizoen dacht men de weg naar de top weer terug te vinden, maar in plaats daarvan vielen ze verder terug dan ooit tevoren in de meest belangrijke wegraceklasse.

Nu het huidige seizoen als verloren kan worden beschouwd zijn binnen Honda alle pijlen gericht op 2023. Maar om hier goed voor de dag te kunnen komen is men afhankelijk van de nog steeds geblesseerde Marc Marquez. De achtvoudig wereldkampioen is namelijk de enige van de vier huidige Honda MotoGP coureurs die komend seizoen nog actief zal zijn als vaste coureur op een Honda RC213V. Broer Alex Marquez verlaat na dit seizoen Honda en gaat aan de slag bij Gresini Ducati, Pol Espargaró rijdt voor GasGas en Takaaki Nakagami moet na dit seizoen zijn plaats zo goed als zeker afstaan aan Ai Ogura of Somkiat Chantra.

Naast HRC MotoGP testcoureur en invaller Stefan Bradl kan dus alleen Marc Marquez de ontwikkelingsrichting voor 2023 bepalen. Neem daarbij in ogenschouw dat de Duitser zijn rol als testcoureur ongetwijfeld goed zal vervullen, maar je hoeft er geen professor voor te zijn om te zien en te concluderen dat de snelheid van de voormalig Moto2 wereldkampioen al enige tijd niet meer van dien aard is om Honda te kunnen voorzien van de feedback die b.v. een Marc Marquez wel kan geven.

De eerste zeer belangrijke stap op weg naar 2023 is de tweedaagse Official MotoGP testdagen op 06 en 07 september op het Misano World Circuit Marco Simoncelli. Tijdens deze twee testdagen krijgen de vaste MotoGP coureurs voor het eerst de kans om oplossingen en nieuw materiaal voor komend seizoen te testen. Sterker nog, tijdens deze tweedaagse test zullen vele nieuwe onderdelen getest worden. De verkregen data met deze nieuwe onderdelen zal vervolgens in de fabriek verder onderzocht worden om vervolgens een richting te kiezen richting komend seizoen. Deze richting is vervolgens bepalend voor de MotoGP test na afloop van het seizoen in Valencia. De gekozen richting zal op Circuit Ricardo Tormo verder getest worden waarna de engineers gedurende de wintermaanden hard aan het werk kunnen om de definitieve richting te bepalen voor 2023.

Er is Honda dan ook veel aangelegen om Marc Marquez tijdens de tweedaagse test in Misano aan boord te hebben. Maar of het zover komt, als de smeekbedes van Honda verhoord zullen worden is afhankelijk van het nieuws welke Honda’s oogappel aanstaande donderdag te horen krijgt van zijn artsen in Madrid. Deze donderdag wordt Marc Marquez namelijk opnieuw grondig onderzocht door zijn behandelende artsen in Madrid. Als de artsen tevreden zijn met het herstel krijgt hij groen licht voor een intensievere training. Het is echter de vraag of het voldoende zal zijn voor een terugkeer op korte termijn op een MotoGP machine. Aan een te vroege terugkeer op zijn Honda RC213V zijn namelijk ook risico’s verbonden. De achtvoudig wereldkampioen weet namelijk als geen ander dat zijn vierde bovenarm operatie enkele maanden terug in Amerika zijn laatste kans is geweest om ooit weer terug te keren op zijn oude niveau. Een te snelle comeback kan dus ook zomaar het einde van zijn carrière betekenen.

En toch wil Honda-teambaas Alberto Puig dat zijn protegé er tijdens de belangrijke Official MotoGP test in Misano weer van de partij is zo was afgelopen zondag te horen in interview van de Repsol Honda teambaas in een interview met het Spaanse DAZN.

Alberto Puig: “Als hij de tests zou kunnen doen… Hij hoeft echt geen 100 ronden per dag te rijden, vier ronden zal al geweldig zijn en voor ons meer dan belangrijk met het oog op 2023. Als Marc er in Misano nog niet bij kan zijn dat verandert er de komende maanden nog niets. De nieuwe onderdelen maar ook de verkregen feedback tijdens deze test in Misano zijn namelijk bepalend voor ons waarmee we gaan rijden tijdens de test na het seizoen in Valencia. Als Marc in Misano niet rijdt, dan blijven we werken zoals de afgelopen tijd – vergelijkbaar met een blind paard zeg maar.”

