Moto3:Husqvarna fabrieksteam trekt zich terug uit Moto3

49

Het Husqvarna fabrieksteam, in het 2015 seizoen ondergebracht bij het LaGlisse Moto3 Team houdt het na slechts twee seizoenen al weer gezien in de Moto3 klasse van het MotoGP wereldkmapioenschap. Deze marktstrategische beslissing was echter vrij snel na het instappen al genomen dus erg verrassend is het niet.

In het voorjaar van 2013 nam het Oostenrijkse KTM de merknaam Husqvarna over van BMW. Om het van oorsprong Zweedse merk, vooral bekend vanuit de Motocross en het enduro rijden, sportief weer op de kaart te zetten werden er diverse activiteiten ontwikkeld. <p><br /> </p> <p>E&eacute;n van die activiteiten was het in het leven roepen van een officieel Husqvarna Moto3 team. In 2014 werd dat team onder gebracht onder de vleugels van Red Bull KTM teammanager Aki Ajo met als rijders Danny Kent en Niklas Ajo.</p> <p><br /> </p> <p>Voor het 2015 seizoen kwam Husqvarna terecht onder het Spaanse LaGlisse team dat het seizoen begon met de rijders Issac Vinales en Maria Herrera. Halverwege het seizoen werd Vinales aan de kant geschoven ten faveure van Lorenzo Dalla Porta. De gebruikte motoren waren uiteraard gewone KTM fabrieksmotoren met een ander stickertje erop.</p> <p><br /> </p> <p>Husqvarna had in het voorjaar 2014 nog de insteek om vanaf het seizoen 2016 met een eigen gebouwd motorblok aan de start te verschijnen maar die plannen zijn inmiddels in de Scandinavische ijskast verdwenen. KTM bereidt een instap voor in de MotoGP klasse per 2017 waar alle beschikbare financi&euml;n en menskracht voor nodig zijn.</p>







<p>Pit Beirer, Motorsport Directeur bij KTM, vertelde aan onze collega&rsquo;s van het Duitse Speedweek dat KTM in eerste instantie de gedachte had om met twee verschillende blokken te gaan aantreden in de Moto3 klasse. Beirer kwam er echter snel achter dat die gedachte niet te realiseren was.</p> <p><br /> </p> <p>IRTA wil dat fabrikanten, indien de team daarom vragen een minimum van 12 motoren voorziet van blokken en support. Dat zou dus ook gaan gelden voor Husqvarna. In 2014 voorzag KTM echter al 19 rijders van motoren en support en dat was logistiek een nachtmerrie. De Oostenrijkse fabrikant ging voor dit seizoen dan ook rap terug naar de vereiste twaalf.</p> <p><br /> </p> <p>Marketingtechnisch heeft het verder niet zoveel zin om twee exact dezelfde motoren onder verschillende namen in te zetten waardoor het besluit is genomen Husqvarna terug te trekken uit de Moto3 klasse. KTM concentreert zich verder op de doorontwikkeling van de eigen Moto3 machine en de ontwikkeling van de MotoGP machine die vanaf 2017 zal gaan deelnemen aan het MotoGP wereldkampioenschap.</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <div><br /> </div> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>