Voor een groot deel van de huidige Moto3 en Moto2 coureurs staat er komend weekend tijdens de GP TIM di San Marino e della Riviera di Rimini veel op het spel. In onderstaand artikel van David Emmet het echte verhaal en de keiharde realiteit van de huidige Moto3 en Moto2 coureurs in het MotoGP wereldkampioenschap.
In de meeste nieuwsitems in de aanloop naar de Grand Prix van Misano lees je of Marc Marquez het record van Mick Doohan van 12 overwinningen in een seizoen kan evenaren, of dat Valentino Rossi eindelijk kan winnen nu hij voor zijn thuispubliek rijdt, of dat de recente test op het Misano circuit de Ducati rijders een betere kans op een goed resultaat zullen geven. Dit zijn echter niet de meest belangrijke punten voor het MotoGP raceweekend in San Marino. Hoe het de belangrijke spelers in de koningsklasse zal vergaan is natuurlijk van belang voor de fans maar wat verderop in de pitlane zullen carrières gered worden en zullen dromen uit elkaar spatten. <p> </p> <p>De boosdoener? De Aragon deadline voor deelnemers in de Moto2 en Moto3 klassen. Aan het einde van de maand moeten de Moto2 en Moto3 teams een lijst met de beoogde coureurs voor het 2015 seizoen indienen en een aanbetaling doen. De IRTA zal vervolgens de lijst bestuderen en de deelnemerslijst voor de twee ondersteunende klassen voor het komende seizoen samenstellen. De teams zullen niet exact aan de beoogde op door hun opgegeven coureurs gehouden worden, maar de ingediende namen moeten wel realistisch zijn. Iemand die bijvoorbeeld aangeeft dat men met Marc Marquez in de Moto2 en Moto3 categorie zal uitkomen, zal ongetwijfeld zien dat zijn aanvraag geweigerd zal worden. </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Met 32 plaatsen in elk van de twee categorieën betekend dat er een hoop plekken beschikbaar zijn, er zijn echter meer dan genoeg rijders om deze plekken te vullen. Hoe hoger een rijder in de tussenstand staat, hoe groter zijn kans is op het verzekeren van een plek voor volgend jaar, maar ook dan is het nog niet zo simpel. Het behalen van WK punten is vaak niet genoeg: het gaat er ook om of een rijder het aantal WK punten heeft behaald dat vooraf van hem verwacht werd of, zoals vaak het geval, het aantal WK punten dat contractueel is vastgelegd.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Het echte worstelen begint bij degenen die nog geen WK punten hebben behaald. Van de 38 rijders die dit jaar in de Moto3 klasse hebben deelgenomen, hebben er 12 nog geen enkel WK punt weten te scoren. In de Moto2 categorie zijn dat er 9 van de 37. Dat ze geen WK punten hebben weten te scoren is geen kwestie van talent. Er worden tegenwoordig nog maar nauwelijks rijders op een ronde gezet, zelfs niet op de korte circuits. Ana Carrasco finishte bijvoorbeeld 1’02 achter winnaar Alex Rins, een verschil in gemiddelde snelheid van 4,1 km/u, of 2,67% . Als je deze twee rijders vanaf een afstandje bekijkt dan zie je zelfs geen duidelijk verschil, tenzij je zelf zou racen.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Hoe hogerop je in een sport komt, des te minder heeft het nog met talent te maken. Zonder een flinke dosis talent zou je ook op nationaal niveau niet competitief kunnen zijn. Het heeft dan meer te maken met wilskracht, toewijding, werk ethiek en focus. Niet noodzakelijk in de genoemde volgorde, maar het is wel moeilijk om ze als losse kwaliteiten te zien omdat ze zoveel met elkaar te maken hebben. Zonder een totale toewijding aan de sport is het onmogelijk om gefocust te blijven. Zonder de wilskracht om te presteren of om te winnen zal het onmogelijk zijn je genoeg aan de sport te kunnen wijden om succesvol te zijn. En zonder de nodige werkethiek zal het onmogelijk zijn om die focus, toewijding, wilskracht en talent om te zetten in winst.