Jerez de la Frontera als 2020 MotoGP seizoenopener?

395
jerez-de-la-frontera
Jerez Circuit | foto© Repsol media

Vooralsnog zijn de eerste tien Grand Prix weekenden van het 2020 MotoGP seizoen uitgesteld, verplaatst of in zijn geheel afgelast, maar achter de schermen werkt Dorna hard aan de (her)start van het MotoGP wereldkampioenschap. Was de hoop tot voor kort gevestigd op een start eind juli op de Red Bull Ring, inmiddels is bekend geworden dat niet het Oostenrijkse circuit maar het in Zuid Spanje gelegen Jerez 19 juli plaats van handeling is voor een eventuele (her)start van het 2020 MotoGP seizoen.

De uitbraak van het coronavirus blijft de wereld, en dus ook onze prachtige sport, vooralsnog in de greep houden. Er duiken echter de laatste dagen echter ook wel de nodige positieve berichten op, zo worden in veel landen de beperkende maatregelen versoepeld en mogen in sommige landen de ‘topsporters’ weer voorzichtig hun trainingen hervatten. Niet alleen in Nederland, maar ook b.v. in Italië waar Valentino Rossi vanaf maandag 04 mei de poorten van zijn eigen VR46 Ranch weer mag openen en samen met zijn protegés zijn motortraining kan hervatten.







Terwijl de coureurs voor het eerst weer voorzichtig kunnen beginnen aan hun trainingen blijft het Spaanse Dorna Sports achter de schermen alle mogelijkheden onderzoeken om zo snel als mogelijk weer een Grand Prix weekend te kunnen en mogen organiseren. Sprak men tot voor kort nog dat men hoopte in het meest positieve geval eind juli het seizoen te kunnen (her)starten op de Red Bull Ring, inmiddels is bekend dat niet het Oostenrijkse circuit maar het in Zuid Spanje gelegen Jerez de la Frontera van 17 t/m 19 juli plaats van handeling is voor de (her)start van het 2020 MotoGP seizoen.

De Tsjechische Grand Prix in Brno (07 t/m 09 augustus) en de Oostenrijkse Grand Prix op de Red Bull Ring (14 t/m 16 augustus) zullen dan vervolgens als tweede en derde Grand Prix gewoon verreden kunnen worden op hun oorspronkelijk geplande data. Hoe de kalender er na de Oostenrijkse Grand Prix uit zal zien is nog niet bekend, maar bekend is wel dat zoveel als mogelijk wil proberen om de (Europese) Grand Prix weekenden zo veel als mogelijk af wil werken volgens het oorspronkelijke schema. Dit zou betekenen dat na Oostenrijk achtereenvolgens Silverstone, San Marino en Aragon aangedaan zullen worden.

In hoeverre dit allemaal realistisch is en haalbaar zal zijn zal de komende tijd uit moeten wijzen. Inmiddels is wel al duidelijk dat Dorna wel al twijfelt over het wel door laten gaan van de niet Europese Grand Prix weekenden. Aangezien alle Grand Prix weekenden dit seizoen tot nu toe gepland worden zonder de aanwezigheid van publiek, media, hospitality faciliteiten en sponsorrelaties lijken de kosten voor dergelijke overzeese evenementen te duur te worden en niet haalbaar. Zo zou men inmiddels overwegen uitsluitend een overzeese Grand Prix op de kalender te plaatsen indien er tegen die tijd weer publiek toegelaten kan en mag worden tijdens deze weekenden. Vooralsnog lijken alleen Maleisië en Thailand hierover te willen praten, mocht dit haalbaar zijn dan overweegt Dorna alleen deze twee niet Europese Grand Prix weekenden aan het einde van het jaar op de kalender te plaatsen.

Negatief
Ondanks dat we Dorna Sports niet kunnen verwijten dat men er niet alles aan doet om nog iets van het 2020 MotoGP seizoen te maken, en er te zijn middels financiële ondersteuning van de teams, krijgt de Spaanse rechtenhouder van het MotoGP wereldkampioenschap de afgelopen dagen ook de nodige kritiek te verwerken. Zo liet Dorna CEO Carmelo Ezpeleta eerder deze week weten dat moederbedrijf Brigdepoint er alles aan doet om in het bezit te komen van 10.000 coronavirus testsets welke vervolgens gebruikt zullen worden om alle benodigde medewerkers per Grand Prix weekend (ongeveer 1500) meerdere keren te kunnen testen. Wereldwijd is er een enorm gebrek aan deze testsets en vele kunnen het dan ook niet waarderen dat een organisatie als Dorna Sports deze wel (duur) kan kopen terwijl deze voor veel gezondheidsinstellingen onbereikbaar blijven. Los daarvan zal men aan deze 10.000 sets bij lang na niet voldoende hebben, sterker nog dit aantal is amper voldoende voor slechts één en maximaal twee Grand Prix weekenden.

Daarnaast twijfelen velen aan het door Ezpeleta genoemde minimaal aantal medewerkers dat benodigd is voor het organiseren van een Grand Prix weekend. Noemde de Spanjaard dat er ongeveer 1500 mensen op de been zouden zijn en het met dit aantal personeelsleden zou moeten lukken, dat getal gaat er bij velen niet in aangezien er naast de door Dorna bekendgemaakte aantal coureurs, teamleden, tv-crew en Dorna personeelsleden ook op en naast de baan de nodige mensen benodigd zijn zoals marshalls, medisch personeel en beveiligingsmensen. Alleen al voor deze dienstverlening zijn er normaalgesproken tijdens een Grand Prix weekend ruim 1000, veelal vrijwilligers, per circuit op de been. Nu zal men dit aantal iets terug kunnen brengen, maar men zal zeker op het gebied van de marshals en medische dienst niet veel concessies kunnen er willen doen. Met andere woorden, een Grand Prix weekend organiseren gaat dus niet met 1500 mensen maar dat worden er als snel veel meer dan 2000. Ja, en ook deze extra mensen lopen dezelfde risico’s, hoeven die dan niet getest te worden, moet het circuit hier zorg voor dragen?

Kortom, er zullen de komende tijd nog veel hobbels genomen en veel plooien vlak gestreken dienen te worden alvorens op vrijdag 17 juli de eerste motoren op het circuit van Jerez voor de eerste vrije training gestart kunnen worden. Nu willen we met ons allen niets liever dan zo snel mogelijk weer racen – ja, en dat is op de Racesport.nl redactie niet anders – maar niet ten koste van alles. Nu zal elke MotoGP fans begrijpen dat er veel geld mee gemoeid is, dat er gigantische belangen op het spel staan, maar het is en blijft nog steeds maar een sport en ook nog eens een sport die wereldwijd maar een hele kleine speler is.

De afgelopen week kwam er een persbericht van de IRRC- organisatie, een bericht waarin bekend werd gemaakt dat er vanwege de uitbraak van het coronavirus een streep was gezet door het gehele 2020 seizoen. Nu is de MotoGP een iets ander verhaal, dat moge duidelijk zijn, maar het bericht van de IRRC-organisatie schepte wel duidelijkheid voor zowel de teams, coureurs, circuits en de fans. Uitgerekend deze duidelijkheid is ver te zoeken bij de verantwoordelijke mensen van het MotoGP wereldkampioenschap, al dan niet begrijpelijk gezien de verschrikkelijk moeilijke keuzes waarvoor ze staan.

 



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App