MotoGP: Column: Weeinks waarheid

190

Journalist en motorsportcommentator Frank Weeink zal speciaal voor Racesport.nl na afloop van de Grand Prix weekenden zijn licht laten schijnen over de gebeurtenissen van het weekend. In onderstaande column de Iveco Daily TT Assen.

Een paar keer per jaar ga ik naar de kerk. In juni meteen maar vier dagen lang. Die 'kerk' staat in Assen. In goed Drents 'the Cathedral of Speed'. Een toevluchtsoord voor ontheemde 'speedjunkies'. Al jaren achtereen worden tijdens de persconferentie herinneringen opgehaald aan hoe mooi het circuit vroeger was. Je weet wel, voordat in 2006 de majestueuze Noordlus werd gedecimeerd tot een slap slingertouwtje. Namen als Haarbocht, Madijk, Ossebroeken en Strubben bleven, maar klonken nooit meer hetzelfde. Ook Valentino Rossi &nbsp;denkt met weemoed terug aan dat circuit van ruim 6 kilometer waarop hij in 1996 zijn Dutch TT-debuut maakte. En laten we eerlijk zijn: ja, d&aacute;t was nog eens een slinger, zeg! Maar was dat circuit van 7.718 meter waarop Wil Hartog en Jack Middelburg hun TT's wonnen niet n&oacute;g mooier? Elke keer als ik naar Assen kom, kijk ik gauw nog even links naar de Bedeldijk, ook als ik rechtdoor ga. Daar waar Wayne Gardner in 1983 een weg sprintende Franco Uncini levensgevaarlijk verwondde, in een wedstrijd die Kenny Roberts won. Diens snelste ronde was 2.47,47 &ndash; een eeuwigheid lijkt het.&nbsp; <p><br /> </p> <p>Marc Marquez klokte afgelopen vrijdag voor de race op het nu al acht jaar 4,555 kilometer lange circuit een tijd van 1.33,462. Met een gemiddelde snelheid van 174,9 km. Daarmee staat Assen nog steeds in de top 5 van GP-circuits met de hoogste gemiddelde snelheid. Voor wat het waard is. Mij is dat wel wat waard. De bijnaam 'Cathedral of Speed' klinkt me na de laatste aanpassingen weliswaar wat te pathetisch, maar om Assen af te serveren als 'a normal track', zoals menige huidige Grand Prix-coureur doet: kom op, zeg. Een nieuwe generatie coureurs kent alleen post-2006 Assen en het deel vanaf de Ruskenhoek tot en met de GT blijft, ondanks de aanpassingen, behoren tot de beste stukken circuit ter wereld.&nbsp;</p>







<p><strong>'OP WEG NAAR POLEPOSITION'</strong><br /> Een tijd geleden begon ik aan een ingrijpende ruiming van mijn kantoor en omliggende percelen. Een brokstuk van een Capi-kuip, een handtekening van Rossi, een petje van Freddie Spencer &ndash; je kunt niet alles bewaren, toch? Ook een presentatiemap van een jaar of 15 ontkwam niet aan mijn rigoureuze ruimingsdrift. Iets nogal hoogdravends als 'Assen, Op Weg Naar Poleposition', stond er op. In de map werden de plannen ontvouwd voor het nieuwe, ingekorte circuit, een hotel (vast niet van het budget-type) en een soort motorboulevard, als ik me goed herinner. Ja, dat circuit kwam er, maar de rest? Een fijne grote parkeerplaats is er nu op ontheiligde grond waar eens fantastische duels werden uitgevochten. &ldquo;We moeten wel, anders raken we ooit de GP kwijt&rdquo;, zoiets zei de toenmalige bestuursvoorzitter over de te drastische circuitaanpassing. Echt, joh? Eigenlijk heb ik er nu spijt van dat ik die map in de vuilnis heb gemikt. Misschien hebben de beleidsmakers van toen ook wel spijt. Hoewel… Dat lijkt me sterk. Hoe het ook zij, alleen met zijn lengte van zo'n 4,5 kilometer is Assen tegenwoordig gemiddeld. Of gewoon, zo je wilt. Het langste circuit van de huidige kalender is Silverstone met z'n 5,9 kilometer, een baan die overigens nog slechts in de verte herinnert aan die adembenemende hogesnelheidslijn uit de vroege jaren 80. Dit Assen is waar de coureurs &eacute;n wij het mee moeten doen. En hoe graag ik af en toe mag zwelgen in nostalgie, ik kan er prima mee leven. Want, pre- of post-2006, altijd &ndash; en ook in 2014 &ndash; gebeurt er tijdens de Dutch TT wel iets onverwachts. Die historische overwinningen van Hartog en Middelburg… Christian Sarron die Freddie Spencer torpedeert in de eerste ronde in 1985… Alex Crivill&eacute; die in 1992 zijn eerste 500 cc-GP wint nadat Mick Doohan en Wayne Rainey zwaar geblesseerd zijn afgehaakt en Kevin Schwantz en Eddie Lawson samen crashen… Wilco Zeelenberg en Loek Bodelier die in 1994 na de 250 en 125 op het podium staan… Colin Edwards die de overwinning tussen de vingers door ziet glippen als hij in de GT crasht in 2006… Rossi die vanaf de elfde startplaats wint in 2007… Marco Simoncelli die Jorge Lorenzo in de eerste ronde ten val brengt, Alvaro Bautista die het een jaar later op diezelfde Lorenzo voorzien heeft, maar al in de eerste bocht… Lorenzo die zelf crasht tijdens de trainingen en met een gebroken sleutelbeen…. Nou ja, je snapt de boodschap.&nbsp;<br /> <br /> <strong>DE LAATSTE ZONDAG VAN JUNI?</strong><br /> Hoe het komt dat Assen blijft verrassen? Veel verder dan het noemen van de lay-out en de onvoorspelbare weersomstandigheden kom ik niet. Het maakt mij ook niet uit. Zolang die traditie maar blijft voortbestaan. En wat tradities betreft: de TT op de laatste zondag van juni? Van mij hoeft het echt niet, maar mag het wel. Maar zeggen dat er 30.000 toeschouwers meer naar 'De Kathedraal' zouden komen? Echt, joh? Dat is wat mij betreft toch typisch een gevalletje van 'eerst zien en dan geloven'. Maar dat heb ik wel vaker als het om 'kerkelijke' zaken gaat.&nbsp;<br /> <br /> Weeinks Waarheid hoeft niet de jouwe te zijn U kunt reageren op deze column via de Racesport.nl Facebook pagina: <a href="http://on.fb.me/1royfAl">Iveco Daily TT Assen</a><br /> <br /> Frank Weeink<br /> PS. Die Capi-kuip, die Rossi-handtekening en dat Spencer-petje: helaas, ik heb ze nooit gehad.<br /> <br /> Frank Weeink werkt als motorsportcommentator voor Sport1, Motors TV en RTL7 en als journalist onder meer voor MotoPlus, Noppennieuws en Classic Racer.</p> <p><br /> </p> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>