Romano Fenati start de Moto3 race op het circuit van Mugello vanaf de pole positie. De Sky VR46 rijder was ruim sneller dan teamgenoot Andrea Migno en Khairul Idham Pawi in een door het vele wachten op een slipstream bizar verlopen kwalificatietraining. Bo Bendsneyder kwalificeerde zich als dertiende.

Dat wachten op elkaar begon al in de eerste minuut van de kwalificatietraining. Een pak rijders reed al omkijkend en afwachtend het openingsrondje om maar een goed sleepje te vinden. Als de gaskranen dan uiteindelijk opengaan is het Lorenzo Dalla Porta die als eerste leider op de tijdenlijst verschijnt.

Lang kan de Italiaanse vervanger van Philipp Oettl niet genieten van zijn leidende positie want Enea Bastianini neemt de koppositie snel over. Vervolgens is het de beurt van Romano Fenati om de leiding over te nemen en de Italiaan behoud die leiding tot aan het einde van de eerste stint.

Jorge Navarro neemt op dat moment de tweede plaats in voor Enea Bastianini, Nicolo Bulega en Karel Hanika. Bo Bendsneyder vinden we op dat moment terug op de 20e plaats en Livio Loi vinden we één plaats achter onze landgenoot terug op de tijdenlijst.

Op één man gaat iedereen naar binnen en die ene man vestigt dan nadrukkelijk de aandacht op zich. Niccolo Antonelli is nog bezig met een snelle ronde maar verliest de motor volledig in de laatste bocht. Antonelli stuitert op hoge snelheid van zijn Honda die vervolgens volledig vernield wordt door de vangrail waarin de motor knalt.

Antonelli kan redelijk ongeschonden terugkeren naar de pits maar door de afgeschreven Honda zit zijn training er wel op.

In de tweede stint komen diverse rijders naar voren om vervolgens weer wat terug te zakken. Het blijft echter Romano Fenati die de ranglijst aanvoert voor Brad Binder, Andrea Migno, Jorge Navarro en Enea Bastianini.

Bo Bendsneyder verbeterde zijn tijd  ook in de tweede stint evenals Livio Loi. Bendsneyder blijft echter 20e op de ranglijst en Livio zakt helaas terug naar de 23e plaats.

Met nog  10 minuten training op de klok staat iedereen binnen en wacht ook iedereen op elkaar. Livio Loi is één van de eersten die naar buiten gaat om vervolgens via de pitingang achter op het circuit toch weer de pits in te sturen.

Die timing van de Belg lijkt goed want op het moment dat hij terugkeert in de pits gaat de rest van het veld de baan op waardoor Loi keurig kan aansluiten. Het blijft echter kwakkelen met het veld door het vele zoeken naar een goed sleepje.

Uiteraard is Brad Binder één van de gewilde gangmakers. De Zuid-Afrikaan is het echter behoorlijk zat en rijdt met nog drie minuten op de klok braaf weer de pitstraat in. Hij schut daarmee alles behalve zijn belagers af want die volgen Binder gewoon in ganzenpas door de pitstraat.

De irritatie is bij Binder duidelijk zichtbaar en ook bij het opkomen van het rechte eind voor zijn laatste ronde laat hij, druk gebarend, weer wat lopen. Hierdoor lukt het Binder niet om zijn tijd nog te verbeteren.

Dat lukt een groot aantal andere rijders nog wel. Fenati’s tijd blijft onaantastbaar maar daarachter duikt plotseling Pecca Bagnaia op. De Italiaan is echter buiten de baan geweest en zijn tijd wordt hem daarom ontnomen.

Als alle kruitdampen en afgenomen rondetijden zijn verwerkt zien we Fenati bovenaan de lijst gevolgd door Andrea Migno en Khairul Idham Pawi die met zijn drieën de eerste startrij gaan vormen. Brad Binder, Jorge Navarro en Enea Bastianini nemen voor de race plaats op de tweede startrij.

De derde startrij wordt gevormd door Nicolo Bulega, Francesco Bagnaia en Aron Canet met daarachter Joan Mir, Hiroki Ono en Fabio di Ginnanantonio op de vierde rij.

Bo Bendsneyder wist in die ultieme laatste ronde nog wel te profiteren. De Rotterdammer verbeterde zijn tijd naar een 1’58.305 en schoof daarmee op naar de 13e plaats waardoor hij de vijfde rij zal openen. Livio Loi kende na de vrije trainingen ook een moeizame kwalificatietraining. De Belg uit het RW Racing Team moet genoegen nemen met de 23e startpositie.