Dani Pedrosa kwam zondagmiddag in de zesde ronde van de Gran Premio Iveco de Aragon ten val. De val kwam net na het moment dat Marc Marquez zijn rempunt miste en zijn teamgenoot licht raakte. Bij het voorval brak een sensor af waardoor PedrosaÕs traction control systeem faalde en hij ten val kwam.
De MotoGP wedstrijd op Motorland Aragon was er weer eentje om van te smullen met aan het eind wederom Marc Marquez als winnaar. De Repsol Honda coureur versloeg in een rechtstreeks duel regerend MotoGP wereldkampioen Jorge Lorenzo die als tweede over de finish kwam. Voor Dani Pedrosa waren de druiven zuur, de teamgenoot van de winnaar kwam in de zesde ronde met een flinke highsider ten val en vergooide daarmee niet alleen zijn kans op de zege of podiumplaats in de wedstrijd maar zag hierdoor ook zijn kansen op de zo fel begeerde MotoGP wereldtitel aanzienlijk slinken, zo niet in rook opgaan.<br /> <br /> Na afloop van de wedstrijd bleek een niet werkende achterwiel speedsensor de oorzaak te zijn van Pedrosa’s crash. De breuk in deze kabel/sensor zorgde ervoor dat het traction control systeem niet meer werkte op het moment dat de Honda coureur op het gas ging bij het uitkomen van de bewuste bocht. Bij het plotseling uitvallen van het tractioncontrol systeem, waar de coureurs tegenwoordig volledig op (en moeten) vertrouwen, is er geen houden meer aan en een crash bijna niet te voorkomen.<br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">'In ging ik iets te wijd bij het remmen,” vertelde Marquez na zijn gewonnen race. “Ik kon de motor overeind houden maar raakte Pedrosa wel heel lichtjes, ik denk dat hij zelf niet eens heeft gemerkt. Ik hoorde van het team dat er een kabel naar de achterwiel sensor kapot is gegaan waardoor zijn tractioncontrol niet meer werkte. Dit gebeurt bijna nooit, het spijt me en ik ben heel blij dat hij er goed vanaf is gekomen en OK is.”</blockquote><blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"><br /> <p>“Marc ging te wijd bij het ingaan van de bocht en raakte me lichtjes aan de zijkant,” was de reacties van Pedrosa na zijn bezoek aan het medical centre en het gehoord te hebben dat een gebroken kabel de oorzaak was van de crash. “Toen ik na het voorval bij het uitkomen van de bocht weer op het gas ging, vloog ik ineens door de lucht. Mijn monteurs vertelden me zojuist dat er een kabel van het tractioncontrol systeem is gebroken bij het contact met Marc. Gelukkig is het redelijk goed afgelopen en heb ik geen ernstige blessures. Ik kwam bij de crash hard op mijn heup op het asfalt terecht, dit had slechter af kunnen lopen maar gelukkig is er niet veel aan de hand."</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p> Bij de technische controle na afloop van de wedstrijd werd bekend dat de Racedirectie een onderzoek in zal stellen naar aanleiding van dit voorval. In onze eerdere berichtgeving werd er al volop gediscussieerd over de eventuele uitspraak van het onderzoek, een uitspraak die nog wel even op zich kan laten wachten.</p>
<p>Natuurlijk wordt er direct met de beschuldigende vinger gewezen naar Marquez, moet hij geschorst worden naar aanleiding van zijn aanvaring, moet hij een andere straf krijgen, gaat hij vrijuit, treft hij wel of geen blaam. Hiervan is nog helemaal geen sprake, de racedirectie wil een onderzoek, een onderzoek die ervoor moet zorgen dat dit soort zaken in de toekomst voorkomen kunnen worden, zat het bewuste onderdeel wel op een veilige plaats, was het voldoende beschermd, moeten dit soort cruciale onderdelen niet beter beschermd worden om het racen nog veiliger maken, allemaal zaken die zeker meegenomen zullen worden in het onderzoek en die voor de Racedirectie misschien wel veel zwaarder wegen dan een schuldige aan te wijzen voor dit voorval.</p> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">“Laten ze Marquez maar voor de komende twee tot drie seizoenen schorsen,” grapte Valentino Rossi bij het horen van het nieuws dat de Racedirectie een onderzoek in ging stellen. De ondertoon van de Italiaan was echter wel duidelijk, niks aan de hand.</blockquote><br /> Het Repsol Honda Team mag dan wel in overleg met de mensen van de technische controle het bewijs geleverd hebben dat een defecte achterwiel speedsensor de oorzaak is geweest van de crash maar men zal er allerminst op zitten te wachten dat er sancties zullen volgen en dat Marquez bestraft zal worden voor het voorval.<br /> <br /> Immers als men Marquez zal straffen, schorsen of punten zal ontnemen dan is Yamaha, en in dit geval Jorge Lorenzo, de lachende derde. De nul score van Pedrosa zal immers blijven staan en elke WK punt die men Marquez zal ontnemen zal de huidige achterstand van 39 punten, de achterstand die Lorenzo momenteel heeft op de leider in de tussenstand van het kampioenschap, alleen maar verkleinen.<br /> <br /> Pedrosa-Marquez, valt er iemand iets te verwijten? <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <p> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <div class="fb-comments" data-href="https://www.racesport.nl/MotoGP/MotoGP/botsing-pedrosa-marquez-valt-er-iemand-iets-te-verwijten-/tabid/63/iNews_ID/33303/Default.aspx" data-width="468" data-num-posts="100"></div>