Jorge Lorenzo: “Marquez moet kiezen tussen geld of een MotoGP wereldtitel”

9433
jorge-lorenzo
Jorge Lorenzo - Dutch TT 2022 | foto© DAZN

Marc Marquez is op dit moment de met afstand bestbetaalde MotoGP coureur. Maar wil de Spanjaard in de toekomst een achtste MotoGP wereldtitel aan zijn palmares toevoegen dan zal hij volgens Jorge Lorenzo een belangrijke keuze moeten gaan maken; of vasthouden aan het huidige salaris of voor veel minder geld de overstap maken naar een winnende MotoGP machine.

Marc Marquez en Fabio Quartararo zijn op dit moment misschien wel de twee meest getalenteerde MotoGP coureurs. Beiden hebben ze echter hetzelfde probleem, ze moeten het doen met machines die het momenteel af moeten leggen tegen een armada van snellere Ducati machines. Nu is het in de huidige MotoGP categorie moeilijk om voorspellingen te doen, maar op papier behoort Marquez samen met Quartararo, regerend MotoGP wereldkampioen Francesco Bagnaia en zijn nieuwe teamgenoot Enea Bastianini zeker tot de belangrijkste kandidaat voor de 2023 MotoGP wereldtitel.







De concurrentie slijpt echter de messen en de nieuwsgierigheid rond Marquez is groot. Zijn geblesseerde rechterarm zou bij de start van het 2023 seizoen geen problemen meer op moeten leveren. Maar zal Honda hem een ​​RC213-V kunnen garanderen die aan zijn taak voldoet?

Eén ding moge duidelijk zijn, er is Honda alles aan gelegen om Marquez voor komend seizoen een competitieve machine te bezorgen. De techneuten binnen HRC werken hier keihard aan, er worden nieuwe werkwijzen geïntroduceerd, er worden nieuwe technici aangetrokken, er worden harde noten gekraakt binnen het management maar al deze zaken kosten tijd. Tijd die er vaak niet is binnen de sport en nu al helemaal niet als je kijkt naar de positie waarin het Honda MotoGP project en hun oogappel Marquez zich momenteel bevinden.

Nu is het een publiek geheim dat Marc Marquez met een jaarinkomen van ongeveer 25 miljoen euro al een aantal jaren met afstand de bestbetaalde MotoGP coureur is. Om een idee te krijgen, Quartararo is na Marquez de tweede coureur op de lijst met grootverdieners, hij verlengde onlangs zijn contract met Yamaha waarmee hij zijn salaris verdubbelde en de komende twee seizoenen zo rond de 10 miljoen euro per jaar gaat verdienen, dus ruim minder dan de helft van hetgeen Marquez bijgeschreven krijgt. En dan hebben we het nog niet over de rest van het veld die het op hun beurt allemaal weer met ruim minder dan de helft moeten doen dan de Fransman.

Nu hebben we Marquez onlangs al een paar keer horen roepen dat als Honda hem de komende twee seizoenen geen winnende motor kan bezorgen hij bereidt is om te kijken naar andere mogelijkheden en de overstap te maken naar een ander motormerk. Volgens Jorge Lorenzo is deze kans er zeker, al zal dit wel een hele lastige keus worden voor zijn landgenoot.

Jorge Lorenzo: “In 2019 won Marc bijna elke race in zijn eentje. Na deze successen bood Honda hem een ​​contract van vier jaar aan, we hebben het over… hoeveel geld? Later we het maar op ruim 20 miljoen euro per jaar houden. Als ik bijna alle races zou winnen met deze motor, ik domineerde het veld en ze bieden me vervolgens een vierjarig contract met een salaris die het dubbele, driedubbele of zelfs een veelvoud is van wat de rest van het veld verdient dan tekende ik ook meteen. Maar sinds juni 2020 is alles anders, hij moest de rest van het seizoen missen, was er vervolgens het grootste deel van 2021 en 2022 niet bij terwijl zijn rivalen bleven groeien. Toen Marc domineerde had hij geen armproblemen en was hij de jongste van zijn rivalen. Nu hij een arm heeft waarvan niet bekend is of die 100% is, is hij tevens niet meer de jongste. Er komt een moment waarop hij zal moeten kiezen tussen het winnen van het wereldkampioenschap of geld verdienen, al denk ik niet dat Honda hem nogmaals hetzelfde contract zal aanbieden. Overstappen naar een ander merk en dan ook nog eens het grootste deel van je salaris inleveren is voor velen niet de gemakkelijkste keus.”

Lorenzo is van mening dat Ducati ook de komende jaren de winnende machine zal zijn in het MotoGP wereldkampioenschap, de Desmosedici wordt volgens hem de motor om te verslaan, en niet alleen in 2023. Met andere woorden, wil Marquez zijn achtste MotoGP wereldtitel winnen dan is de Italiaanse machine de beste keus.

