Moto2: De laatste nieuwtjes uit Misano (deel 3)

71

#SanMarinoGP – Met nog vijf Grand Prix weekende te gaan wordt er in het MotoGP paddock al weer druk gespeculeerd, gesproken over het komende seizoen. In onderstaand verslag een aantal nieuwtjes vanuit het paddock.

<p><strong>Deel 3: Moto2 </strong><br /> Ook in de middenklasse van het MotoGP wereldkampioenschap was er het nodige te doen tijdens de Gran Premio TIM di San Marino e della Riviera di Rimini. Het meest opmerkelijke nieuws kwam van het QMMF team dat zondag besloot per direct afscheid te nemen van Anthony West. Dat het al enige tijd niet meer boterde tussen de Australi&euml;r en het team uit Qatar was wel bekend maar in Misano was de maat vol en kon West per direct zijn koffers pakken.</p> <p><br /> </p> Niet veel later kwam het opmerkelijke nieuws dat Mika Kallio per direct de plaats van de Australi&euml;r in zou gaan nemen en een dag later al plaats zou nemen op de machine tijdens de gecombineerde Moto3 &amp; Moto2 test in Misano.&nbsp;<br /> <br /> De Fin die dit seizoen samen met Franco Morbidelli uitkomt voor het Italtrans Racing Team kent een moeilijk seizoen tot nu toe, een reden om in goed overleg met het team te besluiten de samenwerking met het team te be&euml;indigen. In het uitgebracht persbericht spraken beide partijen lovende woorden over elkaar en wensten ze elkaar succes in de toekomst. De achterliggende gedachte van het be&euml;indigen van de samenwerking moet dan waarschijnlijk ook in een andere hoek gezocht worden. Hoofdsponsor, de Italiaanse transport onderneming Italtrans, gaf namelijk een aantal dagen eerder aan dat men aan het einde van dit seizoen haar sponsoring naar het team zal be&euml;indigen. Als reden van het be&euml;indigen werd aangegeven de steeds minder wordende sfeer in het paddock. Ook achter deze reden zit een verhaal, een verhaal waarin Kallio&rsquo;s teamgenoot Franco Morbidelli onderwerp van gesprek is.<br /> <br /> Naast de tegenvallende prestaties van Kallio kreeg het team onlangs nog een andere tegenslag te verwerken vanwege het feit dat Morbidelli een dubbele beenbreuk opliep bij een motorcross training, uitgerekend net dat het Italiaanse talent in vorm was en in Indianapolis zelfs voor het eerst op het podium wist te finishen. Het Italiaanse talent zal hierdoor tot aan de Japanse Grand Prix in Motegi uitgeschakeld zijn.<br /> <br /> Ondanks dat Morbidelli voorlopig dus nog in de lappenmand zit wordt Morbidelli wel al in verband gebracht met een overstap voor komend seizoen naar het Estrella Galicia 0,0 team. Deze gang van zaken is bij Italtrans enigszins in het verkeerde keelgat geschoten. Met de steeds mindere sfeer in het paddock wordt dan ook bedoeld dat er voor de meeste &lsquo;gewone&rsquo; teams geen eer meer te behalen valt, er worden spelletjes gespeeld door een paar kapitaalkrachtige teams die heel dicht bij het vuur zitten, de hele boel mede bepalen in het paddock al dan niet met ruggesteun van verantwoordelijke mensen binnen de organisatie van het MotoGP wereldkampioenschap.&nbsp;<br /> <br /> Kortom komt het erop neer dat de gewone teams die elk jaar moeten knokken om hun budgetten rond te krijgen en een keer een talent in hun gelederen hebben nooit verder komen. Immers de grote teams zien het gevaar, kopen vervolgens deze talenten weg waardoor zij niet alleen de beste en meest talentvolle coureurs in hun gelederen hebben maar ook de concurrentie uitschakelen. Nu is dit slechts &eacute;&eacute;n voorbeeld maar dit geldt momenteel voor meerdere teams, Italtrans wil echter een statement maken, een statement omdat het tegenwoordig niet alleen maar meer om geld gaat, de hele gang van zaken in het paddock wordt door een steeds kleiner en steeds machtiger wordend selecte groep personen bepaald waarbij er veel politieke spelletjes worden gespeeld. Politieke spelletjes die juist nu, in deze voor de motorsport moeilijke tijden, achterwege zouden moeten worden gelaten. Italiaans wacht hier echter niet op, zij zijn er vanaf komend seizoen niet meer bij.<br /> <br /> Bovengenoemde redenen zouden wel eens de meest belangrijke reden kunnen zijn van de plotselinge overstap van Kallio van het Italtrans Racing Team naar het QMMF team, immers de overeenkomst &nbsp;van de Fin is niet alleen voor de resterende wedstrijden van dit seizoen, het contract is ook voor het seizoen 2016, een seizoen dat vooralsnog erg onzeker is voor Italtrans Racing na het afhaken van hun hoofdsponsor.