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Het probleem dat de rijders in het door piranha’s geteisterde water van de Moto2 en Moto3 klasse moeten overwinnen is de enorme sprong van bovengenoemde kwaliteiten die ze daarvoor nodig hebben. Kijk maar naar de meeste nationale kampioenschappen – zelfs naar de sterkere zoals het CEV Repsol in Spanje – en je ziet dat het aantal talenten maar gering is. Binnen de top vijf wordt er misschien stevig gestreden maar als je verder kijkt zie je dat de verschillen groter worden. Door succes krijg je vertrouwen en door vertrouwen wil je meer. Deze wilskracht zorgt voor toewijding en de focus die nodig is om harder te trainen, je beter te focussen en het in de volgende race nog beter proberen te doen. Deze rijders worden beter en beter.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Maar als je in het Grand Prix paddock komt dan zijn er niet vijf rijders die hetzelfde niveau als jou hebben, maar 35. De kleine foutjes die je tijdens de kwalificatie maakt en het verschil maakt tussen een start vanaf de eerste of de tweede startrij zorgen er nu voor dat je 20 plaatsen terugzakt en niet twee. Je vecht niet langer voor de eerste startrij, je vecht om van een afstand te kunnen zien waar je collega coureurs op de eerste startrij te vinden zijn.</p> <p><br /> </p> <p> Het wordt nog moeilijker als de rode lichten uit gaan. De camera’s volgen het gevecht voorin en zien elke overtreding en semi-acceptabele manoeuvre maar in de media blackout met betrekking tot de tweede helft van het startveld (wie is er per slot van rekening in geïnteresseerd hoe zwaar het gevecht voor de 25e plaats is) vloeit het bloed rijkelijk terwijl de rijders op elke mogelijke manier elke centimeter proberen te verdedigen. Net als in de films richten de camera’s zich op de generaals die vanaf heuveltoppen het slagveld overzien en niet op de grimmige en bloedige gevechten die in de loopgraven plaatsvinden.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Naast het accepteren dat ze op de grid een stuk verder naar achteren staan, moeten de voormalige toppers uit de nationale kampioenschappen ook nog eens vrezen voor hun leven als ze met tien man breed een bocht in willen duiken. Ze zien de kopgroep wegrijden terwijl ze opgesloten zitten achter een rijder die daar met een gevaarlijke manoeuvre terecht is gekomen terwijl iedereen in zijn remmen en van zijn lijn moet. Ze zien zichzelf steeds meer risico's nemen om voor in de groep te komen en de leiding in deze groep over te nemen. Met tien rijders die vervolgens alles riskeren om uit de klauwen van de groep te ontsnappen zorgen de gevechten ook nog eens voor dat de snelheid daalt en de rondetijden van de gehele groep omhoog gaat. Dit ontketend vervolgens vaak nog stevigere gevechten terwijl de rijders voor hen steeds meer afstand weten te nemen.<br /> <br /> </p> <p> Zodra je je de aansluiting met het gevecht voor de WK punten verliest dan weet je dat je team je op je donder zal geven omdat je niet hebt weten te scoren. Maar ook op dat moment kan je het niet veroorloven om te verslappen. Er is misschien geen verschil in WK punten tussen de 21e en 22e plaats maar je team geeft je nog meer op je donder als je de race aan de staart van de groep die de aansluiting verloor finisht. Je weet dat er zure gezichten op je staan te wachten als je de pitbox binnen zal rijden. De enige vraag is hoe stevig de kritiek zal zijn.