Het bijzondere en uitzonderlijke nieuws dat Maverick Viñales door zijn werkgever Yamaha geschorst is voor de dit weekend te verrijden Bitci Motorrad Grand Prix von Österreich zorgde donderdag op de Red Bull Ring voor de nodige opschudding. Wat is de werkelijke reden van het besluit en hoe nu verder?
Hoe het allemaal begon afgelopen weekend op de Red Bull Ring voor Maverick Viñales. De Monster Energy Yamaha MotoGP Team coureur kende een uitstekende start van de Michelin Grand Prix of Styria door zich met een derde rondetijd na drie vrije trainingen rechtstreeks te plaatsen voor Q2. Tijdens de kwalificatie ging het vervolgens niet helemaal naar tevredenheid en werd de negende startplaats zijn deel.
Toen zondagmiddag om 14:00 uur de lichten op groen gingen voor de race kende Viñales een voor hem zeer sterke start en leek hij meteen in de eerste ronde al op podiumkoers. Helaas gooide een rode vlag situatie – crash van Dani Pedrosa en Lorenzo Savadori – en een daardoor vroegtijdig afgebroken race roet in het eten.
Bij de herstart ging het echter helemaal mis toen Viñales zijn Yamaha op de startgrid elke dienstweigerde. De Spanjaard en zijn machine werden van de grid gehaald, in de pitstraat weer aan de praat gemaakt met als gevolg een start vanuit de pitlane. Een verloren race dus en in het huidige competitieve veld is één ding zeker na een dergelijke pitlane start, en dat is dat je als laatste gaat finishen.
Tijdens de race was het meteen al duidelijk dat Viñales des duivels was, zijn rijgedrag viel zelfs op bij verschillende mensen langs de baan en zelfs enkele fans op de tribunes stelden ons de afgelopen dagen de vraag waar de Monster Energy Yamaha MotoGP Team coureur mee bezig was tijdens de race. Wat ook duidelijk was, dat was dat Viñales niet voor de tweede keer in drie races als laatste wilde finishen. Hij parkeerde namelijk zijn Yamaha M1 een ronde voor het einde van de wedstrijd in de pits, dit na de voorgaande paar laatste ronden als een toerist zijn ronden gereden te hebben.
Hoewel we na afloop geen duidelijke verklaring kregen van Viñales zelf en Yamaha ook in het verstuurde persbericht niet echt een verklaring gaf voor het voorval op de grid werd wel duidelijk dat er sprake was een doorgebrande koppeling, een aantal onregelmatige meldingen op het dashboard, een onderbreking van het elektronica systeem en een slechte – en niet goed werkende Michelin-band.
Lees ook: Viñales Racing Team en Yamaha al na een half seizoen uit elkaar
Lees ook: Yamaha schorst Viñales, Spanjaard dit weekend niet van start in Oostenrijk
Dat Yamaha niet blij was met het optreden, gedrag en houding van Viñales was meteen wel duidelijk. Zoals een goed werkgever betaamt wilde Yamaha in eerste instantie niet reageren op het voorval. Echter na vier dagen verbrak Yamaha donderdagochtend het stilzwijgen middels een officiële persverklaring, een persverklaring waarin Yamaha bekend maakte dat men Viñales aan de hand van het voorval van afgelopen zondag geschorst heeft en dat de Spanjaard komend weekend tijdens de Bitci Motorrad Grand Prix von Österreich niet aan de start zal verschijnen.
De beslissing van Yamaha volgt op een grondige bestudering van de data. Tijdens deze bestudering is men namelijk tot de conclusie gekomen dat het gedrag en de acties op de baan van de 26-jarige coureur mogelijk schade hebben veroorzaakt aan het motorblok van zijn YZR-M1-machine, wat ernstige risico’s had kunnen opleveren voor de coureur zelf en mogelijk een gevaar had kunnen vormen voor alle andere coureurs in de MotoGP-race.
Een diplomatieke verklaring die er in het kort op neer komt dat Viñales gedurende de race meerdere keren geprobeerd heeft om – waarschijnlijk uit frustratie – zijn motorblok op te blazen. Iets dat de oplettende fans, zoals eerder al vermeld, op de tribunes afgelopen zondag al was opgevallen.
Als hetgeen Yamaha nu in onderzoek heeft ook daadwerkelijk bewezen wordt of kan worden dan is kan het niet anders dat dit een definitief einde betekent van de combinatie Yamaha – Viñales, een relatie waaraan normaalgesproken aan het einde van dit seizoen een einde zou komen dit nadat partijen onlangs al tot overeenstemming kwamen om het nog tot aan het einde van het komende seizoen doorlopende contract eerder te beëindigen.
Het is echter niet de eerste keer dat Viñales zijn carrière gedurende het seizoen in de waagschaal zet. De kenners zullen zich ongetwijfeld zijn actie in het 2012 Moto3-seizoen herinneren, een actie die destijds ook niet door iedereen gewaardeerd kon worden.
Welke gevolgen dit alles heeft voor de toekomst van Viñales als coureur is niet bekend, de Spanjaard had zich de donderdag voorafgaand aan de Bitci Motorrad Grand Prix von Österreich ongetwijfeld heel anders voorgesteld. Immers alles wees erop dat Aprilia deze dag op de Red Bull Ring Viñales zou presteren als de nieuwe coureur voor de twee komende MotoGP seizoenen en de nieuwe teamgenoot van Aleix Espargaró.
In plaats van een nieuw tweejarige MotoGP contract is het nu vooral de vraag of we Viñales dit seizoen überhaupt nog wel in actie zullen zien. Sterker nog, velen vragen zich momenteel terecht af of deze actie niet het einde betekent van de carrière van de 2013 wereldkampioen en de Spanjaard die als Grand Prix coureur 68 podiums, 25 overwinningen en 24 poles wist te scoren.
Eén ding is tot op dit moment 100% zeker, dit weekend staat de 26-jarige Spanjaard definitief langs de kant en zal hij thuis vanaf de bank in Spanje de elfde MotoGP race van 2021 moeten volgen. De rest is nog koffiedik kijken, maar de kans dat het bij dit ene Grand Prix weekend zal blijven is heel erg klein.
Handige links Bitci Motorrad Grand Prix von Österreich:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter