Yamaha presenteerde maandagochtend 04 februari in Jakarta haar MotoGP plannen voor 2019. De komst van Monster Energy als nieuwe titelsponsor en de daarbij behorende nieuwe kleurstelling waren echter niet de enige veranderingen. Volgens Lin Jarvis, managing director van Yamaha Motor Racing, is er zelfs sprake van een revolutie en zijn er intern grondige veranderingen doorgevoerd.

Het moge duidelijk zijn dat Yamaha het afgelopen seizoen in de MotoGP klasse niet de successen heeft behaald zoals die men graag gezien zou hebben. Zo was er de langste reeks uit de geschiedenis zonder overwinning in de koningsklasse, een reeks waar Maverick Viñales in oktober een einde aan maakte door de MotoGP race op het Phillip Island Grand Prix circuit winnend af te sluiten.

Valentino Rossi maar ook Viñales staken afgelopen seizoen dan ook een aantal keren niet onder stoelen of banken dat er iets moest gebeuren wilde men de aansluiting met o.a. Ducati en Honda terug zien te vinden. De Japanse fabrikant lijkt het commentaar van de twee MotoGP coureurs niet in de wind geslagen te hebben.

Zo zijn er voorafgaand aan het 2019 seizoen verschillende personele wijzigingen doorgevoerd aan beide kanten in de pitbox maar ook binnen het management van het officiële Yamaha MotoGP fabrieksteam.

Takahiro Sumi, die aan het hoofd stond van Yamaha’s chassisafdeling, zal vanaf heden de rol van MotoGP Group Leader op zich nemen, terwijl Hiroshi Itou general manager wordt van Yamaha’s Motorsport Development Division en direct zal rapporteren aan Kouichi Tsuji.

Een andere belangrijke verandering is de interactie tussen Japan en Europa. Japan is in de eerste plaats verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de MotoGP machine, maar vanaf nu neemt de technische afdeling van Yamaha Motor Racing een belangrijkere rol op zich.

Een ander onderdeel van Yamaha’s herstructurering is de lancering van een Europees MotoGP testteam. Hiervoor heeft Yamaha voormalig MotoGP coureur Jonas Folger aangetrokken als testcoureur.

Lin Jarvis: “We hebben altijd al een testteam gehad in Japan, in het bijzonder met Katsuyuki Nakasuga, en we hebben nu een Europees georganiseerd testteam opgezet om dat laatste stuk van de test dichter bij het niveau van onze Grand Prix coureurs te brengen. Dat is Jonas Folger en dat testteam wordt vanuit Europa georganiseerd.”

Aanpassingen zijn er ook binnen de Yamaha pitbox. Roman Forcada (crewchief Viñales) en Wilco Zeelenberg (rijderscoach Viñales) hebben beiden het team verlaten en zullen komend seizoen werkzaam zijn binnen het Petronas Yamaha SRT-satellietteam. Deze twee vrijgekomen plaatsen zullen komend seizoen ingenomen worden door Esteban Garcia (crewchief Viñales) en Julian Simon die de job van Zeelenberg als rijderscoach over zal nemen.

Ook aan de kant van Rossi zijn er enkele veranderingen, zo zal Idalio Gavira de plaats van Luca Cadalora als rijderscoach overnemen en zal Hitoshi Hoshino – die tot op heden een centrale rol had binnen het team en voor beide coureurs werkzaam was – uitsluitend gaan werken voor de negenvoudig wereldkampioen.

De veranderingen bij Yamaha is volgens Rossi een positieve ontwikkeling en een stap in de goede richting:

Valentino Rossi: “Voor mij is dit heel belangrijk, want in de afgelopen twee jaar hebben onze tegenstanders hun manier van werken veranderd. Ik denk dat vooral Ducati veel verandert en meer mensen op verschillende gebieden aan het werk zet en hun team meer als een Formule 1-team probeert te organiseren. Ik denk dat we sterk voor de dag kunnen komen.”

Dat er Yamaha veel aangelegen is om dit jaar goed voor de dag te komen bleek wel uit het feit dat teamdirecteur Massimo Meregalli afwezig was in Jakarta. De Italiaan gaf er de voorkeur aan om in Sepang te blijven bij de Shakedown test.

Lin Jarvis: “De afwezigheid van Meregalli hier is ook indicatief, want de test in Sepang de komende dagen is een zeer, zeer, zeer belangrijke test voor ons. Met alle veranderingen binnen het team en de veranderingen in het YMC was het voor Maio belangrijker om in Sepang te zijn en te blijven en alles voor te bereiden op de eerste MotoGP test van 2019.”

De eerste Official MotoGP Test van 2019 op het Sepang International Circuit wordt verreden van 6 t/m 8 februari aanstaande. Alle drie dagen wordt er getest van 03:00 tot 11:00 uur (Nederlandse tijd).

 

2019 MotoGP kalender:

  • 10 maart Qatar* – Losail International Circuit
  • 31 maart Argentinië – Termas de Río Hondo
  • 14 april Americas – Circuit of the Americas
  • 05 mei Spanje – Circuito de Jerez
  • 19 mei Frankrijk – Le Mans
  • 02 juni Italië – Autodromo del Mugello
  • 16 juni Catalunya Barcelona – Catalunya
  • 30 juni Nederland – TT Circuit Assen
  • 07 juli Duitsland – Sachsenring
  • 04 augustus Tsjechië – Automotodrom Brno
  • 11 augustus Oostenrijk – Red Bull Ring – Spielberg
  • 25 augustus Groot Britannië – Silverstone Circuit
  • 15 september San Marino – Misano World Circuit
  • 22 september Aragón – MotorLand Aragón
  • 06 oktober Thailand – Chang International Circuit
  • 20 oktober Japan – Twin Ring Motegi
  • 27 oktober Australië – Phillip Island
  • 03 november Maleisië – Sepang International Circuit
  • 17 november Valencia – Ricardo Tormo

*Avondrace

 

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App