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Het leven van iemand die halverwege het veld rijdt is er één vol paniek, angst en frustratie. De enorme mentale druk kan het vertrouwen uit je doen wegglippen en zeer beklemmend werken. De druk van het steeds maar over je grens te moeten gaan zonder enige vorm van beloning komt het plezier in het racen niet echt ten goede. Het nemen van risico’s is veel makkelijker als je kans maakt op een champagnedouche na afloop op het podium, het nemen van dezelfde risico’s voor een 19e plaats is onnoemelijk veel moeilijker. Als je denkt dat het gevecht om een podiumplaats zwaar is, kijk dan eens goed naar het gevecht om de 23e plek.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Als je vertrouwen wegzakt dan wordt het moeilijker om je focus vast te houden. De wil om te winnen is er misschien nog wel maar als het podium 20 posities en 30 seconden voor je ligt dan kan dat verlangen omslaan van een krachtige motivatie in een bittere, boze wirwar die aan je gaat knagen. Je gaat je afvragen of je wel goed genoeg bent, je zoekt naar redenen of begrip. Je weet dat je met je talent in de Grand Prix’s gekomen bent, dat is dus niet het probleem. Het moet wel de motor zijn, of het team, of de vering, of de fabrikant die favorieten beter materiaal geeft, de monteurs die de motor niet goed krijgen, de chefmonteur die niet goed luistert, de dataman die je feedback niet goed interpreteert. </p>
<p>Er is nog een heel andere druk die misschien nog wel moeilijker is. De meeste rijders die in de Moto3 klasse actief zijn hebben geld moeten meebrengen en voor hun plek moeten betalen. Met elk teleurstellend resultaat moet een rijder het opnemen tegen een leger teleurgestelde sponsors, de mensen die betaald hebben om hem in deze klasse te krijgen. In het ergste geval – een beangstigend veelvoorkomend scenario – is het de familie van de rijder die hun huis of hun bedrijf hebben verpand of die al hun spaargeld er in hebben gestoken. Elke teleurstelling brengt het einde van je Grand Prix carrière dichterbij. Daarnaast is er de kans dat de investering die anderen in jou hebben gedaan is verdampt. Je zal voor de moeilijke taak komen te staan om 300.000 euro te vinden om volgend jaar weer een kans te krijgen in plaats van de 200.000 euro die je dit jaar nodig had. Het alternatief is een leven waarin je hard moet werken om de leningen die jou op die plek hebben gekregen terug te kunnen betalen. </p> <p> <br /> Het is een vicieuze cirkel, een harde neerwaartse spiraal naar wanhoop. Je richt je op anderen voor steun, je brengt tijd door met je vriendin in plaats van het voor de zoveelste keer bestuderen van data van je vorige race, je brengt liever tijd door met je race vrienden in de Alpinestars hospitality of houdt aan het einde van de pitlane een wheelie competitie met je mountainbike, je zoekt anderen op voor sympathie om zo de pijn over je situatie te delen, je focus gaat naar het te proberen ontsnappen uit de moeilijke situatie waar je in zit. Dit is het punt waarop sommigen een verkeerde afslag nemen richting het pad van zelfvernietiging met drank, drugs, sex en verkeerd voedsel. Om deze verleidingen te kunnen weerstaan, het tij op eigen kracht te kunnen keren is de kracht van een ware kampioen. Deze situaties te kunnen keren is de moeilijkste uitdaging die elke rijder te wachten staat, deze mentale kracht is bijna ongrijpbaar maar toch slagen er elk jaar weer een aantal er in.