MotoGP: Bridgestone verrast door bandenproblemen in Austin

37

De bandenproblemen die onder andere Valentino Rossi, Andrea Iannone en Scott Redding parten speelden tijdens de race op het Circuit of the Americas was een totale verrassing voor de mannen van Bridgestone.

De tweede MotoGP race die op het in 2012 voltooide Circuit of the Americas werd gehouden kende misschien dan wel geen verrassende winnaar &ndash; Marc Marquez wist er in 2013 zijn eerste MotoGP race te winnen en deed het afgelopen weekend nog eens dunnetjes over &ndash; maar achter de rug van de Repsol Honda rijder, die overigens als enige een hardere compound had gekozen, was her het een en ander mis met de voorbanden.<br /> <br /> Zo kreeg onder andere Valentino Rossi &ndash; de meest prominente van de rijders met bandenproblemen &ndash; te kampen met excessieve slijtage van zijn voorband waardoor de Movistar Yamaha rijder zijn tempo flink moest verlagen en een mogelijk podium door zijn vingers zag glippen.&nbsp; Naast Rossi kampten ook Andrea Iannone en de gecrashte Scott Redding met vergelijkbare problemen.<br /> <br /> Bridgestone wist dat sommige punten op het circuit veeleisend zijn voor de rechterkant van de band maar had hierop ingespeeld en speciaal een daarvoor geschikte compound mee genomen. De excessieve slijtage was dan ook een grote verrassing.







<blockquote>&ldquo;De hoge slijtage aan de rechterkant van de voorband waar sommige rijders tijdens de race last van hadden was onverwacht. Er zijn bepaalde gedeelten op het circuit die hoge eisen stelt aan de rechterkant van de band maar de compounds die we mee hadden genomen waren ontworpen om aan deze eisen te voldoen,&rdquo; vertelde Bridgestone&rsquo;s chef technicus en oud coureur <strong>Masao Azuma</strong>. &ldquo;We moeten goed kijken naar alle variabelen inclusief rijstijl, machine karakter en de conditie van de baan gedurende de race om uit te vinden waarom er zoveel slijtage was tijdens de race en waarom een aantal rijders daar meer last van had dan anderen.&rdquo;<br /> <br /> &ldquo;We kunnen met zekerheid zeggen dat de banden geen gebreken vertoonden, het enige is dat de omstandigheden zwaarder waren vergeleken met vorig jaar en de trainingssessies eerder in het weekend. Omdat we dit soort slijtage vorig jaar of dit jaar tijdens de trainingen en kwalificatie niet zagen zal de racedata van de Americas Grand Prix worden geanalyseerd zodat we er achter kunnen komen waarom dit is gebeurd.&rdquo;<br /> <br /> </blockquote><!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a fb:like:layout="button_count" class="addthis_button_facebook_like"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a g:plusone:size="medium" class="addthis_button_google_plusone"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;" href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a title="Meld je hier aan" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>