Journalist en motorsportcommentator Frank Weeink zal speciaal voor Racesport.nl na afloop van de Grand Prix weekenden zijn licht laten schijnen over de gebeurtenissen van het weekend. In onderstaande column de Gran Premio de la Comunitat Valenciana.
<p>Zo. Het zit er al weer op. Het Grand Prix-seizoen 2014 was van alles, maar zeker niet saai. En ook niet succesvol vanuit Nederlands oogpunt gezien. Er is volgend jaar geen plek bij CIP voor Jasper Iwema en er is evenmin plaats voor Scott Deroue. Vóór de start van de race in Valencia kreeg Scott te horen – en niet van de teamleiding – dat het zijn laatste Grand Prix zou zijn voor RW Racing GP. Een slechter moment om een al wankelende coureur dat mee te delen, is er volgens mij niet. Het team van Roelof Waninge heeft een bijzonder moeizaam jaar achter de rug, en de tijd dat Luis Salom vice-wereldkampioen werd in Nederlandse dienst, lijkt al een eeuwigheid geleden. Het was in 2012. Na dat glorieuze seizoen is het niet goed gegaan met het team uit Dwingeloo. De combi Kornfeil-Iwema presteerde beneden verwachting en in 2014 was het met Ana Carrasco en Scott Deroue vaak treurig om te zien. “Het is makkelijk om in een neerwaartse spiraal terecht te komen, maar moeilijk om er uit te komen”, zegt teammanager Jarno Janssen. Een krap budget, 'lastig materiaal' en twee rijders 'die aan het begin van hun carrière staan' noemt Janssen als mede-oorzaken voor het slechte presteren. Dat Carrasco niet aan de met haar overeengekomen financiële verplichtingen voldeed, hielp ook niet echt. <br /> <strong><br /> FINANCIËLE STEUN</strong><br /> Al voor de eerste Grand Prix bleek dat het tussen RW Racing GP en de KNMV niet lekker zat. Janssen zegt 'zwart op wit' te hebben dat er in de zomer van 2013 met een bondsvertegenwoordiger gesprekken zijn geweest over steun aan RW Racing, Bryan Schouten en het Dutch Racing Team. De gehoopte financiële steun voor RW bleef echter uit – volgens bronnen vanwege de late bekendmaking van de definitieve plannen van het team, iets wat Janssen ontkent – en Schouten werd mede dankzij de geldelijke steun van de KNMV ondergebracht bij het Franse CIP. Binnen de KNMV vormen de sporters een hele kleine minderheid en daarom was ik aangenaam verrast dat de bond serieus geld stopte in de ontwikkeling van individueel Nederlands toptalent. Bij RW Racing GP voelde men zich buitenom gepasseerd. Vóór de Grand Prix van Japan buurtte Janssen met pupil Deroue nog bij de KNMV, maar financiële steun zit er voor 2015 niet in. Janssen klinkt verbitterd. “Nu hebben we geen Nederlander in de GP's en dan mag de KNMV wel eens kijken waar het mis is gegaan”, zegt hij. “Er rijden wel drie jongens in de Red Bull MotoGP Rookies Cup. Waar moeten die straks naartoe?”</p> <p><br /> </p> <p>Het is echter te kort door de bocht om zo maar de vinger te wijzen naar de KNMV. Alle goede bedoelingen ten spijt, het Molenaar Team en het daar uit ontstane RW Racing GP zijn er niet in geslaagd Nederlandse coureurs een solide basis te bieden voor een Grand Prix-carrière. Natuurlijk mag je dan de kwaliteiten van de rijders beoordelen, maar het is ook tijd voor zelfreflectie. Weet ook Janssen. Hem wacht een grote uitdaging, zegt hij. “In één jaar RW Racing GP gezond te maken. Laten zien dat wij als team interessant zijn voor sponsors en top 10-rijders.” </p> <p><br /> </p> <p>Het betekent dat Janssen het functioneren van het enige Nederlandse GP-team dient door te lichten, inclusief zijn eigen rol. Verscheidene Nederlandse rijders (of hun begeleiders) lieten in het verleden weten meer dan eens moeite te hebben met technische man Hans Spaan en zijn manier van communiceren. “Bij een jonge coureur, die altijd gewend is geweest aan een aai over de bol, kan Hans z'n kritiek wel eens hard aankomen”, onderkent Janssen. Spaan, zelf door schade en schande wijs én twee keer vice-wereldkampioen geworden en behept met een flinke portie soms nogal harde humor, is geen man van het pamperen. Of een coureur daar dan maar mee om moet zien te gaan? “Ik moet daar dingen in veranderen”, zegt Janssen. “Maar Hans is niet de man die een coureur afzeikt, ik ben nog eerder degene die harde taal spreekt.” </p> <p><br /> </p> <p>En over harde taal gesproken, Janssen weet dat hij van hele goede stuurlui aan wal van alles over zich heen zal krijgen na dit dramatische seizoen. De aanpak van de trainingen moet anders, de wederzijdse verwachtingen van rijder en team moeten duidelijker gedefinieerd, neemt Janssen een voorschot op 2015. Een jaar zonder Nederlander. “Ik was graag met Scott doorgegaan. Hij is een gabbertje van mij. Maar hij heeft dit jaar jammer genoeg te weinig laten zien.”</p>
<strong>JAAR VAN DE WAARHEID?</strong><br /> Een grote uitdaging, noemt Janssen 2015. Misschien is het wel meer dan dat. Misschien is het zelfs wel het jaar van de waarheid voor RW Racing GP. Of de doelstelling – weer twee startplaatsen in 2016 – gehaald wordt, zal zo goed als zeker mede bepaald worden door een Belg, Livio Loi. Of er dan in 2016, in een serieus doorgelicht, gezond en goed functionerend en presterend Nederlands team, weer plaats is voor een Nederlander? Ik weet zeker dat Waninge en Janssen daar voor open staan. “Maar ik moet ook een bedrijf draaiende houden”, waarschuwt Janssen. Als die Nederlandse topper 3,5 ton meebrengt, praat het vast een stuk makkelijker. Overal. <p><br /> </p> <p> <br /> Weeinks waarheid hoeft niet de jouwe te zijn. U kunt reageren op deze column via de Racesport.nl Facebook pagina: <a href="https://www.facebook.com/Racesport.nl/photos/a.174729125902900.31624.131428220232991/797668356942304/?type=1&theater" target="_blank">Gran Premio de la Comunitat Valenciana</a><br /> <br /> Frank Weeink @frankweeink<br /> Frank Weeink werkt als motorsportcommentator voor Sport1, Motors TV en RTL7 en als journalist onder meer voor MotoPlus, Noppennieuws en Classic Racer </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> <!– AddThis Button BEGIN –> </p> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <p> <!–nieuwsbrief link einde –></p>