Een groot aantal Moto2 en een zestal Moto3 coureurs kwamen maandag nogmaals in actie op de Oostenrijkse Red Bull Ring voor een eendaagse test. Rondetijden werden er niet vrijgegeven van de test die voor de meeste rijders in het teken stond van het testen van een aantal nieuwe onderdelen en de voorbereiding op de rest van het seizoen.

Moto2 kampioenschapsleider Alex Marquez (EG 0,0 Marc VDS) was één van de belangrijkste namen die maandag aan het werk gingen en de Spanjaard had een nieuw ontwikkeld Kalex chassis om te testen, een chassis dat voor het seizoen 2020 beschikbaar komt. Tom Lüthi (Dynavolt Intact GP) en zijn teamgenoot Marcel Schrötter waren er ook bij en werkten, na een moeilijk Oostenrijks Grand Prix weekend, met name aan het vinden van een betere set-up. Voor Sam Lowes (Federal Oil Gresini Moto2), die eveneens een lastig weekend in Oostenrijk had, gold eigenlijk hetzelfde.

Luca Marini (Sky Racing Team VR46) en teamgenoot Nicolo Bulega – die beiden na dit seizoen het Sky Racing Team VR46 gaan verlaten (Bulega gaat naar Federal Oil Gresini Moto2 en Marini zo goed als zeker naar Petronas Sepang Racing Team Moto2) kwamen ook in actie in tegenstelling tot Enea Bastianini (Italtrans Racing Team) die nog teveel hinder ondervond van zijn crash zondag tijdens de race met de eerder genoemde Marini.

De winnaar van de Moto2 race van zondag Brad Binder (Red Bull KTM Ajo) en teamgenoot Jorge Martin kregen de nodige nieuwe onderdelen van KTM om te testen. Zo zagen we Martin in actie met een 3D-geprinte luchtinlaat aan de voorkant van zijn machine terwijl Binder regelmatig op de baan te vinden was met een nieuwe kuip.

Red Bull KTM Tech 3 coureur Marco Bezzecchi zagen we ook een aantal keren in actie met een nieuwe luchtinlaat, een andere waarmee Martin onderweg was (zonder een split in het midden). Bezzecchi kreeg ook de kans om de nieuwe KTM, welke voor het eerst ingezet werd in Brno, te testen.

fabio-di-giannantonio

Fabio Di Giannantonio – nieuwe kuip | foto© Randy van Maasdijk

Opvallend waren ook het Speed Up duo Jorge Navarro en Fabio Di Giannantonio. Beiden zagen we regelmatig op de baan in actie met een volledig nieuwe en veel slankere kuip.

Ook binnen het Nederlandse NTS RW Racing GP was er iets opvallends. Dit keer geen Alex de Angelis als testcoureur maar zagen we de Italiaan Simone Corsi diverse ronden rijden op de machine van Steven Odendaal. Terwijl Corsi Odendaal’s machine probeerde kwam de Zuid-Afrikaan een aantal keren in actie op de machines van teamgenoot Bo Bendsneyder.

simone-corsi

Simone Corsi _ NTS RW Racing GP | foto© Randy van Maasdijk

Enkele van de Moto2 coureurs probeerden ook Dunlop’s nieuwe voorband voor 2020 uit.

Aangezien de Moto2 coureurs niet mogen testen met hun Triumph krachtbron welke men in de Grand Prix weekenden gebruikt heeft het geen enkele zin om rondetijden met elkaar te vergelijken, officiële rondetijden werden er dan ook niet vrijgegeven.

Moto3
In de Moto3 klasse deed Celestino Vietti (Sky Racing Team VR46) het nodige testwerk op een  2020 KTM, en de jonge Italiaan leek de enige rijder die een nieuwe door Dunlop meegebrachte band testte. De nieuwe motor waarmee Vietti in actie kwam had een volledige carbon kuip.

Naast Vietti, waren ook Can Öncü, Jakub Kornfeil, Kazuki Masaki en Makar Yurchenko aanwezig terwijl FIM CEV Repsol Moto3 Junior World Championship coureur Jason Dupasquier op uitnodiging van Redox PrüstelGP aanwezig was en voor de eerste keer in actie mocht komen samen met een aantal coureurs uit de Moto3 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap.

Celestino-Vietti

Celestino Vietti – 2020 KTM | foto© Randy van Maasdijk