Yamaha onthulde deze maandag de kleurstelling van de 2016 YamahaÕs van Jorge Lorenzo en Valentino Rossi. Uiteraard spraken beide rijders met de pers over de nieuwe kleuren maar werden er ook vragen gesteld over de verwachtingen voor komend seizoen. Jorge Lorenzo gaf er de nodige antwoorden op.
<p>In het hoofdkantoor van sponsor Movistar was het een drukke boel. In een vlekkeloze show werden de nieuwe kleuren van de 2016 Yamaha M1 onthult. Of het ook echt de 2016 motoren waren moeten we nog even afwachten. Opvallend aan de beide motoren op het podium is dat de vuldop voor de benzinetank op deze motoren op de normale plaats zitten. Tijdens de test in Valencia reden Lorenzo en Rossi nog met frames waarin de vuldop achter de rijder zat. Qua kleurstelling zijn er enkel wat detailwijzigingen ten opzichte van 2015. </p> <p><br /> </p> <p>Lorenzo is in elk geval gecharmeerd van de kleurstelling en is klaar voor de eerste test begin februari op Sepang. Met de onthulling is verder duidelijk geworden dat Lorenzo komend seizoen trouw blijft aan zijn startnummer 99 en niet gaat rijden met het nummer 1 op de motor.</p> <p><br /> </p> <p>Lorenzo over de onthulling van de nieuwe kleuren.</p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Het onthullen van de motor en het team is altijd een speciaal moment. Het is fijn om na de winterstop weer gedag te kunnen zeggen tegen het team en het voelt ook direct weer alsof we nooit een winterstop gehad hebben. Alles valt direct weer op zijn plaats. Ik heb al enkele weken uitgekeken naar deze dag. Na mijn sterke prestaties van afgelopen seizoen ben ik tot op het bot gemotiveerd en kriebelt het aan alle kanten om weer op de YZR-M1 te stappen.</p> <p><br /> </p> <p>Ik vind de 2016 kleurstelling heel mooi en kan niet wachten om weer in actie te komen met de motor. Met een nieuw seizoen voor de deur hebben we ook weer nieuwe uitdagingen voor de boeg en ik ben er zeker van dat we alle moeilijkheden die op ons pad komen kunnen overwinnen. Ik heb een groot gedeelte van de winterstop gebruikt om te trainen om 100 % fit mijn titel te gaan verdedigen. Het afgelopen jaar was ons totale pakket heel sterk en hebben we diverse records weten te breken en te evenaren. We hebben ook heel veel keer het podium moeten beklimmen en ik ben er zeker van dat we dat komend seizoen weer zullen moeten doen. Het afgelopen jaar had ik vele hoogtepunten maar ook enkele mindere races maar dat heeft me geleerd om tot het eind toe te blijven vechten. Ik denk dat we die vechtlust komend seizoen in ons voordeel kunnen gebruiken. Kom maar op met die eerste test in Sepang.”</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Na afloop van de show op het podium werden Lorenzo een aantal vragen gesteld. </p> <p><br /> </p> <p><strong>Hoe ben je de winter doorgekomen?</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Na de Grand Prix in Valencia heb ik vele evenementen en verplichtingen voor Yamaha en sponsors gehad. Dat is normaal als je wereldkampioen bent geworden. Je bent daarmee simpelweg anderhalve maand druk. Daarna heb ik de training weer opgepakt waarbij ik nu bezig ben om lichamelijk weer op volle sterkte te komen. Ik ben goed onderweg maar zit op dit moment op ongeveer 50% van mijn mogelijkheden. We hebben dus nog wat te doen.”</p> </blockquote>
<p><strong>De opening van het 2015 seizoen was niet geweldig?</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“De eerste drie races van het seizoen waren inderdaad niet wat ik ervan verwacht had. We konden in die races geen podiumposities behalen. De omstandigheden zaten echter ook niet helemaal mee. In Qatar vocht ik mee voor de winst maar kreeg ik tegen het einde van de race een probleem met mijn helm. We haalden in die races verder ook nog niet het maximale uit de motor. Het ontbrak bijvoorbeeld aan vermogen op de rechte stukken. Daarnaast was ik in Austin ook nog eens ziek en hadden we in Argentinië een probleem met de banden. De motorproblemen hebben we in Jerez kunnen oplossen waardoor we direct een stuk sneller waren en ik vier races op rij wist te winnen.”</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p><strong>De strijd om de titel tussen jou en Valentino Rossi was adembenemend. Wanneer had je echt het gevoel dat je de titel winnen kon?</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Er waren een paar momenten waarop ik dat gevoel kreeg. Het was een lang seizoen waarin veel is gebeurd. Na die vier overwinningen op rij was ik zeker van mijn titelkansen maar daarna hadden we toch weer een aantal races met problemen. Na de race in Brno stonden we gelijk in punten waarna ik in Misano alles weer leek te vergooien door die crash. Ik moest me telkens weer terugvechten en heb nooit het geloof in de titel verloren. Na Aragon kreeg ik echt het gevoel maar in Japan was het nat en liep ik weer meer achterstand op. Uiteindelijk heb ik het toch gered en daar ben ik zeer trots op. Het was een hard en gecompliceerd seizoen maar ik heb altijd het vertrouwen behouden.”</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p><strong>Wordt Valentino Rossi ook in 2016 weer je grootste concurrent?</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Ik hoop het want dat zou betekenen dat we nog steeds een stapje voorliggen op onze concurrenten. Het afgelopen seizoen was onze motor extreem goed. We konden het remmen, de acceleratie en de bochtensnelheid verbeteren. De motor gaf mij heel veel zelfvertrouwen en dat heeft zich uitbetaald en veel overwinningen en podiumplaatsen. Ik hoop dat het zo blijft want dan wordt Valentino of ik weer wereldkampioen.”</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p><strong>In 2016 verandert er het nodige. Er komen Michelin banden en eenheidselektronica. Welke vragen heb jij na de eerste test in Valencia aan de ingenieurs gesteld?</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“De motor op zich gaf mij een goed gevoel. Misschien moeten we het vermogen nog wat zien te verbeteren. Het is zo dat wij op dat gebied nog iets op onze concurrenten tekort komen. Door de nieuwe elektronica en banden moeten we op heel dingen letten. Het maakt een groot verschil voor het gevoel op de motor. Met de Michelin banden moeten we nog een beetje voorzichtig zijn maar zij komen snel met een betere voorband. Voor wat betreft de elektronica moeten we heel precies gaan werken omdat die wezenlijk verschilt van wat we hadden. Maar met onze ervaring en hard werken moet het lukken om een goede afstelling te vinden. Eén van onze sterke kanten is dat we ons snel kunnen aanpassen aan nieuwe situaties. Dat zal heel belangrijk worden.”</p> </blockquote><span style="font-family: 'lucida console', monospace;"> <div><span style="font-family: 'lucida console', monospace;"><br /> </span></div> <br /> </span> <p><em><strong>Videobeelden van de 2016 Movistar Yamaha Factory Racing teampresentatie:</strong></em></p> <p><iframe width="468" height="263" src="https://www.youtube.com/embed/FkFr5Bhr0Zk" frameborder="0"></iframe> </p> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>