John Hopkins keert in 2020 terug in de MotoGP paddock

711
hopkins
John Hopkins | foto© Miranda Drenth - Drenth fotografie

Voormalig MotoGP coureur John Hopkins keert in 2020 terug in de MotoGP paddock. De inmiddels 36-jarige Amerikaan zal zelf niet meer op de motor stappen maar als mentor en rijderscoach verbonden zijn aan het American Racing Team, het Moto2 team waarvoor komend seizoen zijn landgenoot Joe Roberts en Moto2 debutant Marcos Ramirez het rijdersduo vormen.

John Hopkins is zelf inmiddels alweer een aantal jaren geleden gestopt als actief wegracecoureur. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en komend seizoen zal de Amerikaan dan ook terugkeren in de paddock waarin hij maar liefst zelf 122 keer aan de start stond van een MotoGP race, in totaal 563 WK punten wist te scoren, hij vier keer na afloop van een race op het podium mocht plaatsnemen en één keer vanaf de pole aan een wedstrijd mocht beginnen.







De inmiddels 36-jarige Amerikaan heeft namelijk een contract getekend om in 2020 aan de slag te gaan voor het American Racing Team. Hopkins zal binnen het Moto2 team de rol gaan vervullen als mentor en rijderscoach. De voormalig MotoGP coureur bevestigde dit nieuws onlangs in een interview met MotoGP-verslaggevers Matt Dunn en Fran Wyld:

John Hopkins: “Ik zal in 2020 terugkeren in de MotoGP paddock en samen gaan werken met mijn landgenoot Joe Roberts en komend seizoen in de Moto2 klasse debuterende Marcos Ramirez. Ze maken als American Racing Team de overstap van KTM naar Kalex, dus ik ga hun als coach en mentor helpen om samen met de crew en de twee coureurs een manier te vinden om goed met het Kalex-chassis om te kunnen gaan.”

John Hopkins
Hopkins maakte in 2002 zijn debuut als MotoGP coureur. Na een seizoen actief te zijn geweest op een WCM Red Bull Yamaha maakte hij de overstap naar Suzuki waar hij vervolgens vijf jaar actief was. In 2008 besloot Hopkins de overstap te maken naar Kawasaki. Het werd een frustrerend seizoen voor de Amerikaan vanwege een langdurige (enkel) blessure – opgelopen bij een crash tijdens de kwalificatie van de Dutch TT in Assen – die hem enkele Grand Prix weekenden langs de kant hield. Deze tegenslag kwam precies op het verkeerde moment aangezien Kawasaki na het seizoen in zwaar weer terecht kwam en voor het seizoen 2009 besloot in afgeslankte vorm verder te gaan. Het gevolg was dat er geen plaats meer was voor de Amerikaan binnen het team en derhalve in de koningsklasse.

Voor het seizoen 2009 vond Hopkins vervolgens onderdak in het FIM Superbike World Championship waar hij een contract tekenende bij het toenmalige Stiggy Honda. Een lang leven was dit echter ook niet beschoren en een jaar later maakte Hopkins de overstap naar het toenmalige AMA Superbike kampioenschap. Wederom een jaar later keerde Hopkins toch weer terug naar Europa om zijn geluk te gaan beproeven in Engeland. Hopkins tekende hiervoor een contract bij Samsung Cresent Racing Suzuki. De Amerikaan leek als herboren, wist in dat seizoen maar liefst vijf British Superbike races te winnen en tot aan de laatste meters van de laatste race te strijden voor de titel. Helaas voor Hopkins kwam hij, na een bloedstollend spannend duel in de laatste ronde met Tommy Hill, op de finishlijn 0,006 seconde tekort voor de winst in de race maar ook voor de titel waardoor Hill met de 2011 British Superbike titel aan de haal ging. In hetzelfde seizoen mocht Hopkins ook nog één keer als vervanger van Alvaro Bautista terugkeren als coureur in de koningsklasse, maar meer dan een

Blessures en tegenslagen zorgden er vervolgens voor dat Hopkins na dat seizoen uit beeld verdween. Niet alleen fysiek ongemak bleken hieraan ten grondslag te liggen maar ook privé problemen en een alcohol probleem leken er voor te zorgen ervoor dat er een triest einde kwam aan de motorsportcarrière van ‘the Hopper’. Maar Hopkins kroop uit het dal, hervond zich en voor het seizoen 2014 keerde hij toch weer als coureur terug in het British Superbike Championship waar hij een contract tekende voor Tyco Suzuki. Het werd niet de terugkeer waar eenieder op gehoopt had en het bleef dan ook bij slecht één seizoen. Voor 2015 wist Hopkins een plaats te verwerven binnen het Yamaha team van Tommy Hill ( de coureur waaraan hij in 2011 de titel moest laten). Voor 2016 wist Hopkins geen nieuwe vaste startplaats af te dwingen. Wel kreeg hij nog een mogelijkheid om als invaller op te treden van Jakub Smrz binnen het Lloyds British Moto Rapido Ducati Team. De start van dit avontuur was veelbelovend met een zesde plaats in zijn eerste race. Voor het seizoen 2017 tekende Hopkins dan ook een contract als vaste coureur voor het team. Tijdens de laatste wedstrijd van het seizoen ging het echter opnieuw mis en liep hij bij een crash opnieuw een vervelende blessure op. Mede door deze blessure bleek een start voor het seizoen 2018 niet mogelijk. Hopkins bleef vervolgens in Amerika waarmee er definitief een einde kwam aan zijn actieve motorsport



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App

 

carrière.