Wat je moet weten over de WorldSBK races op Phillip Island

266
mark
Michael van der Mark | foto© Racesport.nl - Russell Colvin

Over een paar weken is het al zover, dan gaat op het Phillip Island Grand Prix Circuit in Australië het 2018 World Superbike seizoen van start. Onderstaand een aantal leuke wetenswaardigheden over de WorldSBK wedstrijden op het populaire en historische Australische circuit.

Van 23 t/m 25 februari is het Phillip Island Grand Prix Circuit voor de tiende keer op rij plaats van handeling voor de openingsronde van het FIM Superbike World Championship. Om alvast een beetje in de stemming te komen in onderstaand overzicht een aantal leuke wetenswaardigheden.







324,6 – De hoogste topsnelheid ooit gemeten op het Phillip Island Grand Prix Circuit is 324,6 km per uur, gereden tijdens de WorldSBK wedstrijd in 2012 door Max Biaggi op een Aprilia.

178 – Vorig jaar noteerde Jonathan Rea (Kawasaki Racing Team) met een gemiddelde snelheid van 178.647 km p/u (rondetijd 1’29.573) de snelste pole tijd ooit op het Phillip Island Grand Prix Circuit.

170 – De laatste race met een gemiddelde snelheid lager dan 170 km p/u was hier in 2008 tijdens de tweede race, toen Bayliss 169.636 km per uur registreerde, terwijl de laatste pole die langzamer was dan 170 km per uur gemiddeld dateert uit 1998 (Troy Corser, 168.683 km p/u).

53 – Phillip Island is het circuit met de meeste WorldSBK races: 53. De eerste wedstrijd op het Australische circuit vond plaats in 1990.

30 – Vorig seizoen waren de snelste vier coureurs in Superpole 2 (Rea, Sykes, Melandri, Davies) de enige vier coureurs die zich onder de 1’30 sec grens wisten te kwalificeren.

23 – Australische coureurs hebben hier 23 van de 53 thuiswedstrijden gewonnen, de laatste die in 2008 met een dubbelzege wist te behalen was Troy Bayliss. Sindsdien hebben hier coureurs uit zeven verschillende landen gewonnen.

17 – In de geschiedenis van het WorldSBK kampioenschap, in 17 van de 30 seizoenen, wist de winnaar van de openingswedstrijd ook aan het eind van het jaar de titel veilig te stellen. Jonathan Rea heeft dit de laatste drie seizoenen gedaan.

13 – De laatste coureur die op Phillip Island wist te winnen na zich buiten de top-10 te hebben gekwalificeerd was Noriyuki Haga; hij kwalificeerde zich in 2009 als 13e om vervolgens in de wedstrijd aan het einde van de openingsronde de tweede plaats in te nemen, en na slechts vier ronden al als leider door te komen.

10 – Voor het tiende jaar op rij is Phillip Island gastheer van het openingsweekend van het seizoen. Het Australische circuit is daarmee het circuit waar de meest seizoensopeners in de geschiedenis van het kampioenschap hebben plaatsgevonden. Donington, Valencia en Losail volgen met allen vier keer.

6-6 – Britse coureurs hebben hier de laatste zes wedstrijden gewonnen (5 x Rea en 1 x Leon Haslam), hetzelfde aantal dat één ander land wist te bewerkstelligen. Australische coureurs wieten namelijk van 2004 tot 2007 (Garry McCoy, 3 Troy Corser, 2 Troy Bayliss 1) hetzelfde aantal races op een rij te winnen. De Australische reeks werd toendertijd onderbroken door een Britse renner, namelijk James Toseland.

5 – In alle 30 seizoenen van het WorldSBK finishte de uiteindelijke wereldkampioen altijd tijdens de openingswedstrijd in de top vijf, met Tom Sykes (Kawasaki Racing Team) als enige kampioen die zijn winnende campagne in 2013 begon met een vijfde plaats.

0,004 – De meest close-finish in de geschiedenis van het WorldSBK vond plaats op het Phillip Island Grand Prix Circuit. Leon Haslam won in 2010 de eerste race met een marge van slechts 0.004 sec. op Michel Fabrizio.

0 – De laatste zeven wedstrijden die hier werden gehouden werden allemaal beslist met een verschil van minder dan een seconde tussen de nummers één en twee. De laatste keer dat de winnaar meer dan een seconde marge had op de finishlijn was in 2014, toen Eugene Laverty met 2.959 seconden won voor Marco Melandri.

 

Video: Interview Ronald ten Kate en Kervin Bos

Samen met Ronald ten Kate blikken we in onderstaande YouTube video terug op een veelbewogen en dramatisch verlopen 2017 seizoen, de interne veranderingen binnen het Red Bull Honda World Superbike Team om vervolgens met Kervin Bos te praten over zijn nieuwe functie als teammanager en alvast vooruit te kijken naar het 2018 World Superbike seizoen.

Klik op onderstaande video voor het bekijken het gehele interview.
Nog niet geabonneerd op het Racesport.nl You Tube kanaal? Meld je nu dan snel aan en mis de komende tijd niets van de reeks nieuwe Racesport.nl video’s.