Massimo Percivalle, normaal gesproken actief als Baco langs het circuit van Monza, genoot tijdens de afgelopen TT van zijn gastoptreden als Baco op de post Strubben. De Italiaan was in Assen op uitnodiging van zijn Nederlandse collega’s die eerder dit jaar te gast waren tijdens de WSBK-wedstrijden op het prachtige circuit van Monza.
Nadat een dikke maand geleden een aantal Nederlandse Baco’s hadden meegedraaid tijdens de WSBK ronde in Monza werd Massimo gevraagd om zijn Nederlandse collega’s te assisteren bij de MotoGP of het WSBK in Assen. Massimo koos voor de Dutch TT en stapte op donderdagochtend, samen met zijn hoogzwangere (8 maanden) echtgenote in het vliegtuig om enkele dagen de vlaggen te hanteren in Assen. Op zaterdagochtend heb ik hem even opgezocht en van de gelegenheid gebruik gemaakt om hem enkele vragen te stellen.
Massimo: “Laat ik voorop stellen dat ik het erg leuk vind dat ik ben uitgenodigd. Ze hebben me gevraagd en ik kon kiezen tussen de Dutch TT en het WSBK. Ik heb gekozen voor de Dutch TT en vind het fantastisch hier.”
Racesport: Is de manier van werken door de Baco’s hier vergelijkbaar met Monza?
Massimo: “De manier van werken is idd hetzelfde. Het is hier, net als in Monza, gewoon professioneel. De Baco’s van Assen staan niet voor niets bekend als n van de besten ter wereld. Ik ben donderdag hier naar toe gekomen en heb gisteren (vrijdag) gevlagd tijdens de trainingen. Vandaag hebben we de wedstrijddag en alles is werkelijk tot in de puntjes geregeld.”
Racesport: Een en ander is tot stand gekomen doordat er enkele Assen Baco’s naar Monza zijn geweest om jullie daar te assisteren. Nodigen jullie vaker Baco’s van andere circuits uit of was dit nmalig?
Massimo: “Is niet nmalig. Wanneer baco’s van andere circuits een verzoek tot ons richten om eens te assisteren wordt dat verzoek eigenlijk altijd ingewilligd. Het is voor ons heel normaal om een 5 of 6-tal baco’s van andere circuits te gast te hebben tijdens de WSBK in Monza. Onze chef is ook betrokken bij Flammini, de WSBK rechthebbende, en hij heeft erg veel contacten binnen de SBK-wereld en de organisatoren van de wedstrijden. Je kan dus stellen dat het bij ons een beetje regulier is.”
Racesport: Hoe is in Itali de organisatiestructuur geregeld? Wordt eea geregeld vanuit de Italiaanse motorbond of heeft bijvoorbeeld elk circuit zijn eigen Baco-organisatie?
Massimo: “In Itali heeft elk circuit zijn eigen Baco-organisatie. In Monza is dat de Motoclub Biassono. Door deze club wordt de Baco-organisatie op Monza geregeld. Wij doen dus niet alleen de motorraces maar bijvoorbeeld ook de Formule 1. Er zijn idd diverse landen waar eea via overkoepelende bonden wordt geregeld maar in Itali is dat niet het geval.
Door de gigantische hitte, zeker op de vrijdag, had de hoogzwangere echtgenote van Massimo het zeker niet gemakkelijk. Ook zij liet echter weten het prima naar haar zin te hebben tussen de Nederlandse collega’s van haar man en te genieten van haar verblijf op het circuit van Assen.
Racesport.nl wenst de familie Percivalle uiteraard veel geluk bij de naderende gezinsuitbreiding en wie weet krijgt de uitwisseling de komende jaren een verder vervolg.
Tekst: Tiny Kolsters; [email protected]
Foto: Eliberto van den Beld; [email protected]