Marc Marquez uit felle kritiek op gebruik ‘holeshot-device’ tijdens de race

27268
marc -marquez
Marc Marquez (93) - 'hole device' proefstart | foto© motogp.com

Marc Marquez heeft scherpe kritiek geuit op het gebruik van het ‘holeshot device’ binnen de MotoGP klasse. Volgens de Repsol Honda Team coureur zorgt het systeem voor minder spannende races en het is één van de belangrijkste oorzaken van de dit seizoen binnen de klasse wel opvallend veel voorkomende ‘arm-pump’ blessures.

Marc Marquez stond de afgelopen tijd als coureur maar liefst negen maanden buiten spel vanwege zijn in juli 2020 opgelopen rechter bovenarm blessure. De Spanjaard zag tijdens zijn afwezigheid het gebruik van het ‘holeshot device’(het mechanische systeem waarbij men bij de start en accelereren de achterkant van de motor laat zakken) zijn intrede doen. Het systeem, waar Ducati mee kwam en inmiddels door alle fabrikanten gebruikt wordt, werd in eerste instantie alleen gebruikt bij de start maar is inmiddels zo ver ontwikkeld dat deze ook tijdens het rijden kan worden gebruikt en dan met name bij het uit accelereren van bepaalde bochten.

De afgelopen tijd werd er binnen de MotoGP paddock al veel over gesproken, maar afgelopen weekend brachten de MotoGP coureurs het onderwerp in Le Mans ook ter sprake binnen de Safety Commission. Tijdens deze vergadering, welke elk Grand Prix weekend plaatsvindt en waar de coureurs actuele zaken omtrent veiligheid etc. bespreken met de veiligheidsfunctionarissen van promotor Dorna en de FIM World Motorcycle Association. Tijdens deze bespreking afgelopen vrijdag in Le Mans bleken de coureurs heel erg verdeeld te zijn over het gebruik van het nieuwe systeem.

Nu mag het duidelijk zijn dat de Ducati coureurs absoluut een voorstander zijn van het gebruik van het systeem, immers de Italianen zijn voorloper in het technisch vernuft en hebben deze tot op heden ook het verst doorontwikkeld. Een aantal andere coureurs, waaronder Marc Marquez, staken niet onder stoelen of banken dat men het gebruik ervan absoluut niet kan waarderen.

Marc Marquez: “Jullie kunnen je vast wel voorstellen welke coureurs er voor waren. De Ducati coureurs natuurlijk. Alle anderen hadden andere meningen, de meerderheid was tegen het gebruik ervan tijdens de race.”

Ondanks dat de meerderheid van de coureurs tegen het gebruik ervan is tijdens de race vond men geen gehoor. Sterker nog, de grote bazen van het MotoGP wereldkampioenschap verwierpen het voorstel van de coureurs meteen, het gebruik ervan zal dus gewoon geoorloofd blijven.

Dorna CEO Carmelo Ezpeleta: “Er zijn technische standaarden waar alle fabrikanten het over eens zijn. Deze kunnen alleen worden gewijzigd als iedereen er voor is. De regels voor het holeshot-systeem zullen nu dan ook niet veranderen. De beslissing ligt bij de fabrikanten. Zij bemoeien zich bijvoorbeeld niet met veiligheidskwesties met betrekking tot de circuits en wij bemoeien ons niet met technische zaken.”

Dat de zes fabrikanten vertegenwoordigd in de MSMA unaniem voorstander zijn van een verbod op het ‘holeshot device’ kan als uitgesloten worden beschouwd. Ducati, de uitvinder en pionier van het systeem in de MotoGP is vastbesloten eraan vast te houden.

Ducati-sportdirecteur Paolo Ciabatti: “We hebben de verklaringen van o.a. Marquez gelezen. We zijn teleurgesteld dat sommige coureurs constant klagen over onze ideeën. Dat was het geval met de winglets, daarna met de swingarm spoilers en nu met het holeshot-device. Ducati brengt regelmatig innovaties die voldoen aan de MotoGP-voorschriften. Het is gewoon eerlijk dat we deze dingen kunnen gebruiken, dingen die niet gevaarlijk zijn.”

Marquez was het dus duidelijk niet eens met de woorden van de Ducati baas, dit ondanks dat hij het gebruik van het holeshot-device niet volledig af wil branden en deze gewoon zal gebruiken indien het voordelen oplevert.

Marc Marquez: “Voor mij is het gewoon een extra ding dat de show niet verbetert en inhalen moeilijker maakt. Natuurlijk zal ik het gebruiken, maar mijn eerste indruk is: Ik vind het maar niks. Om eerlijk te zijn, het heeft weinig zin voor mij. Ik merkte dat de laatste twee races in Portimão en Jerez statischer waren dan normaal. Elke coureur rijdt zijn eigen ritme. In feite, als een coureur voor je dit systeem gebruikt, kun je hem bijna niet meer inhalen. Voor de show hebben we juist inhaalmanoeuvres nodig, maar die zijn nu bijna alleen mogelijk in bochtencombinaties. Ik denk dat de sport op die manier minder interessant is voor de fans.
Een ander punt, met dit constante in hoogte verstellen van je machine is het absoluut logisch dat zoveel coureurs arm pump operaties moeten ondergaan. Jack Miller, Fabio Quartararo, Iker Lecuona en Aleix Espargaró hebben dit seizoen immers al een operatie ondergaan. Met dit apparaat accelereren de motoren beter en het gevoel bij het uitkomen van bochten is door de andere rijhoogte totaal anders. Dit zal de onderarmen nog meer belasten, en ieder lichaam heeft nu eenmaal een natuurlijke limiet.”

Marquez benadrukte nogmaals geen principieel tegenstander te zijn van het holeshot-device en hij het gewoon zal gebruiken als het hem een voordeel oplevert. Bij de start is het volgens de Honda coureur geen enkel probleem, maar het gebruik ervan tijdens de de race is een ander verhaal.

Marc Marquez: “Ik denk dat het op zichzelf wel een goed systeem is omdat het meer veiligheid brengt. Wanneer het zwaartepunt van de motorfiets lager ligt, is de fiets stabieler. Dus bij de start is het zeker een voordeel, maar het gebruik ervan tijdens de race daar ben ik absoluut op tegen. Het is nog een extra ding waar je als rijder aan moet denken. Het maakt ons sneller en de circuits lijken er bijna te krap door te gaan worden, dat hebben we in Jerez allemaal kunnen zien.”

Handige links SHARK Grand Prix de France:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter