Esteve Rabat heeft zijn dominante optreden tijdens de Grand Prix van Barcelona afgesloten met de winst in de Moto2 klasse. De Marc VDS Racing coureur hield in een wedstrijd die gekenmerkt werd door meerdere valpartijen Maverick Viales achter zich. Johann Zarco schonk het Air Asia Caterham Moto2 Team met de derde plaats een eerste podiumplaats.
In de trainingssessies voor de Spaanse GP bleef Rabat ongeslagen en ook in de wedstrijd liet hij de concurrentie kansloos. In de eerste ronde kreeg de thuisrijder het nog een moment moeilijk met zijn teamgenoot Mika Kallio, maar de Fin kon het tempo van de leider in de tussenstand uiteindelijk niet volgen. <p> </p> <p>Maverick Viñales mengde zich vervolgens in de strijd om de leiding. De Moto2-debutant wist Rabat een aantal keren te passeren, maar al in de vijfde ronde liet Rabat de Kalex machine van het Pons team definitief achter zich. Rabat reed vervolgens ronde per ronde weg bij zijn achtervolger om uiteindelijk met een voorsprong van bijna vijf seconden als winnaar te worden afgevlagd. </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Daarachter reed Viñales een eenzame wedstrijd. Op het moment dat hij moest lossen bij Rabat had hij al een ruime voorsprong vergaard op de coureurs achter hem. Die kwamen ook niet meer aan het achterwiel waardoor Viñales zijn tweede plaats kon veilig stellen. </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Achter de twee leiders werd de uitslag bepaald door een groot aantal valpartijen. De eerste al direct na de start waarbij Franco Morbidelli, Simone Corsi en Randy Krummenacher onderuit gingen na een onstuimige actie van Sam Lowes. De Brit bleef zitten, maar ging een paar bochten later alsnog onderuit. </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Na twee ronden was het de beurt aan Luis Salom, die liggend op de vijfde positie de controle over zijn machine verloor. De motor schoof hierbij schuin over het asfalt waarbij Jonas Folger nog maar net kon uitwijken. De Duitser zag zich echter genoodzaakt de grindbak in te rijden, waar ook hij ten val kwam. Zijn landgenoot Sandro Cortese crashte nog geen ronde later. </p>
<p>Richting het einde van de wedstrijd hadden de gemoederen zich iets bedaard. Achter de twee koplopers ontstond een groep van vijf rijders met daarbij Kallio, Luthi, Aegerter, Torres en op enige achterstand ook Johann Zarco. </p> <p><br /> </p> <p>Torres had zich opgewerkt van de zestiende startplaats, tot de zesde plaats in de race. Bij een inhaalmanouevre op Aegerter verloor de Spanjaard zijn voorwiel en schoof onderuit. Hierbij raakte hij de machine van de Zwitser, die hierdoor ver terugviel. Na een tweede crash een ronde later zat er voor Aegerter niet meer in dan de veertiende plaats. </p> <p><br /> </p> <p>De strijd om plaats drie liep daardoor uit op een drieman-strijd. Luthi leek daarin de beste papieren te hebben, maar door een enigszins brutale actie van Kallio verloren de twee veel tijd op Zarco. Die schoot van plaats vijf naar plaats drie en hield dit de rest van de laatste ronde vast. Zo haalde de Caterham coureur zijn eerste podiumplaats voor het team en moesten Kallio en Luthi genoegen nemen met de plaatsen vier en vijf. </p> <p><br /> </p> <p>Mattia Pasini reed naar een zesde positie, voor de verrassend sterke Ricard Cardus. Vier man streden voor de laatste plaatsen binnen de top tien, waarbij Axel Pons uiteindelijk de sterkste was. Hij hield Marcel Schrotter, Anthony West en Lorenzo Baldassari net achter zich. Xavier Simeon streed lang mee in de deze groep, maar ging uiteindelijk liggend op plaats tien onderuit.</p> <p><br /> </p> <p><strong>Tussenstand kampioenschap</strong></p> <p>De winst van Rabat betekend dat hij nu meer dan een wedstrijd aan punten voorsprong heeft op zijn naaste concurrent Kallio. Het verschil is zelfs opgelopen tot 34 punten. Maverick Vinales staat nog altijd derde op 60 punten achterstand.</p> <p><br /> </p> <p><a href="https://www.racesport.nl/KALENDER/MotoGP/tabid/95/ModuleID/1427/ItemID/17/mctl/EventDetails/Default.aspx">Volledig tijdschema en uitslagen Gran Premi Monster Energy de Catalunya </a></p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>