Is Assen Andersom een optie?

43

In ons forum wordt veel gesproken over het ONK en het aantal circuits waar op gereden kan worden. We zijn even ingegaan op de vraag waarom Assen nooit tegen de klok in wordt gebruikt.

Een lezer stelde:







Ik lees telkens dat over het probleem dat er te weinig goede circuits zijn voor het ONK. Mijn idee is waarom worden er geen races verreden op het TT circuit maar dan alleen andersom dus tegen de klok in.

Ik hoor jullie al denken dat is toch veel te gevaarlijk!!! Ja maar ook nog steeds veiliger dan op de meeste stratencircuits en voor de rijders is het dan een geheel ander circuit. Tevens kun je bij het vernieuwen van het circuit rekening houden met de te plaatsen grintbakken e.d.

Ik hoop dat jullie hier even over nadenken voordat je een oordeel velt.

De suggestie om het circuit “tegen de klok in” te rijden is niet nieuw. Ook anderen hebben dat in het verleden al eens geopperd. Het is echter gemakkelijker gezegd dan gedaan. Tijdelijke (vroeger strobalen nu kunststofbalen) en permanente veiligheidsvoorzieningen (grindbakken) moeten anders gepositioneerd worden. Het eerste (kunststofbalen) hoeft niet zo’n probleem te zijn, maar met het aanleggen
van grindbakken is een forse investering gemoeid. In mijn ogen is dat laatste niet lonend. Voorts moet de positionering van de baco- en vlagposten ook worden aangepast. Wellicht ook niet zo’n probleem; blijft echter de dure kwestie van de grindbakken.

Een heel ander punt waardoor het “tegen de klok in rijden” sowieso, mede vanwege de kosten, geen optie is, is het beperkte aantal gebruiksdagen van het circuit t.b.v. races. Zoals je weet legt ons de milieuvergunning op dat gebied de nodige beperkingen op. Met het huidige aantal van 5 motorraces op het nationale circuit – 2 x SMA, 1 x MCA, Ducati Races en Rizla Racing Day zitten we – naast TT, SBK en Endurance – aan ons maximum qua aantal motorracedagen in de categorie 2. Type 3 dagen zijn voor een ONK race geen optie omdat je dan niet binnen de voorgeschreven geluidslimiet blijft. Nu is het al moeilijk om met Cupraces (type 3 dag) binnen de geluidslimiet te blijven. Met een ONK race kun je het dan wel helemaal vergeten.

Samenvattend: het idee van Henry van der Aa is theoretisch wel aardig maar helaas praktisch niet haalbaar. Althans niet onder de huidige omstandigheden.

Met vriendelijke groet, Egbert Braakman Sport Cošrdinator TT Circuit Assen