Michael van der Mark (P16): “Je kunt nu eenmaal niet alle problemen in 1 keer oplossen”

5661
michael-van-mark
Michael van der Mark | foto© BMW Motorrad

Michael van der Mark kwam deze week in Jerez voor het eerst sinds lange tijd weer in actie op zijn BMW M 1000 RR. De Nederlander sloot de tweedaagse WorldSBK Test op het Zuid-Spaanse circuit af met een toch wel ‘teleurstellende’ zestiende rondetijd. Werk aan de winkel dus nog voor de BMW Motorrad WorldSBK Team coureur.

In maart 2022 brak Michael van der Mark tijdens een training met zijn mountainbike zijn rechterscheen – en kuitbeen op meerdere plaatsen. De breuken waren zo complex dat ze destijds moesten worden rechtgetrokken met externe fixators. Bij een tweede operatie werden platen en schroeven gebruikt om de breuken te fixeren.







Van der Mark miste hierdoor alle wintertests voorafgaand aan het 2022 seizoen en keerde eind april op het TT Circuit Assen terug op de baan en in wedstrijdverband. Vier weken later brak hij o.a. zijn dijbeen bij een crash tijdens de eerste vrije training in Estoril en was daarna uitgeschakeld tot begin september. Het seizoen 2022 kan dat ook als een verloren seizoen worden beschouwd.

Terwijl zijn collega BMW-coureurs begin december al kennismaakten met de nieuwe 2023 BMW M 1000 RR besloot Michael van der Mark op dat moment het metaal uit zijn heup en been te laten verwijderen, metaal dat eerder in 2022 zoals reeds vermeld werd aangebracht. Een bewuste keuze van Van der Mark, zijn werkgever en zijn management, dit om rond deze tijd volledig hersteld te zijn en hopelijk alle in 2022 opgelopen tegenslagen definitief achter zich te kunnen laten.

Afgelopen woensdag in Jerez was het dan eindelijk zover en kon Van der Mark voor het eerst sinds de laatste wedstrijd van het vorige seizoen op Phillip Island (zondag 20 november) weer op zijn BMW stappen. Samen met merkgenoten Scott Redding, Garrett Gerloff en Loris Baz diende er een druk testprogramma afgewerkt te worden. Van der Mark stond tijdens de eerste testdag ook nog eens een flinke inhaalslag te wachten, hij diende de nieuwe door BMW meegebrachte onderdelen welke zijn collega’s reeds in december getest hadden nog te testen. Tijdens de tweede dag kon Van der Mark zich meer richten op het vinden van de juiste set-up, maar helaas zorgden een aantal technische issues ervoor dat deze dag niet geheel vlekkeloos verliep.

Merkgenoot Baz werd met de elfde rondetijd de best geklasseerde BMW-coureur en dat zal binnen de Duitse motorenfabrikant familie ongetwijfeld als een flinke tegenvaller worden gezien. Van der Mark was met de zestiende rondetijd (op 1’952 sec. van de snelste rondetijd gereden door Toprak Razgatlioglu) de vierde en langzaamste BMW-coureur van het veld. Nu kan er tijdens dit soort dagen weinig tot geen betekenis worden gehecht aan de gereden rondetijden, dit omdat de coureurs op verschillende tijden met verschillende banden reden en elke fabrikant wel een ander testprogramma af had te werken in hun voorbereidingen op het komende seizoen. Daarnaast gebruikte Van der Mark tijdens de twee testdagen op het Zuid-Spaanse circuit ook nog als één van de weinigen geen kwalificerende achterband.

Na afloop sprak Van der Mark met onze collega’s van het Duitse speedweek.com en had hij het volgende te vertellen.

Michael van der Mark: “Zonder de metalen platen en schroeven in mijn lichaam voel ik me een stuk beter dan vorig jaar. Het is fijn om hier weer op de motor te zitten. Het is moeilijk te zeggen of we een stap voorwaarts hebben gemaakt, omdat iedereen aan het testen is en steeds sneller wordt. Ons nieuwe aerodynamicapakket helpt zeker en maakt ons leven gemakkelijker. We hebben minder wheelies en de motor is soepeler te rijden op met name de rechte stukken. Ons grootste probleem is momenteel dat we nog te weinig grip hebben bij het uitkomen van de bochten. Dit is niet eenvoudig op te lossen. We hebben daarentegen het remmen wel aanzienlijk verbeterd, en dat was één van onze meest zwakke punten. Je moet stap voor stap werken en je kunt niet alle problemen in één keer oplossen.”

BMW is voor het 2023 seizoen overgestapt van het Nissin- naar een Brembo remsysteem.

Michael van der Mark: “Ik reed vroeger met Nissin en deze remmen waren absoluut prima. Maar de tijden veranderen en dat geldt ook voor motorfietsen. En elke fiets reageert anders op de remmen. Brembo heeft een pakket dat bij iedereen past.”

Van der Mark en een groot deel van het veld dat de afgelopen dagen in Jerez in actie kwam reist nu door naar Portimão waar op 31 januari en 01 februari de tweede en laatste WorldSBK Test op het programma staat alvorens het materiaal verscheept gaat worden naar het Phillip Island Grand Prix Circuit in Australië.