Jack Miller: “Verbod op ride height device is niet eerlijk”

3508
Jack Miller - Pertamina Mandalika International Street Circuit | © Ducati Corse

Jack Miller is het niet eens met de beslissing van de Grand Prix Commission om rijhoogteregeling aan de voorkant vanaf 2023 te verbieden. De Australiër vindt dat het besluit niet op een eerlijke manier is genomen nadat Ducati veel tijd en geld heeft gestopt in de ontwikkeling van dit mechanisme.

Anderhalve week geleden, net na de Grand Prix van Indonesië, werd bekendgemaakt dat rijhoogteregeling aan de voorkant vanaf 2023 niet meer is toegestaan. Het mechanisme, in de MotoGP paddock beter bekend als het ‘ride height device’, bestaat al sinds 2019 dankzij Ducati aan de achterzijde en in navolging van de Italiaanse fabrikant hebben alle MotoGP fabrikanten nu een dergelijk mechanisme aan de achterzijde van hun machine zitten.







Lees: Rijhoogteregeling aan de voorkant vanaf 2023 verboden in MotoGP

Ducati ging een stapje verder en introduceerde eenzelfde mechanisme ook aan de voorkant. Het doel ervan is om de machine bij acceleratie te laten zakken zodat het zwaartepunt lager is, er minder sprake is van wheelie en er daardoor harder geaccelereerd kan worden. De eerste versies leken nog de nodige kinderziekten te hebben want de meeste Ducati coureurs kozen ervoor om het mechanisme aan de voorkant in Indonesië niet te gebruiken.

Hoe dan ook heeft Ducati al veel tijd en geld besteed aan de ontwikkeling van deze rijhoogteregeling aan de voorkant maar vanaf 2023 is dit verboden in de MotoGP klasse. Wel mogen de MotoGP fabrikanten een soort ‘holeshot device’ gebruiken aan de voorzijde van de machine zoals dat ook wordt gedaan in de motorcross, maar een actief mechanisme dat ook tijdens het rijden kan worden gebruikt is niet toegestaan. De rijhoogteregeling aan de achterzijde zal wel blijven in de MotoGP.

Op donderdagmiddag, voorafgaand aan het Grand Prix weekend in Argentinië dat hopelijk zaterdag zal beginnen, werd een aantal coureurs bevraagd over dit onderwerp. Jack Miller gaf duidelijk aan dat hij niet blij was met dit besluit.

Jack Miller: “Ik denk dat het verbod oneerlijk is. Ducati heeft geld en heel veel tijd gespendeerd aan de ontwikkeling van dit systeem. Als je dat allemaal gaat doen haal je middelen weg bij andere onderdelen van de motor waar je misschien tijd en energie aan zou kunnen besteden.

Ducati is niet zo’n groot bedrijf zoals sommige anderen in de MotoGP. Het feit dat zij kunnen klagen en er niet veel later meteen een nieuwe regel wordt ingevoerd, terwijl het ride height device aan de achterkant wel toegestaan blijft, is gewoon niet eerlijk. Ze probeerden het in het begin al te verbieden omdat ze geen achterstand op ons wilden. Nu heeft iedereen het en willen ze het houden.

Voor mij is dat niet eerlijk. Je kunt niet kiezen welke regels je wel of niet wilt. En je kunt nog steeds de het voorste ride height device gebruiken bij de start. Dat maakt het voor mij niet logisch.

“Of we het gebruiken of niet, dat is volledig aan ons, maar we hebben het en we hebben gewerkt om het te ontwikkelen. En de anderen kunnen proberen het in te halen of niet, dat is gewoon aan hen. Maar ik denk niet dat je een team moet kunnen vertellen wat ze wel en niet mogen gebruiken, zo lang het binnen de regels valt. Niet een regel verzinnen om het te verbieden.”

Ook Ducati coureur Jorge Martin erkende dat de Italiaanse fabrikant al veel geïnvesteerd heeft in dit mechanisme.

Jorge Martin: “Het grote probleem is dat er veel tijd aan is besteed en ze geprobeerd hebben dit mechanisme te ontwikkelen. Uiteindelijk zullen we het volgend jaar niet gebruiken.

Op dit moment gebruik ik het niet, maar het grootste probleem is denk ik de tijd die we hebben besteed en de tijd die we niet aan andere dingen hebben besteed. Dus ik denk dat we tijdens het voorseizoen veel tijd verloren hebben. Ik denk dat ik in Maleisië op de tweede dag wel 20 ronden heb gereden vanwege [het werken aan] dit. Het is jammer.”

Pecco Bagnaia leek het minder te hinderen, de Italiaan reageerde koeltjes.

Pecco Bagnaia: “Ducati loopt altijd meer voorop dan wie dan ook met dit soort ontwikkelingen, we zullen nu andere gebieden bestuderen.”

Aprilia coureur Aleix Espargaró was ook erkentelijk over het feit dat Ducati hier de verliezer is. Echter is het wat betreft de veiligheid wel beter volgens de Spanjaard dat dit mechanisme niet meer wordt toegestaan.

Aleix Espargaró: “Ik kan het standpunt van Ducati begrijpen, ze volgden de regels, ze investeerden geld en tijd. Vooral de tijd is soms nog kostbaarder dan het geld.

Want zoals ze zeiden gaat het niet alleen om het geld, maar de tijd dat ze bezig waren met het ontwikkelen van het ride height device aan de voorkant werkten ze bijvoorbeeld niet aan de motor of een ander systeem.

“Dus zij waren de besten op dit gebied, maar als we kijken naar de veiligheid is mijn standpunt dat het niet veilig is. Ik denk dat het kampioenschap er goed aan heeft gedaan om dit te verbieden, maar ik kan begrijpen dat Ducati er zeker niet blij mee is.”

Als alles meezit komen de MotoGP coureurs zaterdagmiddag weer in actie voor de eerste twee vrije trainingen en de kwalificaties op Termas de Rio Hondo in Argentinië.