Jorge Lorenzo: “Ik denk dat Ducati de komende vier of vijf jaar de beste motor zal hebben. Gigi’s geest is de anderen twee stappen voor op het gebied van innovatie, technologie, in de pitbox werkt hij alsof men een F1-team is.”

Dall’Igna slaagde erin alle puzzelstukjes op de juiste plek te leggen. Eerst op technisch niveau, daarna strategisch en organisatorisch, waarbij het hem lukte om acht fietsen op de MotoGP grid te plaatsen. Ducati heeft het beste pakket tegen de meest geschikte prijs aan kunnen bieden aan teams als Gresini Racing en het Mooney VR46 Racing Team. Enea Bastianini bleek met 4 overwinningen en 2 podiumplaatsen de verrassing van 2022 te zijn, Marco Bezzecchi vestigde zich als “beste rookie” en Luca Marini en Fabio Di Giannantonio hebben zich beiden goed laten zien. Bagnaia, Bastianini en Jorge Martin hebben het in zich om in 2023 hoge ogen te gooien in de titelstrijd terwijl Johann Zarco zijn ervaring goud waard was en ook de komende tijd van onschatbare waarde zal zijn voor de verdere ontwikkeling van de Ducati MotoGP machine.

Met andere woorden, wil Marquez de komende jaren zijn achtste MotoGP wereldtitel binnenhalen dan ligt zijn toekomst volgens Lorenzo bij Ducati. Maar mocht de huidige Repsol Honda Team coureur op termijn aan kloppen bij Ducati dan zal hij eerst een hele belangrijke beslissing moeten nemen, namelijk afstand doen van zijn huidige riante salaris. Het is een publiek geheim dat Ducati geen extreme en buitensporige salarissen meer betaald sinds het vertrek van Jorge Lorenzo aan het einde van het seizoen 20118. Een overstap van Honda naar Ducati betekent dat Marquez minstens 90%, ja u leest het goed 90%, van zijn huidige salaris in zal moeten leveren en het net als de huidige Ducati MotoGP toppers zal moeten doen met een vast salaris van tussen de één en twee miljoen euro per jaar.

Nu heeft Marquez inmiddels zijn schaapjes ongetwijfeld al meer dan op het droge en hoeft hij het allemaal niet meer doen voor het geld. Maar als we naar het verleden kijken dan hebben we twee voorbeelden hoe het afgelopen is met coureurs die nog niet zo lang geleden in eenzelfde positie zaten.

Valentino Rossi koos in 2011 en 2012 immers ook voor het grote geld en was destijds één grootverdiener bij zijn avontuur bij Ducati. Net als Marquez had de negenvoudig wereldkampioen destijds zijn schaapjes ook al op het droge. De Italiaan koos vervolgens om terug te keren naar Yamaha, kon daar wel terecht, maar voor slechts een fractie van zijn salaris van de twee voorgaande jaren. De Italiaan blies de daaropvolgende jaren weliswaar nog een aardig partijtje mee in de koningsklasse, maar het waren Marquez en Lorenzo die hem seizoen na seizoen het vuur aan de schenen wisten te leggen en er met de MotoGP wereldtitels vandoor gingen.

Hetzelfde overkwam Lorenzo, hij verliet aan het einde van het seizoen 2016 Yamaha om voor heel veel geld over te stappen naar Ducati. Iedereen kent de afloop, Ducati verlengde na twee seizoenen zijn ‘veel te dure’ contract niet. Lorenzo moest vervolgens ook veel water bij de wijn doen maar vond tot verrassing van velen onderdak bij HRC. Iedere MotoGP liefhebber weet inmiddels wel hoe dit avontuur is afgelopen; de vijfvoudig wereldkampioen liet zijn HRC-contract vroegtijdig ontbinden en hing zijn helm aan het einde van het seizoen 2019 aan de wilgen.

Ducati heeft inmiddels geleerd en heeft na het vertrek van Lorenzo besloten het, al dan niet noodgedwongen, over een andere boeg te gooien. De Italianen kiezen nu – mede ook omdat hun stille geldschieter Marlboro sindsdien niet meer mee doet – voor de breedte en betalen hun MotoGP coureurs slechts nog een fractie van de bedragen die men voorheen bereid was te betalen voor die ene topper. Naast een ‘laag’ vast salaris heeft men een bonussysteem ingevoerd waardoor de coureurs die goed presteren hun eigen salaris nog enigszins op kunnen krikken.

Aan Gigi Dall’Igna zal het niet liggen, geen enkele fabrikant zal nee zeggen als een coureur van het niveau Marc Marquez aan de deur klopt. Nu zal het bij zowel Rossi als ook Lorenzo zeker niet alleen een kwestie zijn geweest van een gebrek aan motivatie – laat dat duidelijk zijn –  maar de grote vraag is wel, zal Marquez in tegenstelling tot zijn twee voormalige rivalen het wel op kunnen brengen…….. als zijn vergoeding slechts nog een schijntje is van hetgeen hij momenteel maandelijks op zijn bankrekening bijgeschreven ziet worden?