Als coureurs hadden Kim Newcombe en Graeme Crosby veel met elkaar gemeen. Zo waren ze niet alleen allebei afkomstig uit het voor ons verre Nieuw Zeeland, ze reden ook beide in de 500cc klasse. Zowel Newcombe als Crosby behoorde daarbij tot de absolute wereldtop, zij het dat hun GP-carrières slechts van korte duur waren.
Newcombe’s landgenoot Graeme Crosby debuteert in het wereldkampioenschap 500cc in 1980. Hij doet dat als teamgenoot van Randy Mamola binnen het Texaco Heron Suzuki Team, waarbij hij direct al de beschikking heeft over fabrieksmateriaal. Na met een aantal nul-scores te zijn begonnen, slaagt Crosby er in de loop van het seizoen in zich een aantal keren goed in de punten te rijden, met als hoogtepunt een tweede plek tijdens de afsluitende GP in West-Duitsland op de Nürburgring. Hij eindigt dat jaar uiteindelijk op een achtste plek in de eindrangschikking.
In 1981 komt Crosby andermaal uit voor het Texaco Heron Suzuki Team. De Nieuw-Zeelander begint goed aan zijn seizoen met een tweede plaats tijdens de openingsrace in Oostenrijk en daarop volgen al snel nog een tweede plek in Italië en een derde plaats in Frankrijk. Gedurende het seizoen blijft Crosby zijn punten bij elkaar rijden, met nog eens een derde plek in San Marino, wat hem dat jaar op een vijfde plek in de eindstand doet belanden, achter de Suzuki’s van Marco Lucchinelli en Mamola en de Yamaha’s van Kenny Roberts en Barry Sheene.
Voor het jaar 1982 maakt Crosby de overstap naar Yamaha, waar hij komt te rijden voor het Marlboro Yamaha Team van Agostini. Franco Uncini is over het gehele seizoen gezien met zijn Suzuki net een maatje te groot voor de concurrentie, maar Crosby wordt dat jaar wel netjes vice-wereldkampioen, dankzij een tweede plek tijdens de GP van Joegoslavië en een heel aantal derde en vierde plaatsen.
Vanaf 1983 zien we Crosby echter niet meer terug in het wereldkampioenschap wegrace. Het is Agostini die besluit dat hij voor dat seizoen verder wil met Roberts en zijn landgenoot Eddie Lawson, waarmee er geen plek meer voor Crosby is binnen het team. Uit frustratie hierover besluit de Nieuw-Zeelander vervolgens per direct een punt achter zijn actieve wegracecarrière te zetten.
Zoals hun landgenoot Hugh Anderson er wel in slaagde meerdere wereldtitels in de wacht te slepen, gingen Kim Newcombe en Graeme Crosby nooit met het kampioenschap aan de haal. Desondanks behoorden zij allebei wel tot de absolute wereldtop, alleen was dat ook in beide gevallen slechts van korte duur, zij het om zeer verschillende redenen.
Erelijst van Kim Newcombe:
1 overwinning
0 wereldtitels
1972:
500cc: geen overwinningen, 10e in de eindstand
1973:
500cc: één overwinning, 2e in de eindstand
Erelijst van Graeme Crosby:
0 overwinningen
0 wereldtitels
1980:
500cc: geen overwinningen, 8e in de eindstand
1981:
500cc: geen overwinningen, 5e in de eindstand
1982:
500cc: geen overwinningen, 2e in de eindstand
Bron foto’s: http://www.thunderbike.co.nz/ en http://www.f1network.net/