Het moge duidelijk zijn dat Honda en Marc Marquez momenteel in een lastig pakket zitten. Wat Marquez afgelopen weekend op de Red Bull Ring echter wel duidelijk heeft gemaakt is dat hij sowieso het advies van zijn artsen zal volgen en aan de hand van hetgeen hem aanstaande donderdag in Madrid verteld wordt zal beslissen hoe de komende weken er voor hem uitgaan zien.

Ondanks dat een late comeback waarschijnlijk het seizoen 2023 voor Honda maar ook voor hemzelf zal verpesten laat Marquez zich op dit moment door niemand anders dan zijn eigen behandelende artsen en medisch team adviseren, immers een te vroege terugkeer kan ernstige gevolgen hebben voor de rest van zijn carrière.

Eigen toekomst Marc Marquez & Honda management
Ondanks dat Marquez nog steeds langs de kant staat betekent dit niet dat hij stil zit en niet bezig is met zijn toekomst. De achtvoudig wereldkampioen was afgelopen weekend op de Red Bull Ring voor het eerst sinds zijn laatste operatie begin juni terug in de paddock. Hoewel de Spanjaard regelmatig in de Repsol Honda pitbox en langs de baan te vinden was bracht hij ook veel tijd door met het HRC-management. Zo liet Marquez donderdagmiddag in Oostenrijk al weten dat er naast het technische gedeelte ook gekeken moet worden naar de gehele werkwijze binnen het team en rondom zijn persoon. De eerste stappen hiertoe heeft hij inmiddels zelf al gezet door na een samenwerking van maar liefst 17 jaar te breken met zijn persoonlijk manager Emilio Alzamora. Ondanks dat het nieuws nog niet officieel bekend is gemaakt zal de 34-jarige Spanjaard en huidig Head of Motorsports Marketing binnen Red Bull Spanje Jaime Martínez (afgelopen weekend al samen met de gebroeders Marquez aanwezig op de Red Bull Ring) deze rol gaan vervullen voor zowel Marc – maar ook Alex Marquez.

Dat het niet alleen bij een wissel van persoonlijk manager zal blijven is ook wel zo goed als zeker. Inmiddels wordt er binnen het Repsol Honda Team heel erg goed gekeken naar de personele bezetting.
Met de komst van Joan Mir en het stoppen van Suzuki zullen er een waarschijnlijk een aantal huidige van zijn crewleden – die na dit seizoen geen werk meer hebben – mee verhuizen. Dit zal zeker consequenties hebben voor een aantal huidige Honda-medewerkers.
En als we de laatste geruchten mogen geloven is Honda ook in gesprek met voormalig Team Suzuki Ecstar teammanager Davide Brivio om komend seizoen de rol van Repsol Honda teammanager op zich te gaan nemen. Of de komst van Brivio ten koste zal gaan van Puig is nog niet duidelijk. Volgens een insider binnen het team bestaat er namelijk een mogelijkheid dat Puig aanblijft en een deel van zijn taken ingevuld zullen gaan worden door Brivo. De voormalige manager van Valentino Rossi, Yamaha MotoGP, Team Suzuki Ecstar en huidig Racing director binnen het Alpine F1 Team zou zich met name bezig moeten gaan houden met het contact tussen het team en de Japanse engineers en zo moeten gaan zorgen voor een betere onderlinge communicatie.

Kortom, aanstaande donderdag is een heel belangrijke dag voor Marc Marquez zelf maar zeker ook voor Honda. Na afloop van het bezoek aan de artsen in Madrid zal er heel veel meer duidelijk worden. Maar wat er aanstaande donderdag ook beslist gaat worden, er zal de komende tijd nog veel meer gaan veranderen binnen het Honda MotoGP project……dat moge duidelijk zijn.




