De MotoGP coureurs kwamen een dag na de Gran Premi Monster Energy de Catalunya opnieuw in actie op het Spaanse circuit. Maandag stond er een officile test op het programma, het weer gooide echter rond het middaguur roet in het eten.
Een groot aantal MotoGP coureurs en teams kwamen maandag opnieuw in actie op het circuit waar een dag eerder Jorge Lorenzo zijn vierde opeenvolgende Grand Prix wist te winnen.<br /> <br /> De weersvoorspellingen waren voor maandag echter niet al te best en deze voorspellingen bleken helaas uit te komen. Rond het middaguur gingen de hemelsluizen echt open boven het bekende Spaanse circuit en kwam er voor veel teams een vroegtijdig einde aan de test. Een aantal coureurs reden ’s middags nog wel een aantal ronden op het klatsnette circuit voor het testen van een aantal regenafstellingen. Movistar Yamaha zag na haar dominantie van een dag eerder de bui al hangen, Jorge Lorenzo en Valentino Rossi kwamen namelijk helemaal niet in actie. Het team vertrok vroegtijdig en besloot eerder dan gepland de reis te aanvaarden naar het Motorland Aragon circuit waar het team met Lorenzo en Rossi later deze week een privé test zal afwerken.<br /> <br /> Voordat de regen arriveerde was het Bradley Smith die de lijst aanvoerde met een snelste rondetijd van 1’42.018 ( snelste tijd tijdens de GP 1’40.546). De Monster Yamaha Tech3 coureur focuste zich voor de middag op het verbeteren van een aantal basisafstellingen met als doel het verschil met de factory bikes te verkleinen.<br /> <br /> Maverick Viñales en Aleix Espargaró lieten maandagochtend opnieuw zien dat de Suzuki steeds competitiever lijkt te worden. Het tweetal dat zich samen met de Team Suzuki crew concentreerde op de electronica noteerde respectievelijk de tweede en derde tijd.<br /> <br /> De vierde tijd kwam maandagochtend op naam van Marc Marquez. De Repsol Honda coureur viel terug op een door Honda meegebracht 2014 chassis, het frame waarop de regerend MotoGP wereldkampioen een jaar geleden zoveel successen boekte. Hoewel het frame van het vorige seizoen gebruikt werd viel het op dat deze wel voorzien was van een 2015 engine, achterbrug en uitlaatsysteem. Na afloop liet de Honda coureur weten dat het geheel erg goed en vertrouwd aanvoelde maar dat de tijd te kort was om er conclusies aan te verbinden. Om een goed oordeel te kunnen geven moet de machine in deze configuratie eerst getest worden onder verschillende omstandigheden (nieuwe banden, gebruikte banden, een raceafstand etc.). <br /> <br /> De vijfde tijd werd op de klok gezet door Octo Pramac Racing coureur Yonny Hernandez gevolgd door Dani Pedrosa en Jack Miller (CWM LCR Honda).<br /> <br /> Pol Espargaró werd op 0.655 seconden van teamgenoot Smith achtste terwijl de winnaar van de Open klasse afgelopen zondag, Stefan Bradl de negende tijd liet noteren.<br /> <br /> Cal Crutchlow, één van de vele uitvallers tijdens de race op zondag, wist de tiende rondetijd op de klok te zetten alvorens de regen een vroegtijdig einde maakte aan de dag.
<div>Naast de gebruikelijke MotoGP coureurs kwam ook Moto2 coureur Dominique Aegerter in actie op een MotoGP machine. De Zwitser reed net als tijdens eerdere MotoGP tests op een door Akira ontwikkelde MotoGP machine voorzien van een Kawasaki engine. Vanuit Zwitserland wordt er momenteel hard gewerkt aan een plan om vanaf komend seizoen met een eigen project met Aegerter van start te gaan in de koningsklasse. Vooralsnog is het grootste probleem het verkrijgen van een start, daarnaast gokken de Zwitsers op steun van Kawasaki en het Franse framebouw – en engineerings bedrijf Akira. Rondetijden van Aegerter werden er niet vrijgegeven.</div> <strong> <div><strong><br /> </strong></div> Volledige uitslag:</strong><br /> <ol> <li>Bradley Smith GBR Monster Yamaha Tech 3 1’42.018 </li> <li>Maverick Viñales ESP Team Suzuki Ecstar 1’42.069</li> <li>Aleix Espargaró ESP Team Suzuki Ecstar 1’42.127</li> <li>Marc Marquez ESP Repsol Honda Team 1’42.197s </li> <li>Yonny Hernandez COL Pramac Racing 1’42.332</li> <li>Dani Pedrosa ESP Repsol Honda Team 1’42.386 </li> <li>Jack Miller AUS CWM LCR Honda 1’42.512 </li> <li>Pol Espargaro ESP Monster Yamaha Tech 3 1’42.673 </li> <li>Stefan Bradl GER Athina Forward Racing 1’42.747 </li> <li>Cal Crutchlow GBR CWM LCR Honda 1’42.857 </li> <li>Nicky Hayden USA Aspar MotoGP Team 1’42.949 </li> <li>Scott Redding GBR Estrella Galicia 0,0 Marc VDS (1’43.134</li> <li>Danilo Petrucci ITA Pramac Racing 1’43.143</li> <li>Alvaro Bautista ESP Factory Aprilia) 1’43.219 </li> <li>Mike Di Meglio FRA Avintia Racing 1’44.054</li> <li>Loris Baz FRA Athina Forward Racing 1’44.249</li> <li>Eugene Laverty IRL Aspar MotoGP Team 1’44.517</li> <li>Marco Melandri ITA Factory Aprilia Gresini 1'45.107</li> </ol> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>