Kleinste klasse sluit zijn carriˆ¬re in stijl af

191

In 1962 deed de 50cc klasse zijn intrede in de GP-wereld en in 1984 werd deze categorie vervangen door de 80cc klasse. Deze categorie was echter geen lang leven beschoren en in 1989 zou de 80cc klasse voor het laatste jaar op het programma staan. De strijd om het kampioenschap was dat seizoen echter spannender dan ooit, toen diverse coureurs lange tijd aanspraak maakten op de wereldtitel.

In 1988 pakt Jorge Martinez op een zeer overtuigende manier de wereldtitel in de 80cc klasse door zes van de zeven races te winnen aan boord van zijn fabrieks-Derbi. In 1989 verschijnt Martinez opnieuw aan de start in de kleinste klasse op dezelfde machine om te proberen zijn titel te prolongeren. De verwachte tegenstand is echter groot. De teamgenoot van Martinez bij Derbi, Manuel Herreros, heeft reeds bewezen een sterke coureur te zijn. Ook staat de veteraan Stefan Dšrflinger (Krauser) weer aan het vertrek, nadat de Zwitser in de jaren 1982 tot en met 1985 reeds de wereldtitel in de 50cc/80cc heeft gepakt. Bovendien dient zich een grote groep van jonge talenten aan met coureurs als Peter Oettl (Krauser), Herri Torrontegui (Krauser), Gabriele Gnani (Gnani), Paolo Priori (Krauser), Bogdan Nikolov (Krauser), Antonio Sanchez (JJ Cobas), Jaime Mariano (Timspeed-Casal) en Jose Saez (Krauser).







De coureurs in de 80cc verschijnen in 1989 slechts tijdens zes GPÕs aan de start, waarbij het startveld het Europese continent niet verlaat.

GP van Spanje, Jerez:
De eerste wedstrijd voor de 80cc-klasse wordt dat jaar verreden tijdens de GP van Spanje op het circuit van Jerez.
Martinez grijpt gedurende de beginfase van de race de leiding, maar na 4 ronden gereden te hebben, neemt Dšrflinger deze over. De Zwitser raakt op zijn beurt de koppositie al weer vrij snel kwijt aan Torrontegui. De jonge Spanjaard heeft al gauw een voorsprong opgebouwd van een drietal seconden ten opzichte van Dšrflinger, terwijl Martinez ondertussen uitvalt. Torrontegui weet zijn voorsprong op de Zwitser tot aan de finish vast te houden en de Spanjaard wint dan ook de eerste race van het seizoen. Dšrflinger eindigt als tweede, terwijl Oettl op ruime afstand (36 seconden achterstand op Torrontegui) als derde de streep passeert. Nikolov wordt vierde, voor de teruggevallen Herreros.
Tussenstand: 1e Torrontegui (20 punten), 2e Dšrflinger (17 punten), 3e Oettl (15 punten), 4e Nikolov (13 punten), 5e Herreros (11 punten).

GP van Itali‘, Misano:
Twee weken na de GP van Spanje wordt de Italiaanse GP verreden op het circuit van Misano, waar de 80cc klasse opnieuw van de partij is.
De race wordt aangevoerd door Martinez, Torrontegui en de verrassend sterk meerijdende Gnani. Oettl en Herreros achtervolgen het leidende trio. In de 4e ronde van de race zitten Torrontegui en Oettl elkaar ernstig in de weg, waardoor beide coureurs veel tijd verliezen. De twee Krauser-rijders vervolgen hun race echter op een sterke manier, waardoor ze beide nog aanspraak maken op de derde plaats. Twee ronden voor de finish rijden beide coureurs elkaar opnieuw in de wielen, waarbij de beide coureurs samen crashen. Oettl kan zijn race niet vervolgen, terwijl de voorsprong van Torrontegui op de achtervolgers groot genoeg is om alsnog als derde over de finish te komen. Martinez en Gnani hebben ondertussen menig maal van positie met elkaar gewisseld, maar het is uiteindelijk de meer ervaren Spanjaard, die er met de overwinning vandoor gaat. Thuis-rijder Gnani passeert de streep als tweede, voor de dus als derde gefinishte Torrontegui. Herreros eindigt als vierde, voor vijfde man Dšrflinger.
Tussenstand: 1e Torrontegui (35 punten), 2e Dšrflinger (28 punten), 3e Herreros (24 punten), 4e Gnani (23 punten), 5e Martinez (20 punten).

