IDC Masterclass: Een zinvolle maar frisse dag op het TT Circuit Assen

2718
ricardo-brink
Ricardo Brink | foto© Jan Timmerman

De voor 10 april geplande IDC-races konden geen doorgang vinden, dit vanwege het feit dat de huidige Covid-19 problematiek vooralsnog geen wedstrijden toestaan op het TT Circuit Assen. Hiervoor in de plaats was er voor de IDC-coureurs zaterdag wel een zinvol trainingsprogramma gepland; een IDC Masterclass.

Het programma van de IDC MasterClass werd georganiseerd ter voorbereiding op het motorsportseizoen 2021, een type 3 dag waarbij de maximale dynamische geluidnorm van 101 dBA geldt. Het aantal deelnemers werd in 5 groepen verdeeld conform het IDC-reglement. Er werd gereden in de 5 IDC-klassen: Dutch SportClass 1000, Dutch ProClass 600, Dutch ProClass 1000, Dutch Supersport, Dutch Superbike.







Het programma bestond uit 3 sessies vrij rijden voor elke bovengenoemde categorie waarbij in de derde sessie gestart werd volgens een normale bij de wedstrijden geldende startprocedure, dit weliswaar als een soort van proefstart procedure.

Niet alle 2021 IDC coureurs kwamen zaterdag naar Assen voor deze IDC Masterclass, deels vanwege de toch wel erg frisse omstandigheden maar er waren ook coureurs die zich verplicht af moesten melden vanwege crashes eerder deze week tijdens verschillende andere trainingsdagen op het TT Circuit Assen. Zo zagen we o.a. in de twee belangrijkste IDC-categorieën, de Dutch Supersport en Dutch Superbike, slechts dertien en vijftien coureurs respectievelijk hun ronden rijden.

In de Dutch Supersport klasse was het Jeroen Hilster die met een snelste rondetijd van 1’44.645 het snelst was voor Colin Velthuizen en Louis van Wijhe terwijl in de Dutch Superbike klasse de snelste rondetijd van de dag op naam kwam van Ricardo Brink. De coureur uit IJsselmuiden was op zijn BMW S 1000 RR met een snelste rondetijd van 1’41.066 het snelst voor Frank Nieman en Danny van der Sluis.

De snelste rondetijden van de dag werden gereden in de eerste twee sessies van de dag, tijdens de derde sessie – de sessie met daarin een proefstart – verschenen maar weinig coureurs aan het vertrek of men liet het bij een proefstart om daarna snel naar binnen te gaan en het vroegtijdig voor gezien te houden. De belangrijkste reden hiervoor was dat het licht was gaan regenen en de baan te nat was voor droogweerbanden en te droog voor regenbanden. De meeste coureurs besloten dan ook om onder deze frisse en moeilijke omstandigheden geen onnodige risico’s meer te nemen.



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter