Interview: IDM en EWC-teammanager Werner Daemen

1912
werner-daemen
Werner Daemen | foto© BMW Motorrad

Werner Daemen behaalde als actief wegracecoureur tal van titels. Tegenwoordig is de fanatieke Belg actief binnen de sport als EGS-alpha-Van Zon-BMW teammanager in het Internationaal Duits Kampioenschap (IDM) en sinds 2019 leidt hij het BMW Motorrad World Endurance Team.

In onderstaand interview een gesprek met de immer fanatieke en enthousiaste Belgische teammanager die precies weet waar hij het over heeft.







Je bent nu al enkele jaren teammanager. Hoe voelt het om aan de andere kant te staan?

Het voelt heel goed. Natuurlijk was het in het begin niet zo makkelijk. Ik was niet gewend om zulke grote beslissingen te nemen. In mijn eerste jaar als manager, reed ik zelf nog in het IDM. Maar nu, op bijna 50-jarige leeftijd, ben ik liever manager dan coureur.

Wat was er fundamenteel anders tijdens je actieve jaren?

Niet zo veel om eerlijk te zijn. Het enige verschil was dat je als rijder toen nog je brood kon verdienen met je werk. De banden waren gratis, nu zijn er overal standaardbanden en de raceteams hebben niet meer zoveel geld tot hun beschikking als vroeger. Veel coureurs moeten tegenwoordig vaak hun eigen geld meebrengen als ze een fatsoenlijk zitje willen. Dat is jammer, maar zo is het nu eenmaal. Wat de motoren betreft, hebben de rijders nu meer elektronische ondersteuning dan vroeger, maar afgezien daarvan is het niet veel anders.

Kriebelt het soms niet bij je, en zou je dan zelf niet graag weer op de motor willen springen?

Ja, maar het gaat me nu niet meer om het neerzetten van snelle rondetijden zoals vroeger. Nu wil ik gewoon op mijn motor rijden.

Als we naar het EWC kijken, wat is er anders in het endurance racen dan 20 jaar geleden?

20 jaar geleden ging het erom de motor over de eindstreep te krijgen. Nu lijkt het meer op één lange sprintrace. De rondetijden zijn net zo snel als in een sprintrace. Dat was 20 jaar geleden anders. Motoren zijn tegenwoordig makkelijker te berijden dan toen. Voor de rest is er vanuit mijn oogpunt niet heel veel veranderd.

Is er iets dat je als teammanager meer waardeert dan tijdens je actieve dagen? En omgekeerd: wat mis je het meest uit je tijd als coureur?

Het is simpel: de tijd als coureur was de beste tijd van mijn leven. Je hoeft je alleen maar te concentreren op het racen en op niets anders. Je leeft er 365 dagen per jaar voor. Als manager heb je veel meer stress. Het was natuurlijk veel makkelijker toen ik zelf nog een coureur was.

Wat heb je moeten leren als teammanager? Wie heeft je geholpen of had je een voorbeeld?

Ik heb veel geleerd van mijn mentoren. Iedereen had zijn goede en slechte eigenschappen en zij hebben mij gevormd. Ik ben sinds 2000 mijn eigen manager, ik reed wedstrijden en was mijn eigen manager. De managers die ik daarvoor had haalden altijd het beste uit me en als manager probeer ik dat nu ook te doen.

Hoe is het idee ontstaan om je eigen fabrieksteam samen met BMW in de Endurance World Championship te brengen? Was dat een lang gekoesterde wens van jezelf? Of was BMW de drijvende kracht daarachter?

Het is 20 jaar geleden dat Steven Casaer en ik samen besloten dat we, als we de kennis en het budget hadden, iets voor onszelf zouden willen beginnen in het Endurance World Championship. Naast het IDM wilde ik ook met het team een wereldkampioenschap of een Europees kampioenschap winnen. Ik ben er vast van overtuigd dat we met de ondersteuning van BMW wereldkampioen kunnen worden. Met het fantastische BMW Motorrad-team hebben we zeer gemotiveerde partners aan onze zijde en dat motiveert mij natuurlijk om beter te worden en mezelf te verbeteren.

Had je als kind voorbeelden in de racerij? En wanneer besefte je dat je dit professioneel wilde doen?

Michel Simeon, de vader van Xavier Simeon, was mijn grote voorbeeld in België. Hij is net zo klein als ik en ik dacht als hij dat kan, dan kan ik het ook. Ik vond het cool wat hij deed en wilde het zelf ook proberen, en toen dat heel goed lukte, was het duidelijk dat ik het professioneel wilde doen.

Je hebt zelf zonen, zonen die de leeftijd hebben waar professioneel racen normaal gesproken zou moeten beginnen. Is dat een probleem? Of wil je ze liever buiten deze wereld houden?

Natuurlijk zou ik mijn zonen graag in deze wereld zien. Maar mijn oudste zoon Indy is heel anders dan ik. Hij is goed op school en zet zich daar echt helemaal voor in. Dat is goed, maar hij lijkt dus meer op zijn moeder. Dat vind ik heel goed! Met mijn zoon Sam weet ik nog niet waar we naartoe gaan. We zullen zien.

Wanneer besefte je dat het huidige project in de EWC veel meer kon brengen dan een top tien resultaat?

Dat was me vanaf het begin duidelijk. Ik wist al voordat ik aan het EWC-avontuur begon dat we daar veel konden bereiken. Ik geloof heilig in een top drie resultaat, zo niet de wereldtitel.

Wat zijn je doelen en wensen voor het seizoen 2021?

Het doel is heel eenvoudig: wereldkampioen worden! Dat gezegd hebbende, hoop ik dat we allemaal gezond blijven, dat we geen technische problemen krijgen en dat we niet uitvallen. Maar het duidelijke doel is het behalen van de wereldtitel.

Komend weekend staat voor Deamen de eerste krachtmeting van 2021 op het programma, dit als hij met zijn EGS-alpha-Van Zon-BMW team aan de start staat tijdens de openingsronde van het 2021 IDM kampioenschap in Oschersleben.

Handige links IDM Oschersleben 2021:

Tijdschema en volledige uitslagen
Live videobeelden races
Fotoverslag

Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter