Moto3: De laatste nieuwtjes uit Misano (deel 2)

69

#SanMarinoGP – Met nog vijf Grand Prix weekende te gaan wordt er in het MotoGP paddock al weer druk gespeculeerd, gesproken over het komende seizoen. In onderstaand verslag een aantal nieuwtjes vanuit het paddock.

<strong>Deel 2: Moto3</strong><br /> <p> In de Moto3 klasse is er nog veel onduidelijkheid. Met name Honda, KTM en Mahindra spelen hierin een belangrijke rol. Wie komen er in aanmerking voor de twaalf motorfietsen die elk van deze drie partijen moeten leveren aan de verschillende teams. Met maximaal 36 machines en ruim 40 (startplaatsen) aanvragen van teams voor het komende seizoen zullen er dus een aantal verzoeken niet ingevuld kunnen worden. </p> <br /> <p> Dat Honda een gewilde machine is bij de rijders en teams bleek wel in Misano. De Japanners hebben veel meer aanvragen dan beschikbare machines, dus men zal keuzes moeten maken. Helemaal nu men al een nieuw team (Honda Asia) materiaal heeft toegezegd. Naast het nieuwe Honda Asia team lopen ook het huidige CIP Moto3 (Mahindra)en het Drive M7 SIC (KTM) de deur plat bij Honda.</p> <p><br /> </p> <p>Het is ook al geen geheim meer dat IRTA en Dorna hebben besloten dat er vanaf 2016 nog uitsluitend tweemansteams toegelaten zullen worden. Ook hierdoor zal er een verschuiving moeten komen aangezien er nu nog een aantal driemansteam en teams zijn die met &eacute;&eacute;n rijder aan de start komen. </p> <br /> <p>Vroeger was het dus zo dat de teams materiaal konden kopen en vervolgens op zoek gingen naar een passende rijder. Momenteel zijn er nog een groot aantal teams die in de wachtkamer zitten bij &eacute;&eacute;n van de drie fabrikanten. Zolang deze teams geen duidelijkheid hebben over het materiaal is het natuurlijk heel erg lastig om gesprekken te voeren met potenti&euml;le coureurs. Kortom er is veel onrust en er zijn veel zenuwachtige teambazen.</p>







<strong>Wat speelt er en wat is er allemaal aan de hand?</strong><br /> <p> Het is allang geen geheim meer dat teams als Estrella Galicia 0,0 en Leopard Racing een grote rol spelen in de rijders carrousel. Zo werd onlangs duidelijk dat Fabio Quartararo vanaf 2016 de overstap maakt van Estrella Galicia 0,0 naar Leopard Racing. Estrella Galicia 0,0 sloeg vervolgens meteen terug door Brad Binder te contracteren. De Zuid Afrikaan werd echter direct teruggefloten door KTM aangezien hij nog een waterdicht contract voor komend seizoen heeft bij zijn huidige team.</p> <p><br /> </p> <p>Kortom Binder rijdt ook het komende seizoen bij het huidige Red Bull KTM Ajo team. Wie de tweede rijder wordt naast Binder is nog niet duidelijk. Wat wel duidelijk is dat Miquel Oliveira dat niet zal zijn aangezien hij afgelopen weekend een overeenkomst tekende bij Leopard Racing waar hij samen met Danny Kent de nieuwe rijdersbezetting vormt in de Moto2 klasse.&nbsp;</p> <br /> <p> Voor de tweede plaats binnen het team van Aki Ajo worden vele namen genoemd waaronder Bo Bendsneyder. Een beslissing en een getekende overeenkomst is er echter zeker nog niet. Belangrijkste reden dat deze plaats nog niet ingevuld is Enea Bastianini. De Italiaan, afgelopen weekend in Misano winnaar van de Moto3 race, is &eacute;&eacute;n van de meest gewilde coureurs voor komend seizoen en heeft aanbiedingen op zak van zowel Honda als ook KTM.&nbsp;</p> <p><br /> </p> <p>Mocht de Italiaan voor KTM kiezen dan zullen de Oostenrijkers hem het liefst onder willen brengen bij Ajo, met andere woorden Aki Ajo doet even niets totdat de Italiaan een beslissing heeft genomen. De kans dat Bastianini echter voor KTM zal kiezen is klein, hij liet zondag nogmaals optekenen dat hij zeer tevreden is met Honda en In 2016 ook graag met de nieuwe versie aan de start wil verschijnen maar dat er nog niets definitief getekend is.</p> <p><br /> </p> <p>Het Duitse Speedweek schreef begin deze week al dat de deal tussen het Red Bull KTM Ajo team en Bo Bendsneyder al beklonken was. Dit is absoluut te voorbarig. Er wordt door het management van Bendsneyder gesproken met o.a. teambaas Ajo, echter er is nog niets beklonken. Achter de schermen wordt er hard gewerkt aan het onderbrengen van de Red Bull MotoGP Rookies Cup kampioen bij een topteam in de Moto3 klasse. De gesprekken met diverse teams lopen voorspoedig en het ziet er allemaal goed uit. De komende weken verwacht men meer duidelijkheid te kunnen geven over de toekomstplannen van de Rotterdammer.&nbsp;</p> <br /> Het enige Nederlandse Grand Prix team, RW Racing GP, is &eacute;&eacute;n van de teams die dit seizoen gebruik maakt van materiaal van Honda. Of dit ook komend seizoen zo zal zijn is nog maar de vraag. Teammanager Jarno Janssen en teameigenaar Roelof Waninge voerden de afgelopen weken diverse gesprekken, niet alleen met rijders maar ook met leveranciers van het materiaal. <p><br /> </p> <p>Aangezien Honda nog erg onduidelijk is met het toekennen van het materiaal, en de Japanse motorenfabrikant het komende seizoen met een compleet nieuwe machine komt waardoor er in 2016 nagenoeg geen boutje meer te gebruiken is van de huidige fiets, heeft het team ook naar andere opties gekeken.</p> <p><br /> </p> <p>E&eacute;n van deze opties is momenteel heel erg serieus. Hoewel het team nog geen handtekening heeft gezet onder een contract lijkt de toekomst van het enige Nederlandse Grand Prix team er zonniger uit te zien dan ooit tevoren. Er ligt een fantastisch plan klaar, een plan waarmee RW Racing GP de komende vier seizoenen niet alleen met twee coureurs aan de start zal verschijnen maar zich ook in alle rust kan focussen op de prestaties i.p.v. het mee moeten doen in de carrousel van de fabrikanten om wel of niet met hun materiaal te mogen rijden.&nbsp;</p> <p><br /> </p> <p>Kortom, voor zowel Bo Bendsneyder als ook voor RW Racing GP ziet het er voor komend seizoen goed uit. Maar zoals een Nederlands spreekwoord zegt; je moet de huid niet verkopen voordat de beer is geschoten. Het wachten is op de getekende contracten met de handtekeningen van alle betrokken partijen.&nbsp; </p> <p> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> Handige links&nbsp;Gran Premio TIM di San Marino e della Riviera di Rimini:</p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <ul> <li><a href="http://bit.ly/1EOXsN7" target="_blank">Volledig tijdschema en uitslagen</a></li> <li><a href="http://bit.ly/1L124R0" target="_blank">Waar te volgen op TV</a></li> <li><a href="http://bit.ly/1QuFtMS" target="_blank">Fotoverslag</a></li> </ul> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> <!–nieuwsbrief link einde –></p>