Michael van der Mark (P11): “De marshals waren iets te enthousiast met de brandblusser”

10017
michael-van-der-mark
Michael van der Mark | foto© Randy van Maasdijk

De eerste dag van de Pirelli Aragon Round is vrijdag niet geheel vlekkeloos voor Michael van der Mark. De BMW Motorrad WorldSBK Team coureur kwam vrijdagmiddag, na een goede eerste vrije training, al in het begin van de tweede sessie hard ten val en verloor daarbij kostbare tracktime op de voor hem nieuwe BMW M 1000 RR.

Met de negende rondetijd tijdens de eerste vrije training kende Michael van der Mark een goed begin van de Pirelli Aragon Round. De Nederlander was daar niet ontevreden mee wetende dat hij tijd nodig heeft voor het vinden van de juiste set-up. Immers de nieuwe BMW M 1000 RR is niet alleen een compleet nieuwe machine voor Van der Mark maar ook geheel nieuw in het kampioenschap.







Maar al in de vierde ronde van de tweede vrije training ging het mis, Van der Mark kwam op hoge snelheid ten val bij het insturen van bocht acht van het Motorland Aragon Circuit. In eerste instantie leek er niet zo heel veel mis, maar nadat de BMW M 1000 RR na een aantal flinke buitelingen boven op de airfences eindigde ging het mis. De gloeiendhete remschijven van de BMW kwamen op het plastic van de airfences te liggen met als gevolg een rookontwikkeling. De marshalls wachten geen moment om de brandblussers te pakken en het ogenschijnlijke brandje te blussen waardoor de ogenschijnlijk ‘onschuldige’ crash eindigde met grote gevolgen, namelijk de poeder uit de brandblussers zorgden ervoor dat de sessie over was. (foto’s en video van de crash in de Racesport.nl Liveblog). Het voorval zorgde tevens voor een rode vlag situatie aangezien de beschadigde airfences vervangen moesten worden.

Michael van der Mark: “De crash was niet zo spectaculair als het eruit zag. Het is jammer dat ik daardoor veel tijd verloor, we hadden een lange run gepland. Ik deed niets geks, ik deed op die plek niets anders dan ‘s morgens, maar toch gleed het voorwiel weg. De schade aan de motor viel daarnaast ook wel mee. De marshals dachten echter dat de motor in de brand stond en pakten meteen de brandblusser. Dit was echter niet het geval, de hete remschijven kwamen in aanraking met het plastic, dat ging een beetje smeulen en dat zorgde voor een rookontwikkeling. Natuurlijk doen deze mensen hun best, maar dit was niet nodig geweest. Het bluspoeder zorgde er echter wel voor dat we klaar waren voor de rest van de sessie. Het meest baal ik van de tijd die we hiermee verloren hebben. Maar goed, we moeten het ermee doen. Morgen in de race denk ik dat we een beter beeld zullen krijgen waar we werkelijk staan. Het veld vooraan zit heel erg dicht bij elkaar, maar ik denk dat een top acht klassering mogelijk moet zijn.

Van der Mark, die in augustus voor het eerst vader hoopt te worden, sloot de eerste dag in Aragon af met een snelste rondetijd van 1’50.966, een tijd die goed was voor de elfde plaats op de samengestelde tijdlijst na twee vrije trainingen.

Racesport.nl Liveblog
Voor meer informatie en details van de sessies gedurende de eerste dag van de Pirelli Aragon Round verwijzen we jullie graag naar het Racesport.nl Liveblog: Racesport.nl Liveblog – vrijdag.

Handige links Pirelli Aragon Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter