Tijdens de Air Asia British Grand Prix welke dit weekend op het Silverstone circuit wordt verreden start Jasper Iwema zondag vanaf de achttiende plaats op de grid, een positie waarmee de Nederlander zeker niet tevreden is.
Waren de omstandigheden tijdens de eerste dag nog heel erg wisselvallig op het Engelse circuit, gedurende de tweede- en afsluitende trainingsdag bleef het de gehele dag droog.<br /> <br /> Tijdens de derde en afsluitende vrije training bleek het allemaal nog niet helemaal koek en ei wat de afstelling van de Aprilia betreft en worden er gedurende de sessie nog diverse veranderingen aangebracht aan de machine. Het gevolg is wel een verbetering van de tijd van de eerste dag maar met de behaalde twintigste tijd na drie vrije trainingen is Iwema zeker niet tevreden. Direct na de ochtendsessie worden er nog een aantal aanpassingen uitgevoerd door de monteurs van het Ongetta Abbink Metaal Team en vol goede moed begint Iwema aan de kwalificatie. <br /> <br /> In het begin van de kwalificatie worden er tijden gereden die aanzienlijk sneller zijn dan in de vrije trainingen en lijkt het erop dat men de juiste afstelling gevonden heeft. Bij de eerste binnenkomst ziet de Nederlander dat zijn snelste ronde op dat moment goed is voor de achtste positie op de startgrid. Na teruggekeerd te zijn op de baan voor de tweede run blijken de tijden niet meer gehaald te worden en worden er een aantal posities verloren. Voor de tweede keer wordt de pitbox opgezocht en worden de puntjes op de i gezet voor de derde en laatste run. Ook hier blijkt Iwema niet meer aan zijn rondetijden te komen met als gevolg dat er aan het eind van de kwalificatie een achttiende tijd op de klok staat.<br />
<strong>Jasper Iwema, snelste ronde 2Õ17.784, achttiende startplaats.</strong><br /> <blockquote>ÒHier baal ik echt van. Na de derde vrije training vanochtend had ik het gevoel dat we de juiste afstelling hadden gevonden en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de kwalificatie. In het begin van de kwalificatie ging het ook super en ik schrok eigenlijk een beetje toen ik bij terugkomst in de box zag dat mijn snelste ronde goed was voor een achtste startplaats. Ik weet niet of het daar aan lag maar misschien had ik beter niet op het beeldscherm kunnen kijken want daarna kwam ik geen moment meer in mijn ritme, ging ik verkrampt rijden en kwam daardoor niet meer aan de tijden van de eerste run. Na opnieuw binnen te zijn geweest kwam ik op de baan in een groep met snelle jongens als Folger en Terol terecht. Ik heb dat verkeerd aangepakt, me een paar keer onnodig aan de kant laten zetten en de kaas van het brood laten eten, en daar baal ik flink van want dat was echt niet nodig geweest. Het lijkt erop dat het zondag tijdens de race regent, althans de voorspellingen geven dat wel aan. Ik zal een goede start moeten maken voor een goed resultaat. We kunnen het nu helaas niet meer veranderen, hopelijk kan ik jullie morgenavond met beter nieuws verblijden.Ó<br /> <br /> <br /> </blockquote> <iframe scrolling="no" frameborder="0" src="http://www.facebook.com/plugins/like.php?app_id=218860448125584&href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FHOME%2FWelkom%2Ftabid%2F38%2FMotoGP%2F125CC%2Fiwema-ik-baal-dit-was-niet-nodig-geweest%2Ftabid%2F65%2FiNews_ID%2F26709%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&action=like&colorscheme=light&font&height=80" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" allowtransparency="true"></iframe> <br /> <em>De Racesport.nl redactie heeft de reactiemogelijkheid onder aan dit artikel gesloten nadat er een vijftal reacties waren geplaatst waarvan er een bij stond die dusdanig kwetsend was en geen enkele toegevoegde waarde had op hetgeen Jasper in zijn quote hierboven verteld. Natuurlijk weet Jasper als geen ander dat het beter kan en moet en het dit seizoen nog niet gaat zoals we met ons allen hadden gehoopt, maar als wij met ons allen hier er nu ook nog een schepje bovenop moeten doen om onze enige Nederlandse deelnemer in de Grand Prix racerij de grond in te boren dan zijn we in de ogen van de redactie verkeerd bezig. Wij vragen hierbij jullie begrip voor het sluiten van de reactiemogelijkheid.<br /> </em><a href="mailto:[email protected]"><br /> [email protected]</a><em> </em>