</p> <p><br /> </p> <p>Hoe doe je dat? Door de uitdaging in verschillende stukjes op te delen en die dan stuk voor stuk aanpakken. De sleutel is compartimentering, de kunst om problemen op te splitsen in gebieden waarop ze van invloed zijn, ze in die delen van je leven te houden en ze te negeren als ze niet van belang zijn. Die parkeerboete van vorige week is van belang als je thuis bent en niet op het circuit, dat argument met de bandenman die je over het laatste stukje kip had is alleen van belang tijdens het eten en niet in de pitbox, buiten het circuit is je vriendin het meest belangrijke in je leven; op het circuit telt alleen het racen. </p> <p><br /> </p> <p>Behalve het focussen op wat belangrijk is, en wanneer het belangrijk is, moet je ook een onderscheid kunnen maken in wat je kan veranderen en wat je niet kan veranderen, en je vervolgens focussen op het veranderen van wat veranderd kan worden. Als je motor langzamer is dan de concurrerende merken dan is het verslaan van iedereen op zo’n zelfde motor als die jij hebt het eerste wat je moet doen, te beginnen met je teamgenoot. Werk er aan om voor iedereen op zo’n zelfde motor over de finish te komen in plaats van voor iedereen over de finish te willen komen.</p> <p><br /> </p> <p>Neem deze focus en werk, samen met het vertrouwen wat je hieruit krijgt, aan wat je uit de middelen kan halen die je tot je beschikking hebt. Je komt niet in de Grand Prix zonder in je zelf te geloven of in je talent te geloven. Je weet dat je snel bent, het is een kwestie van het ontketenen van die snelheid. Als je motor topsnelheid te kort komt, verspil dan geen energie aan het te weinig topsnelheid hebben. Zoek uit hoe je dat kan compenseren in gebieden waar dat tekort teniet gedaan werd. Is je motor slecht met remmen? Probeer dan meer snelheid in de bochten te houden. Is je motor niet snel genoeg met accelereren? Blokkeer dan je rivalen bij het insturen en ze zullen achter je vast zitten, hun acceleratie is dan effectief net zo zwak als die van jou. Maak je geen zorgen over je zwakke punten, denk aan hoe je je sterke kanten kan uitbuiten of, op zijn minst, kan benutten om je zwakke punten te compenseren.</p> <p><br /> </p> <p>De vicieuze cirkel omzetten in iets positiefs is iets wat een ware kampioen kan. De voorbeelden zijn legio: Marc Marquez op de Suter tegen de superieure Kalexen; Valentino Rossi op de Yamaha M1 tegen de superieure Honda’s; Kevin Schwantz op de Suzuki die alleen beter remde dan de Honda’s en de Yamaha’s. De mogelijkheden liggen er voor degenen die ze willen pakken.</p> <p><br /> </p> <p>Dit en meer gaat door de hoofden van de Moto2 en Moto3 rijders die kans lopen om hun plek voor volgend jaar te verliezen. Komend weekend in Misano is hun laatste kans om echt indruk te maken en nog een kans te krijgen voor de Aragon deadline. Mislukkingen worden niet in steen geschreven maar rijders moeten wel vrezen dat het in hun hart komt. Bijna elke rijder op de Moto3 en Moto2 grid heeft een fatsoenlijke kans op de top vijf, mits alles op de goede plaats valt. Het is hun taak om in Misano alles op de goede plaats te laten vallen. Het is niet makkelijk maar het is mogelijk, doch als ze nog een kans op een langer verblijf in de klasse willen hebben of hun GP carrière na dit seizoen nog willen voortzetten dan zullen ze het komend weekend voor elkaar moeten zien te krijgen.</p> <p><br /> </p> <p>Misano is vooral een test van mentale veerkracht, vooral voor degenen die in de loopgraven vechten. De glamour verbleekt snel als je toekomst op het spel staat. Maar als je voor de glamour aan motorsport bent begonnen dan heb je duidelijk de verkeerde carrière gekozen. <br /> <br /> <br /> Bovenstaande tekst is in goed overleg met David Emmet vertaald in het Nederlands en geplaatst, onze dank daarvoor. </p> <p><br /> </p> <p><a href="http://www.motomatters.com/" target="_blank">www.motomatters.com</a> (link naar de originele Engelse tekst: <a href="http://bit.ly/1pOVb5S">http://bit.ly/1pOVb5S</a>)</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>