De financiële stabilisering van KTM heeft geleid tot een kritische blik op alle kostenposten binnen het bedrijf, inclusief de uitgaven aan motorsport. KTM sportdirecteur Pit Beirer bevestigt in gesprek met het Duitse Speedweek.com dat de herstructurering gevolgen heeft voor de raceactiviteiten, maar benadrukt dat KTM zijn ambities in de MotoGP niet verlaagt.
Na een periode van financiële onzekerheid en een grootschalige reorganisatie waarbij 1.800 werknemers hun baan verloren, wordt KTM sinds begin 2025 geleid door de nieuwe CEO Gottfried Neumeister. De overname van een meerderheidsbelang door de Indiase partner Bajaj, naar verwachting 76% vanaf november, markeert een nieuw tijdperk voor de Oostenrijkse fabrikant.
“De uitspraken over het huidige kostenplaatje weerspiegelen simpelweg de realiteit,” aldus Pit Beirer. “We hebben samen besloten om de gevolgen te dragen en alle onderdelen zo te structureren dat KTM ook in de toekomst als succesvol bedrijf kan blijven bestaan. Dat geldt ook voor de motorsporttak.”
Beirer is duidelijk: minder geld betekent niet minder ambitie. “We doen geen concessies aan de kwaliteit van onze toezeggingen. We willen premium zijn – en dat kunnen we ook blijven met premium budgetten.”
De sportdirecteur sluit zich aan bij CEO Neumeister, die stelde dat deelname aan de MotoGP essentieel is om KTM’s technologische topniveau te demonstreren. De onlangs afgeronde dyno-test van de nieuwe 850cc-motor, bedoeld voor het 2027 MotoGP-seizoen, bevestigt die toewijding. “Ik heb de officiële bestelling ontvangen voor de nieuwe motor. We zijn vastbesloten om in de MotoGP te blijven,” stelt Beirer.
Voorbeeld: Dakar-programma afgeslankt
Concrete voorbeelden van bezuinigingen zijn er al. “Bij de Dakar Rally hebben we het aantal fabrieksrijders teruggebracht van acht naar drie. Dat deed pijn, maar het is een investering in de toekomst van KTM,” aldus Beirer. “We hebben nu de twee beste rallyrijders plus de beste nieuwkomer. Er is minder ruimte voor fouten, maar het is nooit makkelijk geweest.”
Geen exit uit raceklassen
Ondanks de kostenreductie blijft KTM actief in de belangrijkste raceklassen. “Het gaat er niet om het bedrijfsmodel op zijn kop te zetten, maar alle kostenplaatjes stuk voor stuk goed te bekijken. Alles wat we aanpakken moet van de hoogste kwaliteit zijn,” concludeert Beirer.
Met het oog op de komende jaren lijkt KTM dus vastberaden zijn positie als toonaangevende fabrikant in de motorsport te behouden – zij het met een scherpere blik op de kosten.
Handige links Petronas Grand Prix of Malaysia:
Volledig tijdschema en uitslagen
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Vrijwillige bijdrage Racesport.nl
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’


 
                                    