Naast Italtrans, Kallio, West en QMMF was er nog meer nieuws wat betreft rijders, teams en nieuwe overeenkomsten.<br /> <br /> <p> Zo maakte Leopard Racing bekend dat men in 2016 definitief actief zal zijn in de Moto2 klasse. Als rijders heeft het team overeenstemming bereikt met hun huidig Moto3 coureur Danny Kent en de dit seizoen voor het Red Bull KTM Ajo team uitkomende Miquel Oliveira.</p> <br /> Luis Salom zal aan het einde van het seizoen het Paginas Amarillas HP 40 gaan verlaten. De coureur uit Mallorca moet binnen het team plaats maken voor Axel Pons, de zoon van teameigenaar Sito Pons. Salom zal echter ook in 2016 actief blijven in de Moto2 klasse, de voormalig RW Racing GP coureur heeft namelijk voor komend seizoen overeenstemming bereikt met het sports-millions-EMWE-SAG team waar hij de nieuwe teamgenoot zal worden van Jesko Raffin.<br /> <br /> Ondanks dat het nieuws nog niet officieel naar buiten is gebracht is wel duidelijk dat Sam Lowes nog minimaal twee jaar actief zal blijven in de Moto2 klasse. De Brit heeft hierover overeenstemming bereikt met het Federal Oil Gresini Moto2 team. Of Lowes hier de nieuwe teamgenoot wordt van Xavier Simeon is nog niet duidelijk, de Belg liet in Misano weten wel graag bij het team te willen blijven maar nog geen nieuws te hebben over het komende seizoen.<br /> <br /> Dat Jonas Folger komend seizoen de nieuwe teamgenoot zal worden van Sandro Cortese bij het Dynavolt Intact GP team was al bekend, in Misano maakte het Duitse team dat komend seizoen voor het eerst in haar geschiedenis met twee rijders aan de start zal komen bekend dat de huidige sponsors Dynavolt en Liqui Moly ook in 2016 bij het team zullen blijven.<br /> <br /> De huidige leider in de tussenstand van het kampioenschap Johann Zarco zal ook komend seizoen actief blijven in de Moto2 klasse. De Fransman zal dat seizoen, zijn zo goed als zekere, titel gaan verdedigen om daarnaast als MotoGP testcoureur op te treden bij KTM. De Oostenrijkse motorenfabrikant keert immers in 2017 terug in de koningsklasse, een mooie gelegenheid voor Zarco om komend seizoen ervaring op te doen als testcoureur om vervolgens in 2017 &eacute;&eacute;n van de twee KTM zitjes in te nemen in de MotoGP klasse. Het is nog ver, maar de eerste geruchten waren in het paddock van Misano al te horen&hellip;&hellip;.KTM zou Dani Pedrosa een aanbod gedaan hebben om vanaf het seizoen 2017 in dienst te treden als coureur voor hun nieuwe MotoGP project. Tja, hoe serieus dit genomen moet worden mag een ieder voor zichzelf bepalen.<br /> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p> Handige links&nbsp;Gran Premio TIM di San Marino e della Riviera di Rimini:</p> <p> </p> <ul> <li><a href="http://bit.ly/1EOXsN7" target="_blank">Volledig tijdschema en uitslagen</a></li> <li><a href="http://bit.ly/1L124R0" target="_blank">Waar te volgen op TV</a></li> <li><a href="http://bit.ly/1QuFtMS" target="_blank">Fotoverslag</a></li> </ul> <p> </p> <p><br /> </p> <p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> </p> <p> </p> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <p> </p> <p> <!–nieuwsbrief link einde –></p>