Scott Deroue en Bryan Schouten hebben hun eerste trainingsdag in de Moto3 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap achter de rug. Op het Losail International Circuit noteerde het Nederlandse duo donderdagavond de vijfentwintigste en tweendertigste rondetijd.
Dat het niveau in de Moto3 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap opnieuw hoger is dan een jaar geleden werd tijdens de eerste trainingsdag op het Losail International Circuit in Qatar al snel duidelijke. Noteerde de Spanjaard Luis Salom het afgelopen seizoen nog een nieuw polerecord met een snelste ronde van 2’07.229, na afloop van de allereerste trainingsdag van de openings Grand Prix van 2014 prijkte de naam van Romano Fenati bovenaan de lijst met een snelste ronde van 2’06.168. Een tijd die dus maar liefst ruim een seconde sneller is, en dat al tijdens de eerste dag.<br /> <br /> Tijdens de eerste vrije training wist RW Racing GP coureur Scott Deroue een snelste rondetijd op de klok te zetten van 2’09.187 en daarmee de sessie af te sluiten met een keurige zestiende plaats op de lijst.<br /> <br /> Voor Bryan Schouten verliep de eerste sessie nog niet helemaal naar wens. De CIP Moto3 coureur noteerde een snelste ronde van 2’11.957 maar ondanks een lichte voetblessure was Schouten niet helemaal ontevreden aangezien het Franse team wel een oplossing had weten te vinden voor het gebrek aan vertrouwen in de voorkant, iets dat de Nederlander parten speelde tijdens de afgelopen wintertesten in Valencia en Jerez.
Tijdens de tweede vrije training begon Deroue opnieuw sterk aan de sessie, reed in de beginfase nagenoeg dezelfde rondetijd als tijdens de eerste sessie maar daarna raakte de RW Racing GP coureur een beetje het spoor bijster. De rondetijden bleven vervolgens ver verwijderd van zijn tot dan toe snelste rondetijd terwijl de rest van het veld zich duidelijk wist te verbeteren. Echter in de laatste minuut ging de coureur uit Nijkerkerveen er nog een keer goed voor zitten met een snelste ronde van 2’08.897 tot gevolg. Deze tijd bleek uiteindelijk nog genoeg voor de vijfentwintigste tijd van de sessie en de dag maar tevreden was Deroue er zeker niet mee.<br /> <br /> Schouten daarentegen kreeg gedurende de tweede sessie steeds meer vertrouwen en wist maar liefst ruim twee seconden van zijn tijd af te snoepen van zijn eerder op de dag gereden snelste ronde. Natuurlijk is het nog niet voldoende maar gezien zijn enorme verbetering zit er zeker progressie in. Schouten sloot met een snelste ronde van 2’09.727 de dag af met de tweeëndertigste plaats op de lijst.<br /> <br /> <br /> <strong>Scott Deroue, RW Racing GP, snelste ronde 2.08,897, vijfentwintigste:</strong><br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">“Nou, de kop is eraf. Mijn eerste Grand Prix… De start was beter dan ik had durven dromen. Misschien was de 16e positie in de eerste training wel een beetje te veel van het goede en werd ik daar een beetje te opgewonden van. In de tweede training kon ik mijn kop er niet goed bij houden en raakte ik zelf even naast de baan. Maar ik heb mijn rondetijd uiteindelijk nog wel verbeterd, ik vind het een mooi circuit, ik voel me goed op de motor en vijfentwintigste algemeen is zeker niet verkeerd voor de eerste dag.”</blockquote><br /> <br /> <strong>Bryan Schouten, CIP Moto3, snelste ronde 2’09.727, tweeëndertigste:</strong><br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>"Pfff, hier wordt wel hard gereden zeg, maar ondanks dat mijn positie zeker nog niet is om over naar huis te schrijven ben ik niet helemaal ontevreden over vandaag. Het gevoel was hier een stuk beter als tijdens de testen in Valencia en Jerez en vanuit hier kunnen we zeker verder. Nadat het gevoel goed was tijdens de eerste vrije training wisten we ons gedurende de tweede sessie aanzienlijk te verbeteren. Vanuit hier moeten we verder bouwen, en ik ben er zelf dan ook van overtuigd dat het allemaal nog een stuk sneller kan. Morgen gaan we verder, we zullen het stap voor stap aan moeten pakken en ons niet gek laten maken. Ik heb er zeker nog heel veel vertrouwen in.”</p> <p><br /> </p> </blockquote><span style="font-family: 'lucida console', monospace;"><br /> </span> <p><span style="font-family: 'lucida console', monospace;"><br /> </span></p> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>