GP van Duitsland, Hockenheim:
Na de race op het circuit van Misano reist het GP-circus af naar de Hockenheimring voor de GP van Duitsland.
Oettl grijpt bij de start van zijn thuisrace de koppositie en al snel ontstaat een kopgroep van drie man met naast Oettl ook Herreros en Torrontegui daarin vertegenwoordigd. Martinez heeft zijn machine reeds aan de kant moeten zetten en Dšrflinger, die het tempo van de kopgroep niet bij kan houden, ligt op een vijfde plaats achter de Spanjaard Sanchez. Bij het ingaan van de laatste ronde maken zowel Oettl, Herreros als Torrontegui nog aanspraak op de overwinning. Het is echter de Duitser die met een minimaal verschil zijn eerste GP-winst boekt, voor de Spanjaarden Herreros en Torrontegui. Sanchez en Dšrflinger worden als vierde en vijfde afgevlagd. Na drie GPÕs heeft Torrontegui door zijn ene overwinning en twee derde plaatsen nog steeds de leiding in de stand voor het kampioenschap.
Tussenstand: 1e Torrontegui (50 punten), 2e Herreros (41 punten), 3e Dšrflinger (39 punten), 4e Oettl (35 punten), 5e Sanchez (30 punten).

GP van Joegoslavi‘, Rijeka:
De vierde GP voor de 80cc-jongens wordt dat jaar verreden op het circuit van Rijeka, het circuit liggende op de Balkan.
Herreros en Torrontegui vormen aanvankelijk gezamenlijk het veld aan, terwijl Oettl en Dšrflinger een slechte start kennen. Oettl is echter helemaal ontketend en reeds in de 7e ronde van de race kan de Duitser de twee Spanjaarden voor hem zien rijden. Drie ronden later is het voor Oettl erop en erover, als hij in ŽŽn klap buitenom aan Herreros en Torrontegui, voor de pits, voorbijgaat. Oettl rijdt direct van zijn belagers weg en hij wint de race uiteindelijk met een voorsprong van ruim 13 seconden op tweede man Herreros. Dšrflinger weet ondanks zijn slechte start ook nog het podium te bereiken door als derde de streep te passeren. Miralles (ook een Spanjaard en tijdelijk rijdend op de machine van de geblesseerde Martinez) finisht als vierde, voor Nikolov. Torrontegui wordt uiteindelijk uit de uitslag gehaald, nadat hij tijdens de race gestopt was om een accu te verwisselen. Door zijn diskwalficatie raakt Torrontegui tevens de leiding in de tussenstand kwijt. De strijd om de wereldtitel is echter nog geheel open en door zijn twee overwinningen op rij behoort ook Oettl echt tot de kanshebbers voor de titel. In principe maken nog vier coureurs aanspraak op het laatste kampioenschap in de 80cc klasse, zoals ook blijkt uit de tussenstand.
Tussenstand: 1e Herreros (58 punten), 2e Oettl (55 punten), 3e Dšrflinger (54 punten), 4e Torrontegui (50 punten), 5e Gnani (37 punten).

