Jorge Lorenzo: “Mir naar Honda? Alleen Ducati is een vooruitgang voor hem”

9008
joan-mir
Joan Mir | foto© Suzuki Racing

Ondanks dat de MotoGP coureurs momenteel nog genieten van een welverdiende wintervakantie wordt er her en der al druk gespeculeerd over de binnenkort in alle hevigheid losbarstende MotoGP transfermolen. Ook voormalig MotoGP coureur Jorge Lorenzo stak onlangs in een interview zijn mening niet onder stoelen en banken, met name over de toekomst van zijn landgenoot Joan Mir had de vijfvoudig wereldkampioen een duidelijke mening.

Dat er de komende tijd de nodige veranderingen gaan komen wat betreft de MotoGP startgrid voor het seizoen 2023 moge duidelijk zijn. Nagenoeg alle contracten van de huidige MotoGP coureurs lopen aan het einde van het komende seizoen af. Van de huidige fabriekscoureurs hebben alleen Franco Morbidelli (Yamaha) en Marc Márquez (Honda) nog een doorlopend contract op zak, iets dat ook geldt voor huidig Pramac Racing coureur Jorge Martin.







Zoals we onlangs al in een artikel over dit onderwerp wisten te melden zijn alle ogen gericht op Fabio Quartararo, de regerend wereldkampioen heeft op dit moment de sleutel in handen en een beslissing van de Fransman zal dan ook zo goed als zeker een dominoeffect gaan hebben. Met andere woorden, op het moment dat Quartararo een beslissing heeft genomen dan gaat het spel waarschijnlijk pas echt op de wagen.

Lees ook: De MotoGP transfermolen barst binnenkort los, alle ogen gericht op Quartararo

Iemand die deze ontwikkeling met meer dan normale belangstelling zal volgen in 2020 MotoGP wereldkampioen Joan Mir. Net als Quartararo liet ook de Spanjaard zich nog niet zo lang geleden eens ontvallen dat het niet vanzelfsprekend is dat hij zijn na dit jaar aflopende contract met Suzuki zo maar gaat verlengen.

Joan Mir: “We gaan zien wat er in de markt gebeurt. Ik vertrouw Suzuki, maar ik weet niet wat ik moet doen. Als Suzuki en ik dezelfde doelen hebben, alleen dan blijf ik.”

Nu is het inmiddels al algemeen bekend dat Honda momenteel alle opties openhoudt voor 2023 als het gaat om de teamgenoot van hun oogappel Marc Marquez. Sterker nog, ook de toekomst van Marquez is nog allerminst zeker na zijn blessureleed. Zo zou Quartararo hoog op het verlanglijstje staan van Honda, maar ook Mir is één van de kandidaten voor het door Honda zo felbegeerde ‘MotoGP dreamteam’.

Volgens Carlo Pernat, persoonlijk manager van o.a. MotoGP coureur Enea Bastianini, zou Mir niet alleen een uitstekende optie zijn voor Honda, ook voor Mir zou deze overstap een belangrijke stap in zijn carrière kunnen zijn. Sterker nog, volgens Pernat zou de keus voor Mir ook nog eens een aanzienlijk goedkopere optie zijn voor Honda, dit omdat Quartararo’s persoonlijk manager Eric Mahè op dit moment een jaarsalaris van rond de 20 miljoen euro in gedachten heeft voor de komende jaren.

Jorge Lorenzo heeft daarentegen een compleet andere mening als het gaat om de toekomstplannen van Mir. De vijfvoudig wereldkampioen denkt namelijk dat een overstap van Mir naar Honda geen goede optie is voor zijn landgenoot.

Jorge Lorenzo: “Ik denk dat alleen een overstap naar Ducati een belangrijke stap voorwaarts zal zijn voor Joan. Als buitenstaander zie ik Suzuki en Yamaha op hetzelfde niveau. KTM is niet slecht en Honda en Aprilia zien er ingewikkeld uit, al kunnen ze er ook zomaar weer staan in de strijd voor topklasseringen. Nagenoeg elke coureur gaat hard rond op een Ducati, en dat is natuurlijk geen toeval.”

Vanzelfsprekend heeft Ducati de afgelopen tijd flink progressie weten te boeken, maar zoals bekend verschijnt de Italiaanse motorenfabrikant in 2022 met maar liefst acht motoren aan de start in de koningsklasse, heeft men een aantal jonge en talentvolle coureurs onder contract, coureurs die allen staan te trappelen om een plaats af te dwingen in het Ducati Lenovo Team (het officiele fabrieksteam) en het is maar de vraag of Mir één  van de kandidaten is om in 2023 één van deze twee plaatsen in te gaan nemen.

Prachtig, al die meningen van de ‘experts’ langs de zijlijn. De één weet het vaak nog beter dan de ander. Op zich natuurlijk niets mis mee in deze periode zonder actie op de baan. De coureurs zelf maar ook hun persoonlijke managers zullen binnenkort echt zelf een knoop door moeten hakken en een beslissing nemen over hun eigen toekomst. Niet heel makkelijk nu de MotoGP transfermolen tegenwoordig al begint te draaien alvorens er een meter gereden is in het seizoen. Dat was vroeger wel anders, maar de tijd dat de transfermolen traditioneel zo’n beetje begon te draaien op en rondom de Dutch TT ligt al enige tijd achter ons.



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter