Michael van der Mark (DNF): “Iets te vroeg op het gas, de crash was mijn eigen fout”

4508
michael-van-der-mark
Michael van der Mark | foto© Russell Colvin

Michael van der Mark kwalificeerde zich zaterdagochtend op een droog Phillip Island Grand Prix Circuit als twaalfde voor Race1 van de Grand Ridge Brewery Australian Round. In de race, verreden op een kletsnat circuit, kwam de Nederlander ten val met als gevolg een DNF.

Michael van der Mark begon zondag vol vertrouwen aan de tweede dag van de Grand Ridge Brewery Australian Round, dit nadat de ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team coureur de eerste dag op het Australische circuit af had weten te sluiten met de zesde rondetijd van de dag achter zijn naam.







Van der Mark begon zaterdagochtend met een zestiende rondetijd in de derde vrije training alvorens de Superpole op het programma stond. Ondanks dat de BMW-coureur de afgelopen tijd al een aantal keren aangaf dat het rijden van die ene snelle ronde op de nieuwe BMW M 1000 RR nog niet probleemloos ging kwalificeerde hij zich als twaalfde voor later op de dag te verrijden Race1.

Maar toen was er daar de regen, regen die in eerste instantie al voor de nodige hectiek zorgde vooraf en tijdens de WorldSSP race (rode vlag, herstart paar keer uitgesteld). Leek het tijdens de ingekorte WorldSSP race weer droog te worden, niets bleek minder waar want op het moment dat de WorldSBK coureurs naar buiten reden regende het pijpenstelen. Door alle hectiek en vertragingen werd de start van Race 1 ook nog eens met een kwartier uitgesteld.

Werd het in de WorldSSP race nog een bandenpoker en zagen we daar coureurs hun race rijden op regenbanden, intermediates en zelfs op slicks. Voor de WorldSBK coureurs was er maar één keus, namelijk regenbanden.

Van der Mark kende vanaf de twaalfde plaats op de grid een goede start, reed al na een paar bochten binnen de top tien om even later al de achtste plaats in te nemen. Maar er kwam al snel een einde aan de opmars van de Nederlander, een flinke highsider bij het uitkomen van bocht acht zorgde namelijk voor een vroegtijdig einde van de race.

Michael van der Mark: “We moesten helaas slechts vanaf de twaalfde plaats op de grid aan de race beginnen. Maar ondanks dit was mijn gevoel goed. Voor aanvang van de race begon het echter te regenen en dat veranderde de situatie, we weten dat de BMW M 1000 RR het onder deze omstandigheden normaalgesproken goed doet. Direct na de start was het best wel lastig omdat er door de spray heel weinig zicht was. Op een gegeven reed ik achter Axel Bassani en ons tempo was best wel goed, sterker nog we kwamen steeds dichter bij de mannen voor ons. Maar op een gegeven moment ging het mis bij het uitkomen van bocht acht. Ik ging gewoon iets te agressief op het gas met een highsider tot gevolg. Ik kan niemand anders de schuld geven, het was gewoon mijn eigen fout. Ik baal hier flink van, het spijt me en ik kan niets anders dan sorry zeggen tegen de jongens in het team.”

Van der Mark bleef zelf ongedeerd, dit ondanks dat het een flinke buiteling was. Dat hij er flink de pest in had bleek na afloop, op het moment dat onze Australische Racesport.nl reporter Russell na afloop van de race de Nederlander opzocht voor het aanhoren van zijn verhaal en een quote in dit bericht had hij de paddock al verlaten en was hij al op weg terug naar zijn hotel.

Handige links Grand Ridge Brewery Australian Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

  • WorldSBK_Race 2 podium
  • World Supersport race two start
  • Toprak Razgatlıoğlu
  • Remy Gardner_pit walk
  • Safety Car
  • Phillip Island Circuit
  • Michael van der Mark_Superpole race
  • Michael van der Mark_race 2
  • Loris Baz_race 2
  • Jonathan Rea_Race 2
  • Jorge Navarro_race 2
  • Dominique Aegerter_race 2
  • Glenn van Straalen_race 2
  • Danilo Petrucci
  • Álvaro Bautista_race two podium
  • Álvaro Bautista_race 2 parc feme
  • Álvaro Bautista_race 2
  • Superpole Race
  • WorldSSP podium race2
  • Superpole Race
  • WorldSSP race2
  • Nicolo Bulega
  • Stefano Manzi
  • WorldSSP race2
  • WorldSSP race2
  • WorldSSP race2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSSP race2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSSP race 1
  • Michael Hill - Paddock show
  • WorldSSP race 1
  • WorldSSP race 1
  • Domninique Aegerter
  • WorldSBK race 1
  • Eab Racing Team
  • Alvaro Bautista
  • WorldSBK race 1
  • WorldSBK race 1
  • WorldSBK race 1
  • WorldSBK race 1
  • WorldSBK race 1
  • Stefano Manzi
  • Eric Granado
  • Michael van der Mark
  • Alvaro Bautista
  • Ten Kate Racing Yamaha
  • DSC_3713 copy
  • Iker Lecuona
  • Stunt show
  • Michael van der Mark
  • Scott Redding
  • Michael Ruben Rinaldi
  • Philipp Öttl
  • Dominique Aegerter
  • Glenn van Straalen
  • Arne Mussche & Kervin Bos
  • Phillip Island Grand Prix Circuit
  • WorldSBK Photo shoot
  • Yamaha WorldSBK Team
  • WorldSBK flags
  • World Supersport class of 2023
  • Troy & Kim Bayliss
  • Tom Sykes & Jonathan Rea
  • Toprak Razgatlıoğlu
  • Stefano Manzi & Nicolò Bulega
  • Swingarm
  • Tom Bramich & Eric Granado
  • D4S_5958 copy
  • Oli Bayliss
  • Alex Lowes
  • Michael Morel
  • Michael Ruben Rinaldi
  • Jonathan Rea & Wayne Maxwell
  • Jonathan Rea
  • Glenn van Straalen
  • Garreett Gerloff
  • Garrett Gerloff & Loris Baz
  • Axel Bassani's #47 Motocorsa Racing
  • EAB Racing
  • Fork leg
  • Axel Bassani
  • Álvaro Bautista #1
  • 2023 WorldSSP coureurs
  • Phillip Island Grand Prix Circuit
  • 2023 WorldSBK coureurs