Maverick Viñales: “Een gelukkig man, en verrast dat ik meteen snel was op de Aprilia”

9509
maverick-vinales
Maverick Viñales | foto© Aprilia Racing

Maverick Viñales maakte maandag in Misano zijn debuut als Aprilia MotoGP coureur tijdens een tweedaagse privé-test. De eerste kennismaking verliep dusdanig positief dat Aprilia Racing eerder op de dag middels een officieel persbericht bekend maakte dat de 26-jarige Spanjaard de rest van het seizoen af gaat maken als teamgenoot van Aleix Espargaró, te beginnen volgende week tijdens de Grand Prix in Aragon. Dinsdagavond na afloop van de test sprak Viñales voor het eerst met de media.

Maverick Vinales heeft voor het eerst in zijn nieuwe rol als Aprilia MotoGP-coureur met de media gesproken, dit na afloop van zijn tweedaagse test op het Misano World Circuit Marco Simoncelli. Ondanks dat er geen officiële rondetijden prijs werden gegeven hebben we inmiddels uit goed ingelichte bronnen mogen vernemen dat de Spanjaard meteen snel was. Na tijdens de eerste dag al een snelste rondetijd op de klok gezet te hebben van 1’33.0 ging het dinsdag tijdens de tweede dag nog sneller. Viñales liet de crono tijdens de tweede dag stoppen op 1’32.4, een bijzonder snelle tijd waarmee hij slechts een seconde verwijderd bleef van zijn eigen pole tijd van een jaar geleden, slechts een tiende van een seconde langzamer dan de snelste rondetijd van zijn nieuwe teamgenoot Aleix Espargaró destijds. Allemaal moeilijk te vergelijken natuurlijk, maar om zijn eerste tweedaagse test op de Aprilia RS-GP af te sluiten met een rondetijd die een tiende van een seconde sneller was dan de eveneens tijdens de test aanwezige Ducati MotoGP testcoureur Michele Pirro kan en mag op zijn minst als opzienbarend en verrassend worden gezien. Een veelbelovende start voor de kersverse Aprilia MotoGP coureur.







Ondanks de indrukwekkende rondetijden, benadrukte Viñales na afloop dat er nog genoeg werk aan de winkel is- ook al zijn de eerste tekenen veelbelovend.

Maverick Viñales: “Ik vond de sfeer in de box heel positief, heel kalm. We begrijpen allemaal dat ik de nodige ronden op de motor nodig heb. Met deze wetenschap heb ik, voordat we dingen proberen te veranderen of een andere set-up proberen te vinden, gewoon de motor van Aleix [Espargaró] gepakt en ben ik daar mijn ronden mee gaan rijden. Dat was voor nu even het belangrijkste. Aan het einde heb ik geprobeerd om goede informatie te geven. Om eerlijk te zijn was ik verrast dat ik al na een paar ronden snel was, maar ik moet nog veel verbeteren. Maar wat me echt kalm houdt, is dat ik nu al snel kan zijn met veel ruimte om te verbeteren. Ik kan niet wachten om meer ronden te rijden en alles aan de motor beter te gaan begrijpen.

De Spanjaard gaf toe dat hij, ondanks het feit dat hij zonder al te hoge verwachtingen aan de test was begonnen, verrast was dat hij al snel niet alleen op snelheid was, maar het ook erg naar zijn zin had en gelukkiger was dan hij in jaren op een MotoGP-machine is geweest.

Maverick Viñales: “Ik begon eerlijk gezegd zonder verwachtingen aan deze test. Je weet vooraf immers niet wat je kunt verwachten. Maar ik geef eerlijk toe dat ik best wel een beetje nerveus was omdat ik nog nooit eerder op een andere MotoGP machine dan een ‘vier in lijn’ heb gereden en de Aprilia is natuurlijk een V4 en je weet vooraf niet hoe deze zal reageren. Maar ik was behoorlijk verrast – ik paste me vrij gemakkelijk aan de motor aan. Sterker nog, dit is waarschijnlijk het meest gelukkigste moment dat ik in mijn hele leven op een MotoGP-motor heb meegemaakt, want na vijf jaar ups en downs te hebben meegemaakt en niet veel dingen te hebben begrepen, vraag je je aan het eind af ‘wat is er aan de hand?’ Maar het moment dat ik op de Aprilia sprong, wist ik weer wat mijn potentieel is en wat ik kan doen op een MotoGP machine. Het is natuurlijk fantastisch dat ik de kans krijg om nog zes Grand Prix weekenden te rijden, want laten we eerlijk zijn dit is veel beter dan nog een aantal keren te gaan testen. Ondanks dat ik weet dat het niet ideaal is, ik er nog lang niet ben zal ik proberen om me zo goed als mogelijk voor te bereiden op mijn eerste Grand Prix weekend als Aprilia MotoGP coureur.”

Er is echter nog volop werk aan de winkel volgens Viñales tijdens de resterende zes Grand Prix weekenden van het seizoen. Niet wat betreft de motor, maar meer aan het veranderen van zijn rijstijl. Met name zijn hoge bochtensnelheid zal anders moeten en zal hij moeten aanpassen naar een stijl die beter gebruik maakt van de stabiliteit van de Aprilia tijdens het remmen.

Maverick Viñales: “Wat ik in principe moet veranderen is de manier van remmen. Het is een beetje anders, maar het is wel een groot en belangrijk leerproces. De manier waarop je met de Aprilia kunt en moet remmen is totaal anders. Ik zal hiervoor de nodige ronden nodig hebben, heel veel ronden denk ik zelfs. Aleix is een heel harde remmer en ik moet van hem leren hoe hij het doet, maar ik denk dat wel goed gaat komen. De komende tijd zal ik ook meer één met de motor moeten zien te worden. Ik ben gewend om op één manier met de motor te rijden. Maar ik denk dat ik in Aragon, rijdend met Aleix, het een beetje meer kan begrijpen. Hij is snel, dus ik kan snel leren hoe de moto werkt. Maar ik voel me al sterk en dat is het positieve. Ik kijk er naar uit om over ruim een week voor het eerste samen met Aleix in Aragon de baan op te gaan, zeker weten dat ik daar met name in het begin heel veel van kan leren.”

Viñales neemt in Aragon de plaats binnen Aprilia Racing over van Lorenzo Savadori. Dit betekent echter niet dat we de Italiaan dit seizoen helemaal niet meer in actie zien komen tijdens een MotoGP weekend. Aprilia gaat een aantal wildcards aanvragen voor Savadori, echter pas op het moment dat hij volledig hersteld is van zijn in Oostenrijk opgelopen enkelblessure.




Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter