Marc Márquez: ‘Maak je geen zorgen, we komen terug naar de top’

365
Marc Márquez tijdens het interview | foto© Repsol Media

Marc Márquez zit al maanden aan de kant en dat zal de komende tijd ook nog wel even zo blijven. Het mediateam van Repsol bezocht de regerend wereldkampioen afgelopen week waar hij uitgebreid vertelde over de huidige stand van zaken, zijn verwachte terugkeer en ook deelde hij zijn visie over het bizarre 2020 MotoGP seizoen.

2020 is tot dusver een seizoen als geen ander voor Marc Marquez. De Repsol Honda Team coureur liep een zware blessure op in de eerste race van het seizoen, daarna heeft hij alle actie vanuit huis moeten volgen. Hoewel het moeilijk is om vanuit huis naar de races te kijken blijft Márquez werken en trainen en probeert hij pas terug te keren naar het circuit en zijn Honda RC213V wanneer de tijd rijp is. Voorafgaand aan zijn thuisrace in de Catalaanse GP deelde Márquez enkele gedachten over het seizoen 2020, zijn fysieke en mentale conditie en de prestaties van het Repsol Honda Team.







Marc, kun je ons vertellen hoe je je momenteel lichamelijk en geestelijk voelt?

Marc Márquez: “Wat betreft het fysieke gedeelte gaat het nu goed met me. Maar ik zit natuurlijk nog ver van mijn normale niveau. Het is waar dat ik vorige week begon met hardlopen en fietsen. Wat betreft cardio, de benen en de linkerarm is mijn conditie redelijk goed. Betreft de rechterarm zal ik nog een paar grote stappen moeten maken, maar we beginnen meer oefeningen te doen. Ik kijk er naar uit om een ​​beetje meer te gaan pushen in de sportschool. Maar op dit moment moeten we de timing respecteren en gewoon geduld hebben.

Aan de mentale kant was het in het begin moeilijk. Omdat je weet dat er thuis niets te doen is, de dagen en zelfs de uren waren heel lang maar nu hebben we een plan voor elke dag. We doen twee sessies fysio en daarna trainen we ook in de sportschool met mijn trainer: de linkerarm, de benen, en wat cardio. Dus nu voelt de mentale kant veel beter aan, het moment waarop ik het meest lijd is tijdens het raceweekend omdat je naar de race kijkt.  Alle vrije trainingen, kwalificaties en races op tv kijken is niet gemakkelijk. Afgezien hiervan kunnen we zeggen dat ik nu oké ben. Ik ben blij omdat ik al het gevoel heb dat we een paar stappen vooruit hebben gezet. “

We zagen je vorige week al trainen met bescherming om je arm heen, gebruik je het nog steeds?

‘Ja, we hebben verschillende soorten bescherming gehad. In het begin had ik veel bescherming, van de hand tot de bovenkant van de arm en zo kon ik deze ook niet bewegen. Vervolgens gebruikten deze carbon bescherming die je op social media zag die van de elleboog tot de schouder liep. Nu gebruik ik in het normale leven niets, behalve voor het trainen en dan met name als ik aan het fietsen ben. Dan gebruik ik die carbon bescherming omdat het het bot en de arm een ​​beetje beter op hun plaats fixeert. Nu begin ik de bescherming soms al haast te vergeten en ik hoop dat we volgende week al in staat zijn om de bescherming van alle dingen die we doen te verwijderen. “

Hoe voel je je nu je weer aan het trainen bent?

“Ik ben begonnen met fietsen en hardlopen en ik had verwacht dat het veel erger zou worden, want ik zat vier, vijf weken lang gewoon op de bank tv te kijken. Maar ik begon met hardlopen en voelde me meteen vanaf de eerste dag goed en begon verbeteringen te zien, ook met fietsen. Het moeilijkste is de spier in de rechterarm, maar zelfs deze is beter dan ik had verwacht. De spier is er nog en werkt goed. Het belangrijkste is dat alle bewegingen in orde zijn. Samen met mijn fysio Carlos, die bij mij in mijn huis woont, zullen we hard gaan werken om ons te verbeteren door de juiste stappen op de juiste tijd te volgen.”

Heb je het trainen gemist?

“Ik heb de training gemist, vooral de eerste twee weken. Maar wat ik nog meer mis is het rijden op de motor. Nu zit ik in een situatie waarin ik hoop snel terug te komen op een kleine fiets of zoiets, maar op dit moment moeten we het proces respecteren, de timing van de doktoren. Nu begin ik me er klaar voor te voelen, maar dit is wanneer het een beetje gevaarlijk wordt.  Als je je er klaar voor voelt wil je meer en meer, maar ik moet gewoon proberen te begrijpen wat mijn lichaam zegt.”

Toen je jouw tijden van het hardlopen op social media had gezet zeiden veel fans dat je heel snel was!

“Ik was verrast omdat mijn looptempo normaal gesproken 3:50 per kilometer is en ik een 4/4: 10 per kilometer wist te lopen, dat was dus een goed tempo. De volgende dag was k echter wel helemaal kapot! Mijn benen waren helemaal leeg maar gedurende de week heb ik drie keer gelopen, ben ik een keer gaan fietsen en lijkt het erop dat de basis daar is. Dus aan de fysieke kant voel ik me klaar om terug te komen, alleen dankzij de arm ben ik dat nog steeds niet.”

In de afgelopen race op Misano was het de eerste race waarin het Repsol Honda Team dichter bij de coureurs vooraan zat. Wat vond je ervan?

“Het Repsol Honda Team bevindt zich, denk ik, in een moeilijke situatie. Natuurlijk heb ik het gevoel dat ik daar belangrijk ben en ik heb het gevoel dat we veel goede resultaten kunnen behalen. Maar als je een rookie rijder aan de andere kant van de garage hebt, en vervolgens val ik na de eerste race al uit, dan kun je wel verwachten dat het lastig wordt. Gelukkig begint het erop te lijken dat het de goede kant op gaat en mijn broer een ‘normaal’ rookie-proces doormaakt.. De dinsdagtest in Misano was erg belangrijk omdat ze daar iets vonden en vanaf dat punt maakten Nakagami en mijn broer Alex een grote stap. P6 en P7 overall in het eindresultaat vind ik een goed resultaat voor hen. Ik kijk ernaar uit om zo snel mogelijk terug te komen om het team te helpen, maar op dit moment help ik alleen van buitenaf.”

Denk je dat hij (Alex) deze stap al heeft gemaakt?

“Alex zit in het proces, het belangrijkste voor de rookies is dat ze twee races op rij op hetzelfde circuit hebben. Dit helpt enorm, het moeilijkste in de MotoGP is namelijk het aankomen op een circuit met een MotoGP-motor en alles proberen aan te passen. Alex zal in Montmelo aankomen op het Catalunya Circuit en opnieuw weer dit proces moeten starten. Maar laten we eens kijken of hij een stap heeft gezet.”

Denk je dat het dit seizoen moeilijker is voor een rookie omdat het verschil tussen de eerste en de twintigste coureur vaak minder dan één seconde is?

“Het is moeilijk voor een rookie, maar eigenlijk gewoon voor iedereen. De tijden zijn echt close. In één seconde zijn er 17 / 18 rijders en dit is iets geweldigs. Ik denk dat het niveau in MotoGP nu echt gelijk is en dit is goed voor de rijders, want uiteindelijk komt de laatste verbetering van hen. Het is een moeilijk seizoen voor iedereen, maar vooral voor een rookie is het moeilijk omdat je veel races op rij hebt. Het is vreemd want normaal gesproken als je een keer racet ga je naar huis en kan het lichaam begrijpen hoe het kan verbeteren. Maar nu gaat alles heel snel – te snel voor een rookie. En we hebben bijna geen tests: ze hadden een ééndaagse test in Misano en normaal gesproken hebben we gedurende een seizoen vier of vijf dagen tests die veel helpen.”

Ben je nu meer de adviseur / coach van Alex geworden?

“Ik probeer Alex te helpen en op donderdag als ze de bandentoekenning hebben stuurt hij me de foto en probeer ik wat advies te geven: misschien kan deze band de optie zijn, want vorig jaar gebeurde dit en al dat soort dingen. Maar dan hebben we een regel: hij moet met zijn team werken, we moeten professioneel zijn en hij werkt met zijn team. Als hij twijfelt over de rijstijl of zoiets belt hij mij, maar ik bel hem nooit. Hij moet me bellen omdat hij in het circuit zit en met zijn team werkt en hij heeft Alberto daar die ook veel ervaring heeft, en Emilio. Maar natuurlijk bellen we elke dag twee, soms drie keer.”

Honda stuurde een persbericht waarin ze zeiden dat je sowieso twee of drie maanden nog niet zal rijden. Op welk punt zijn we nu?

“Drie maanden is veel. Toen ik bij de dokters was hebben we naar verschillende meningen en verschillende doktoren geluisterd en ze zeiden ongeveer drie maanden nodig te hebben om te bekijken hoe het er dan voor staat. In het begin is het een schok voor een rijder, maar nu, waar zijn we nu? Nu ben ik op het moment dat ik de grote stappen met mijn lichaam begin te voelen. Dus nu voel ik elke dag, elke week iets anders. De eerste drie weken waren hetzelfde want ik voelde niets en ik voelde geen verbetering. Maar nu begin ik wat verbeteringen te voelen, we beginnen te werken in de sportschool en kan ik trainen. Dus op welk moment we precies zijn weet ik niet. Ik weet dat ik dichter bij het fietsen ben, dat is het belangrijkste. Ik weet dat het goed met me gaat  maar ik weet niet of ik over een maand, over twee weken of over twee maanden weer op de motor zit. Dit is iets dat mijn lichaam zal beantwoorden.”

Nu kijk je thuis naar de races, dat moet natuurlijk wel een beetje vreemd aanvoelen.

“Het is het moeilijkste om thuis races te kijken. Het is het moeilijkste omdat je naar de training kijkt, de races kijkt en denkt hoe graag ik erbij zou zijn. Als je dan ziet dat het zo gelijk is, veel verschillende winnaars in een seizoen en je ziet dat ze maar 84 punten hebben na zoveel races, word je nog meer gemotiveerd om terug te komen. Maar uiteindelijk is de timing de timing. Het ziet er vreemd uit dat ik na zeven races slechts 84 punten achterstand heb op de leider, en ik heb nul puntenl! Het is een vreemd seizoen en het lijkt erop dat er niemand is die een groot verschil maakt in vergelijking met de anderen.”

Hoe zie je dit seizoen aflopen? Nog zeven races te gaan en het is nog helemaal open!

“Het is raar omdat het lijkt alsof niemand wil winnen! Niemand wil bovenaan staan, ik bedoel, het is moeilijk te begrijpen, maar als je een rijder bent kun je het een beetje begrijpen. Als je de coureur bent die niets te verliezen heeft is het fantastisch als je wint, haast ongelooflijk. Maar als je de rijder bent die moet winnen verandert er iets en heb je veel meer twijfels omdat je het niet weet wanneer je moet aanvallen en wanneer je moet verdedigen. Als je bovenaan staat en je moet winnen dan beginnen de twijfels in je hoofd en in je lichaam te ontstaan ​​en wordt het moeilijker.”

Er zijn niet alleen maar twee coureurs in de strijd om de titel. Omdat meerdere fabrikanten en ook satellietteams nu zo sterk zijn is het kampioenschap heel erg open.

“Ja, ik bedoel dat het goed is voor de MotoGP en ik denk dat voor de show ook goed is dat stellietteam fabrieksmotoren hebben zodat we veel verschillende winnaars hebben. Dit is iets goeds want dan kan een satellietteam ook goede resultaten behalen en regelmatig meestrijden voor het succes. Ook voor sponsoren is dat een stuk aantrekkelijker.”

Je zei in een interview met DAZN in Oostenrijk dat Dovi en Quartararó de favorieten zouden zijn – is dat nog steeds zo?

“Het is moeilijk te zeggen, maar het is waar dat ik in Oostenrijk Quartararo of Dovizioso zei. Eerlijk gezegd verwachtte ik meer van hen. Vooral van Quartararo verwacht ik veel meer omdat hij de eerste twee races won met een ongelooflijk niveau en nu weet ik niet wat er aan de hand is. Hij worstelt veel, zelfs op een van zijn sterkste punten: de kwalificatietraining. Maar Dovizioso is constant. Hij is er altijd maar hij heeft meer snelheid nodig als hij de titel wil winnen en we zien dat Viñales er is, Mir. We hebben acht, negen coureurs binnen 25 punten dus het zal interessant zijn om te zien hoe het afloopt aan het einde van het seizoen. Ik hoop dat ik ook vanaf de bank genoeg meekrijg van de show!”

Deze week is je thuisrace in Barcelona, maakt dat het extra moeilijk om thuis te zitten?

“Nu zal de MotoGP op slechts een uur rijden van mijn huis racen. En ja, het zal vreemd zijn. Maar weet je, het is een vreemde situatie. Het is de eerste keer dat ik deze ervaring in mijn carrière heb. We zullen proberen zo snel mogelijk terug te komen; de motivatie is er nog steeds.”

Sinds 2013 heb je zes titels gewonnen, nu gaat het niet zo goed met Honda. Veel mensen gebruiken dit moment om te zeggen dat het geen gemakkelijke fiets is en dat de strategie verkeerd is. Wat vind jij?

“Ik heb nu veel tijd en ik lees veel, maar uiteindelijk, als je naar de afgelopen tien jaar kijkt, heeft Honda een perfecte strategie gehad. Waarom? Omdat het het team is dat de meeste wereldtitels, de meeste teamkampioenschappen en de meeste constructeurskampioenschappen heeft gewonnen. Ik denk dat Honda het al die jaren geweldig heeft gedaan. Elke fabrikant worstelt af en toe, maar soms is het zo. We kijken ernaar uit om de situatie volgend jaar te verbeteren omdat ik me een deel van Honda voel en ik voel dat het deel uitmaakt van mijn verantwoordelijkheid om Honda naar de top te brengen. En we komen terug, maar voor mij betekent de strategie van Honda uiteindelijk dat je een jaar kunt lijden, maar dat je de laatste tien jaar moet nemen. En de afgelopen tien jaar heeft Honda meer bereikt dan de andere fabrikanten.”

Moet een MotoGP machine een makkelijke machine zijn zoals mensen zeggen?

“Ik bedoel, natuurlijk is een MotoGP-motor een MotoGP-motor. Elke MotoGP-motor heeft een ander karakter en dan moeten de rijders zich aanpassen aan de motor. Honda hanteert deze filosofie al vele jaren in de 500cc- en MotoGP-klassen. Toen ik bijvoorbeeld met Doohan sprak, met Criville, was de filosofie dezelfde. Honda heeft een goede fiets, maar je moet 100% fit zijn, je moet de motor veel pushen. Maar als je dan het gevoel krijgt met de motor kun je heel snel zijn. Toen ik las ‘nee, de fiets is alleen gemaakt voor Marquez-stijl en blah blah’, was ik het daar niet mee eens. Ik bedoel, we hebben drie fabrieksmotoren op de baan. Vorig jaar waren het ik, Lorenzo en Crutchlow en alle rijders hebben dezelfde opmerkingen en feedback. Het is een ander verhaal wanneer een coureur sneller of langzamer is. Maar ik ben de eerste die een snellere en gemakkelijkere fiets wil, het zal ook gemakkelijker voor mij zijn. Maar zo simpel is het niet, het is een racemachine en in de laatste race finishten ze bijvoorbeeld op P6 met Nakagami en P7 met een rookie-rijder, Alex. Het is dus een goede fiets en er zit potentie. Maar als je deze motor wilt begrijpen moet je vaak crashen, daarna begrijp je het veel beter.”

Nog even over de laatste race van het seizoen: een nieuw circuit, Portimão – wat vind je van dit circuit?

“Portimao wordt interessant om het seizoen af te sluiten. Ik hoop dat ik daar kan zijn, ik hoop daar te racen met MotoGP fiets omdat ik daar in 2012 heb getest met een Moto2-motor – lang geleden maar ik herinner me het circuit en het was erg leuk. Veel ups en downs, de natuurlijke lay-out van het land volgend: het was echt leuk, en het was erg mooi om daar te racen. Ik hoop dat ik kan proberen om dan weer fit te zijn en het seizoen op een goede manier af te kunnen sluiten.”

Laatste vraag: heb je nog een boodschap aan alle fans?

“Ik wil iedereen bedanken, vooral het hele Repsol Honda-team en natuurlijk alle fans. Ik heb heel veel geweldige berichten ontvangen. Ik las heel veel vragen: ‘wanneer kom je terug?’ Ik weet het niet, ik weet niet wanneer ik terugkom. Ik hoop zo snel mogelijk terug te komen. Ik heb het gevoel dat het eerder vroeger dan later is, dus dit is ook iets goeds. We gaan het zien de komende tijd, maar bedankt dat jullie mij en Honda blijven steunen. Maar maak je geen zorgen, we komen terug naar de top.”

Komend weekend wordt de thuis Grand Prix van Marc Márquez verreden op het Circuit de Barcelona-Catalunya, echter dus voorlopig nog zonder de Spanjaard op zijn Honda RC213V.

 

Handige links Gran Premi Monster Energy de Catalunya 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar [email protected] kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App