Kenan Sofuoglu: “Alleen een MotoGP fabriekscontract acceptabel voor Toprak”

6097
toprak-razgatlioglu
Kenan Sofuoglu (l) en Toprak Razgatlioglu (r) | foto© Yamaha Racing

Regerend WorldSBK wereldkampioen Toprak Razgatlioglu wordt sinds een aantal maanden regelmatig in verband gebracht met een overstap naar de MotoGP klasse. Manager Kenan Sofuoglu wees in 2021 echter een eerste aanbod van Razlan Razali af: “We accepteren alleen een aanbod van de Yamaha-fabriek.” Hoe nu verder?

Al maanden wordt er gesproken over een mogelijke overgang van Toprak Razgatlioglu van het Superbike World Championship naar de koningsklasse van het MotoGP wereldkampioenschap. Een eerste reële mogelijkheid deed zich afgelopen zomer al voor, toen Razlan Razali (toenmalig Petronas Yamaha SRT) hem aanbood om op de M1 te stappen. De Yamaha coureur zag echter af van het aanbod, ten eerste omdat hij de voorkeur gaf aan het binnenhalen van de wereldtitel in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap – iets dat hem dus gelukt is – en naar nu blijkt omdat het project van het Maleisische MotoGP team hem niet kon bekoren.

Razgatlioglu’s persoonlijke manager Kenan Sofuoglu pusht op dit moment hard om zijn protegé zeer binnenkort een keer te laten testen op de Yamaha M1, en als we de laatste berichten vanuit Turkije mogen geloven gaat dat zelfs later deze maand al gebeuren tijdens de MotoGP Shakedown Test op het Sepang International Circuit in Maleisië. Vanuit Yamaha is men echter iets terughoudender als het gaat om de MotoGP testplannen van de regerend WorldSBK wereldkampioen deze winterperiode, sterker nog, volgens Andrea Dosoli, hoofd van het Yamaha World Superbike project, lijkt deze mogelijkheid zelfs heel erg klein puur en alleen omdat de prioriteiten binnen het MotoGP project ergens anders liggen.

Maar hoe dan ook, volgens Sofuoglu is de interesse er wel degelijk en ziet ook Yamaha zijn protegé in de toekomst graag zijn opwachting maken in de koningsklasse.

Kenan Sofuoglu: “Ik heb er al over gesproken met Yamaha, zij hebben grote interesse in Toprak als het gaat om zijn toekomst als MotoGP coureur. Maar één ding is zeker: dit kan alleen als Toprak in 2022 races blijft winnen in het FIM Superbike World Championship.”

Maar het moge duidelijk zijn, zowel Sofuoglu als ook Razgatlioglu hebben behoorlijk noten op hun zang. Na het naast zich neerleggen van een eerste MotoGP aanbod afgelopen zomer zal men in de toekomst ook niet elk MotoGP aanbod accepteren.

Kenan Sofuoglu: “We racen niet voor een B-team, maar alleen voor het fabrieksteam. En zelfs als Yamaha ons een plaats in het officiële MotoGP fabrieksteam aanbiedt, zullen we er eerst goed over na gaan denken. Ik wil geen fouten maken in de carrière van Toprak, hij heeft nu plezier en ik wil dit gevoel niet verpesten. Razali heeft ons meerdere keren gevraagd wat we in 2023 gaan doen, maar we hebben geen interesse. Ik heb hem laten weten dat we alleen geïnteresseerd zijn in het fabrieksteam.”

Of de hoge inzet van Sofuoglu en Razgatlioglu de komende maanden beloond zal worden is vooralsnog een grote vraag. Met Fabio Quartararo en Franco Morbidelli als de huidige MotoGP boegbeelden zal Yamaha derhalve afscheid moeten nemen van één van deze twee heren om in 2023 aan het verzoek van het Turkse tweetal te kunnen voldoen. Met de wetenschap dat Morbidelli in het bezit is van een nog tot aan het einde van het seizoen 2023 doorlopend contract zal dit dus ten koste moeten gaan van Quartararo, de regerend wereldkampioen wiens huidige contract na dit seizoen afloopt.

Nu weten we inmiddels al dat Quartararo niet zomaar zijn huidige contract bij Yamaha zal verlengen en eerst wil wachten op de nieuwe ontwikkelingen van de Yamaha M1, dat zijn persoonlijk manager Eric Mahé al diverse balletjes ergens anders opgegooid heeft, het geen geheim meer is dat Honda interesse lijkt te hebben in de diensten van de regerend MotoGP wereldkampioen en last but not least dat de nieuwe salariseisen van Quartararo niet mals zullen zijn (volgens de geruchten rond de 20 miljoen euro).

Mochten Yamaha en Quartararo er de komende maanden niet uitkomen dan heeft Yamaha inmiddels dus al een alternatief achter de hand. Of dit echter het gewenste alternatief is, daar zullen de meningen verdeeld over zijn, maar voor Quartararo en zijn manager is deze wetenschap misschien wel een goede reden om rekening mee te houden, en derhalve op te passen om hun hand niet te overspelen.



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter