Diverse websites en andere Australische media maken melding van het feit dat het contract tussen de Honda Racing Cooperation en vijfvoudig wereldkampioen 500cc Mick Doohan niet in de huidige vorm zal worden voortgezet. De functie van general manager of racing zal anders worden ingevuld. Waarmee een relatie van 15 jaar in de Grand Prix wereld ten einde komt..

Volgens de Sydney Morning Herald, zou HRC managing director Satoru Horiike het volgende hebben gezegd over de samenwerking tussen Honda en Doohan:

“Het is tijd om de samenwerking met Mick Doohan, te stoppen Als rijder heeft Mick een grote bijdrage geleverd in de successen van Honda. Maar het word tijd om met onze vernieuwde staf verder te gaan.

DoohanÕs positie is volgens velen al zwakker geworden sinds het vertrek van landgenoot Jerry Burgess en een groot deel van zijn Australische monteurs samen met Valentino Rossi van Repsol Honda naar Yamaha in 2004.

Natuurlijk hebben de teleurstellende resultaten van het Repsol team ook niet bijgedragen aan een positieve sfeer waarin contractverlenging bespreekbaar was geweest.

HRC heeft in de aanloop naar dit seizoen veel sleutelposities gewijzigd, in een poging om nieuwe motivatie in het team te krijgen waarmee men hoopt zowel de rijderstitel als ook de constructeurtitel terug te halen naar Honda, zelfs Max Biaggi is nu als officieel fabrieksrijder benoemd en de vraag lijkt ook gerechtigd of deze combinatie had kunnen werken.

Horiike liet wel weten net als Repsol teammanger Forceca eerder dat de deur wel open bleef staan als die andere Australi‘r ooit terug wilde komen,

“Als Jerry (Burgess) ooit terug wil komen bij Honda is hij altijd welkom, dat staat vast.

Horiike heeft Tsutomu Ishii benoemd als opvolger van Doohan in de functie van general manager of racing bij HRC.

tekst: Harry Haddering Harry@racesport.nl
Bron Crash/uk