GP van Nederland, Assen:
De Dutch TT vormt de voorlaatste wedstrijd voor de coureurs uit de kleinste klasse. De strijd om het kampioenschap is ongelooflijk spannend en de race op de Drentse Hei blijkt uiteindelijk ŽŽn van de meest spannende wedstrijden van het seizoen te worden.
Herreros pakt bij de start van de wedstrijd direct de leiding, terwijl Oettl en Dšrflinger andermaal slecht weg komen. Herreros wordt gevolgd door de Spanjaarden Alvaro en Torrontegui, terwijl Oettl en Dšrflinger ondertussen druk bezig zijn met zich op te werken naar voren. Herreros slaagt erin iets weg te rijden van zijn concurrenten en achter hem ontstaat een groep van vijf achtervolgers, bestaande uit de sterk naar voren gereden Oettl en Dšrflinger en de Spaanse coureurs Alvaro, Torrontegui en Miralles. Oettl en Dšrflinger rijden al vrij snel weg bij deze groep, terwijl Alvaro het tempo niet kan bijhouden. Na een aantal ronden vinden de Zwitser en de Duitser de aansluiting bij Herreros en met zÕn drie‘n zullen zij gaan uitmaken wie de TT gaat winnen. De laatste ronde zal de beslissing brengen, nadat de drie in de ronden daarvoor onderling regelmatig van positie hebben gewisseld. Oettl gaat op snelheid op de Veenslang aan Herreros voorbij en pakt de koppositie, maar in de Stekkenwal wordt de Krauser-rijder al weer terugverwezen naar de tweede positie door de Spanjaard op de Derbi (zoals het de ronde daarvoor ook al was gegaan). Herreros lijkt daarmee op weg te zijn naar de overwinning, totdat zijn machine van achter wegbreekt bij het uitkomen van Duikersloot, waarbij Herreros bijna ten val komt. Oettl weet van dit foutje te profiteren en hij gaat aan de Spanjaard voorbij. In de laatste kilometer naar de finish wordt de Duitser niet meer gepasseerd en Oettl wint daarmee zijn derde GP op rij. Herreros wordt nog wel tweede, voor Dšrflinger. Uit de onderlinge verschillen aan de finish blijkt wel hoe spannend de race geweest is. Het gat tussen eerste man Oettl en derde man Dšrflinger bedraagt uiteindelijk niet meer dan 0.57 seconde. Miralles finisht de race op een vierde positie, terwijl Torrontegui niet verder komt dan een elfde plaats, na
dat hij opnieuw te maken heeft gekregen met accu-problemen.
Met nog ŽŽn race te gaan is het uiterst spannend in de stand voor het kampioenschap. Herreros en Oettl gaan nu samen aan de leiding, terwijl ook Dšrflinger nog in aanmerking komt voor de titel.
Tussenstand: 1e Oettl en Herreros (75 punten), 3e Dšrflinger (69 punten), 4e Torrontegui (55 punten), 5e Gnani (37 punten).

GP van Tsjechoslowakije, Brno:
De laatste GP op het circuit van Brno moet uiteindelijk voor de beslissing gaan zorgen.
De strijd om de racewinst zelf is niet erg spannend. Torrontegui leidt de race van start tot finish en de Spanjaard boekt onbedreigd zijn tweede GP-winst uit zijn carriˆ¬re. De hele race draait echter om de strijd tussen Herreros en Oettl (en in zekere mate Dšrflinger). Herreros en Oettl vechten voor de tweede plaats in de wedstrijd, samen met Martinez (die voor de laatste race zelf weer in het zadel van de 80cc Derbi is gekropen), terwijl de Duitser Seel en Dšrflinger op een kleine afstand volgen en het gevecht van dichtbij kunnen meemaken. Herreros wordt duidelijk door zijn teamgenoot Martinez geholpen, die probeert het tempo voor Oettl te drukken. Oettl weet zich echter kranig te weren en in de laatste ronde rijdt de Duitser zelfs voor de beide DerbiÕs. In de laatste snelle linkerbocht gaat het echter mis voor Oettl. Zijn motor breekt weg en hij komt daardoor ten val. Herreros finisht vervolgens als tweede, voor Martinez. Seel eindigt als vierde en Dšrflinger pakt met een vijfde plaats ook nog 11 punten voor het kampioenschap.
Door zijn tweede plaats en het uitvallen van Oettl pakt Herreros de laatste wereldtitel in de 80cc klasse, ondanks het feit dat de Spanjaard dat seizoen geen enkele GP op zijn naam heeft weten te schrijven. Zijn regelmatige presteren heeft echter de doorslag gegeven.

Eindstand WK 80cc 1989:

1e Manuel Herreros (SPA) Derbi, 92 punten
2e Stefan Dšrflinger (ZWI) Krauser, 80 punten
3e Peter Oettl (DUI) Krauser, 75 punten
3e Herri Torrontegui (SPA) Krauser, 75 punten
5e Gabriele Gnani (ITA) Gnani, 45 punten
6e Paolo Priori (ITA) Krauser, 41 punten
7e Bogdan Nikolov (BUL) Krauser, 40 punten
8e Jorge Martinez (SPA) Derbi, 35 punten

Nadat aan het eind van het seizoen 1982 al het doek viel voor de 350cc klasse, staat vanaf 1990 de 80cc klasse dus ook niet meer op het programma. De spannende strijd om het kampioenschap in 1989 heeft er echter voor gezorgd, dat de klasse op een eerbiedwaardige wijze afscheid heeft genomen van de GP-wereld.

Tekst: Asse Klein, [email protected]
Bron foto: www.michael-krauser.de

De drie Krauser-coureurs Dšrflinger (19), Torrontegui (6) en Oettl (22) staan naast elkaar op de eerste startrij, vlak voor de start van de Dutch TT in 1989.