ziggo-sport




Handige links CryptoDATA Motorrad Grand Prix von Österreich 2022:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • Podium MotoGP
  • Podium MotoGP
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • Outlap Motogp
  • Crash #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22 &
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #10 Luca Marini - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #44 Pol Espargaro - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22 & #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #73 Alex Marquez - (SPA) - LCR Honda Castrol - Honda RC213V & #30 Takaaki Nakagami - (JPN) - LCR Honda IDEMITSU - Honda RC213V
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22 & #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP21 & #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • Start MotoGP
  • Opstellen MotoGP
  • Tribune fans
  • Redbull Airshow
  • Redbull Airshow
  • Redbull Airshow
  • Redbull Airshow
  • #79 Ai Ogura - (JPN) - Idemitsu Honda Team Asia - Kalex & #35 Somkiat Chantra - (THA) - Idemitsu Honda Team Asia - Kalex
  • #79 Ai Ogura - (JPN) - Idemitsu Honda Team Asia - Kalex & #35 Somkiat Chantra - (THA) - Idemitsu Honda Team Asia - Kalex
  • #79 Ai Ogura - (JPN) - Idemitsu Honda Team Asia - Kalex & #35 Somkiat Chantra - (THA) - Idemitsu Honda Team Asia - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex & #19 Lorenzo Dalla Porta - (ITA) - Italtrans Racing Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #79 Ai Ogura - (JPN) - Idemitsu Honda Team Asia - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - RW Racing GP - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • Start Moto2
  • Start Moto2
  • Opstellen Moto2
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Sterilgarda Husqvarna Max - Husqvarna FR 250 GP & #24 Tatsuki Suzuki - (JPN) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #AUSTRIANGP
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Sterilgarda Husqvarna Max - Husqvarna FR 250 GP
  • KTM Tribune
  • #28 Izan Guevara - (SPA) - GASGAS Aspar Team - GasGas RC 250 GP
  • #44 David Munoz - (SPA) - BOÈ SKX - KTM RC 250 GP
  • LongLap #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Sterilgarda Husqvarna Max - Husqvarna FR 250 GP
  • LongLap #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Sterilgarda Husqvarna Max - Husqvarna FR 250 GP
  • 1e doorkomst Moto3
  • Opstellen Start Moto3
  • #95 Collin Veijer - NED - Redbull Rookie Cup - KTM RC250 Rookie Cup
  • #95 Collin Veijer - NED - Redbull Rookie Cup - KTM RC250 Rookie Cup
  • #51 Eric Granado - (Brazil) - LCR E-Team
  • #77 Dominique Aegerter - (SWI) - Dynavolt Intact GP MotoE
  • #77 Dominique Aegerter - (SWI) - Dynavolt Intact GP MotoE
  • #21 Mattia Casadei - (ITA) - Pons Racing 40
  • #38 Bradley Smith - (GBR) - Withu GRT RNF MotoE Team
  • #38 Bradley Smith - (GBR) - Withu GRT RNF MotoE Team
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - RW Racing GP - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP21
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP21
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Sterilgarda Husqvarna Max - Husqvarna FR 250 GP
  • #7 Dennis Foggia - (ITA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #28 Izan Guevara - (SPA) - GASGAS Aspar Team - GasGas RC 250 GP
  • #16 Andrea Migno - (ITA) - Rivacold Snipers Team - Honda NSF 250RW
  • #95 Collin Veijer - NED - Redbull Rookie Cup - KTM RC250 Rookie Cup
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - RW Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP21
  • #10 Luca Marini - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #95 Collin Veijer - NED - Redbull Rookie Cup - KTM RC250 Rookie Cup
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • Senna Agius
  • #33 Rory Skinner - (Scotland) - America Racing - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - RW Racing GP - Kalex
  • #23 Marcel Schrotter - (DEU) - Liqui Moly Intact GP - Kalex
  • Taiga Hada
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #42 Alex Rins - (SPA) - Team SUZUKI ECSTAR - Suzuki GSX-RR
  • #6 Stefan Bradl - (DEU) - Team HRC - Honda RC213V
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • Aleix Espargaró
  • Brad Binder
  • Maverick Viñales
  • Fabio Quartararo
  • Pre event persconferentie
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Red Bull Ring paddock - donderdag
  • Red Bull Ring paddock - donderdag
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #32 Lorenzo Savadori - (ITA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP21
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP21
  • #44 Pol Espargaro - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • #44 David Munoz - (SPA) - BOÈ SKX - KTM RC 250 GP
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - Speed Up Racing - Boscoscuro
  • #7 Dennis Foggia - (ITA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #10 Diogo Moreira - (BRA) - MT Helmets MSI - KTM RC 250 GP
  • #28 Izan Guevara - (SPA) - GASGAS Aspar Team - GasGas RC 250 GP
  • #67 Alberto Surra - (ITA) - Rivacold Snipers Team - Honda NSF 250RW
  • Pol Espargaró
  • Mika Kallio - GASGAS
  • Mika Kallio - GASGAS
  • 2023 GASGAS Factory Racing




Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.

Meer info: www.racesport.nl/supporter