Moto2: Verklaring Mike Webb omtrent valse starts en bestraffing Moto2 race Qatar

227
Moto2 race Qatar 2016

De start van de eerste Moto2 race van het 2016 seizoen op het Losail International Circuit in Qatar gaat de boeken als de meest curieuze ooit. Maar liefst acht rijders gingen bij de start in de fout en werden voor het veroorzaken van een valse start gestraft.

Franco Morbidelli en Tom Lüthi na de finish van de Moto2 race Qatar (foto credit: Nico Schneider)

Uiteraard is het curieus dat bij de start van een race meer dan een kwart van de rijders in de fout gaat. Toch gebeurde dat tijdens de start van de eerste Moto2 race van het seizoen op het Losail circuit. De wedstrijdleiding had er de handen aan vol. De rijders werden allen terecht bestraft en daarover ontstond ook geen discussie. Het vreemde aan het verhaal was echter dat zes van de acht rijders al in de openingsfase werden bestraft middels een ride-through penalty en dat twee rijders pas in de eindfase werden bestraft middels een tijdstraf van 20 seconden.







De feiten op een rijtje: Net voor het uitgaan van de lichten maakt zien we op de tv beelden Sam Lowes een beweging maken. De Brit blijft vervolgens weer staan totdat de lichten echt uitgaan. De beweging van Lowes leidt echter tot een kettingreactie van de rijders op de tweede en derde rij.

In de tv-herhaling is duidelijk te zien dat naast Lowes ook Zarco, Nakagami, Morbidelli en Rins in de fout gaan. De wedstrijdleiding constateert ook het nodige en deelt direct een ride-through penalty uit aan  Sam Lowes, Johann Zarco, Alex Rins en ook Marcel Schrötter die op de tv-beelden niet direct in beeld was.

Genoemde rijders ondergaan hun straf middels een ritje door de pitstraat en vervolgen daarna hun weg. Uiteraard lopen zij daarbij een grote achterstand op waardoor ze kansloos zijn geworden voor een topklassering. Enkele ronden later krijgen ook Takaaki Nakagami en de achter in het veld gestarte Robin Mulhauser hetzelfde bericht als de vier eerder genoemde rijders. Ook zij ondergaan hun straf conform de regels en sluiten weer aan in het achterveld.

Terwijl de genoemde rijders probeerden om het nodige verloren terrein goed te maken steed vooraan Franco Morbidelli samen met Thomas Lüthi om de zege in de race. Dat was enigszins vreemd omdat op de beelden goed te zien was dat ook Morbidelli opzichtig in de fout ging.

Enkele ronden voor het einde van de race verscheen vervolgens het bericht dat ook de starts van Morbidelli en Cortese nog in onderzoek waren. Vlak voor het vallen van de vlag kwam vervolgens de mededeling dat beide rijders een tijdstraf van 20 seconden kregen voor het veroorzaken van een valse start. Een ride-through penalty was op dat moment niet meer mogelijk omdat de race al zo goed als voorbij was.

Morbidelli werd vervolgens als zevende geklasseerd en stond daarmee in de uitslag net voor Alex Rins en Sam Lowes. Het wrange van het verhaal is dat Morbidelli gedurende de race langzamer was dan Rins en Lowes en toch voor hen eindigde. Als Morbidelli ook direct bestraft was middels een ride-through was hij op basis van zijn rondetijden ruim achter het duo Rins, Lowes geëindigd.

Opvallend was ook het verschil in rondetijden tussen Rins en Lowes gereden in ronde 3. Beiden gingen aan het einde van die derde ronde 3 de pits in voor het ondergaan van hun straf. Alex Rins had voor de rit door de pitsstraat maar liefst drie seconden minder nodig dan Lowes. Beiden beschikken over een zogenaamde pit-limiter waardoor de snelheid automatisch wordt aangepast aan de toegestane snelheid. Het lijkt er in deze op dat de limiter van Rins wat beter was afgesteld op die snelheid dan de limiter van Lowes.

Na afloop ontstond er natuurlijk discussie over het hoe en waarom en vooral over de trage bestraffing van Morbidelli en Cortese waardoor zij duidelijk voordeel behaalden tegenover de rest van de gestraften. Race directeur Mike Webb gaf een toelichting op het gebeuren.

“We hadden technische problemen met de camera die het te vroeg starten registreert en met het weergavesysteem. Enkele beelden verschenen niet correct op het scherm. Ondanks dat konden we direct zes valse starts herkennen en de betrokken coureurs hebben een ride-through penalty gekregen. Uiteindelijk hebben we het systeem kunnen repareren waarna we nog twee valse starts konden herkennen. Het heeft echter veel tijd gekost om het systeem weer werkend te krijgen. De regels geven aan dat een ride-through penalty voor het einde van de vierde ronde van de race moet worden toegekend. Als de vierde ronde voorbij is wordt de straf automatisch omgezet in 20 seconden tijdstraf. Helaas is het zo dat deze tijdstraf niet op elk circuit gelijk is aan de tijd die nodig is om door de pitsstraat te rijden. Daarom hebben we de GP-comissie gevraagd om nog eens goed naar deze regel te kijken.”

“Toeschouwers en teamleden waren van mening dat de valse start van Morbidelli wel heel duidelijk zichtbaar was en we hebben vele vragen gekregen over waarom juist hij zo laat bestraft werd. Het antwoord is simpel. Wij kunnen pas straffen als we duidelijk bewijs hebben. Daarvoor hebben we het beeldmateriaal nodig en dat was in het geval van Morbidelli en ook Cortese pas veel later beschikbaar. We hebben bij de start een aparte camera gericht staan op elke rijder en die camera maakt 500 beelden per seconde. Die camera’s registeren naast de rijder ook het rode licht waardoor we precies kunnen vaststellen of een rijder beweegt voor het uitgaan van het rode licht. Als het op tv lijkt op een valse start hoeft dat nog niet zo te zijn en hetzelfde geld voor wat teamleden aan de pitsmuur zien.”

Er waren ook mensen die het gevoel hadden dat de startlichten flikkerden waardoor de rijders reageerden. Volgens Webb heeft onderzoek daarnaar uitgewezen dat het startsysteem normaal werkte en dat ook de voorgeschreven tijd voor het uitgaan van het licht (tussen 2 en 5 seconden) keurig voldeed aan de reglementen.