Na vorig jaar sinds zijn overstap van Kawasaki naar LCR Honda tijdens de tests in het voorseizoen goed voor de dag te zijn gekomen was het dit jaar een ander verhaal voor Randy de Puniet.
Randy de Puniet maakte na het 2007 seizoen de overstap van het Kawasaki fabrieksteam naar het LCR Honda satellietteam waarbij hij tegelijkertijd ook van bandenmerk moest wisselen en van de Bridgestones op Michelin’s overstapte.
In het voorseizoen van 2008 zat de Puniet er vaak goed bij om vervolgens tijdens het seizoen zelf weer stuk verder achterin het veld te zitten met een zesde plaats in Laguna Seca als beste resultaat. In het voorseizoen van 2009 gaat het een stuk minder goed met de Fransman die zegt problemen te hebben met de Bridgestones en dan met name een gebrek aan vertrouwen in de voorkant, daar waar de Japanse bandenfabrikanten juist in uitblinkt.
"Ik had het in Sepang een stuk beter verwacht, " vertelde de Puniet aan MCN. "Ik heb geen vertrouwen in de voorkant van de motor. Het is moeilijker in de bochten. Toen ik in 2007 voor Bridgestone reed gebruikte ik een smaller band en nu gebruiken we een bredere band. Toen ik twee jaar geleden een bredere band probeerde had ik problemen en nu is dat weer het geval. Met deze banden stuurt de motor veel zwaarder en het is moeilijker bij het uitkomen van de bochten. Ik kan mijn lijn niet vast houden."