Journalist en motorsportcommentator Frank Weeink zal speciaal voor Racesport.nl na afloop van de Grand Prix weekenden zijn licht laten schijnen over de gebeurtenissen van het weekend. In onderstaande column de Commercial Bank Grand Prix of Qatar.
Hoewel ik het vroeger tijdens de wiskundelessen altijd chronisch benauwd kreeg, heb ik wat met cijfers in de racerij. Het resultaat telt – en resultaten behaal je niet zonder de cijfers bekijken. En na die heerlijke Grand Prix van Qatar is het interessant om eens met wat letters in de cijfers te duiken. <br /> <br /> Ik weet zeker dat er heel wat zuchten van verlichting zijn geslaakt toen op donderdagavond op het circuit van Losail eindelijk de actie begon. De manier waarop op het laatste moment reglementswijzigingen werden overeengekomen, was een blamage voor de sport. Misschien was het juist wel daarom dat de opluchting na de MotoGP-race met galavoorstellingen van vooral Marc Marquez en Valentino Rossi zo groot was. Rossi meldde na de eerste trainingen nog dat zijn Yamaha M1 véél te langzaam was, vooral door de nieuwe benzineregel, waardoor hij met twintig liter benzine het einde moest zien te halen. Vooropgesteld: vergelijken is altijd tricky, laten we daarom zeggen dat de vergelijkingen dienen als referentie. Vorig jaar strandde Rossi met 21 liter in de uitloopronde. Bij het uitkomen van bochten en op het rechte eind gaf de machine niet thuis, vertelde Rossi aan iedereen die het maar wilde horen. Dat waren er best veel. Want als de negenvoudig wereldkampioen praat, is het vaak ook heel aardig om naar zijn waarheid te luisteren. En manipuleren is een kunst die hij heel aardig verstaat. Rossi kwalificeerde zich als tiende – zijn slechte startplaats sinds zijn Yamaha-rentree in 2013 – maar de achterstand van slechts 0,6 achter polesitter Marc Marquez gaf toch vertrouwen. Dat kleine verschil tussen het eerste tiental was hoopgevend; zelfs achtste man Cal Crutchlow was dit jaar op de Ducati net iets sneller dan vorig jaar op de Tech3/Yamaha toen hij tweede stond op de grid…<br /> <br /> <p> Rossi's optimisme was terecht, zo bleek een dagje later. In de wedstrijd was te zien dat Rossi op het 1.068 meter lange rechte eind geen enkele keer uit Marquez' slipstream kon komen, maar er wel in kon blijven. Zat hij nou werkelijk een trage tractor? Vooropgesteld dat coureurs altijd meer willen, mag je stellen dat topsnelheid niet zaligmakend is – maar wel verrekte lekker om te hebben. Rossi's gemiddelde topsnelheid (gemeten over vijf ronden) bedroeg 341,1 km/u en dat was 5,1 km lager dan die van Marquez. Niet lekker, maar nog een hemels verschil vergeleken bij 2007, toen een dapper vechtende Rossi kansloos was tegen de Ducati van Casey Stoner die hem op het rechte stuk voorbij stak hoe hij maar wilde. De cijfers? Rossi had een gemiddelde top van 301 km/u (daarmee was hij zeventiende!) en Stoner zette daar gemiddeld 313 km/u tegenover. Dát waren nog eens verschillen!</p>
In de warm-up hadden Rossi en zijn technische crew 'iets' gevonden waardoor de Yamaha een stuk beter aan voelde. Rossi reed in die twintig minuten slechts één run en draaide daarin negen ronden, met uiteindelijk een vijfde tijd. Marquez kwam in die warm-up een keer binnen voor een gebruikelijke machinewissel en reed een run van vijf rondjes. Terugkomend van zijn beenbreuk in februari reed de Spanjaard vóór de race op zondag in Qatar nooit meer dan vijf (!) opeenvolgende ronden op snelheid. Dat het met zijn ritme best goed zat, bewees hij in de race over 22 ronden. In de laatste ronde zette Marquez zijn persoonlijke snelste tijd, die nog altijd bijna 0,3 seconde sneller was dan zijn eigen snelste ronde van 2013. Rossi was wél een tiende sneller dan in 2013, toen hij ook tweede werd in een ook al fascinerend duel met Marquez. In die race met een vergelijkbare buitentemperatuur, vijf graden warmer asfalt en 6 % meer luchtvochtigheid, was de winnende tijd van Jorge Lorenzo 0,7 sneller, maar Marquez en Rossi waren dit jaar beiden ongeveer een vijftal tellen sneller dan vorig jaar. <br /> In Qatar klopten de enige drie overgebleven Factory-bikes van Marquez, Rossi en Pedrosa de toch wel oprukkende concurrentie uit de Open Klasse. Achter Aleix Espargaro op de Forward Yamaha werd Andrea Dovizioso vijfde op 12,159 seconde van winnaar Marquez; vorig jaar was hij achtste op dik 24 tellen. <br /> <br /> Natuurlijk was het ontzettend treurig dat Jorge Lorenzo en ook nog onder meer Alvaro Bautista (hij klokte de snelste ronde) en Stefan Bradl uit de race crashten, maar de eerste race van het seizoen was een thriller, die om een 'sequel' schreeuwt. Goed, Marquez was nog niet volledig fit en de machines in de Open Klasse hadden er al heel wat testkilometers op zitten in Qatar, waardoor tijdens de volgende Grand Prix in Austin, Texas misschien weer een “business as usual”-beeld kan ontstaan. Daarom, om er dan nog maar eens een laatste getal tegen aan te gooien: één zwaluw maakt nog geen zomer. Hoeveel er daar voor nodig zijn, is mij onbekend. Maar wat mij betreft werd het zondag 23 maart in Doha toch op z'n minst lente. <br /> <br /> Frank Weeink @frankweeink<br /> <p>Frank Weeink werkt als motorsportcommentator voor Sport1, Motors TV en RTL7 en als journalist onder meer voor MotoPlus, Noppennieuws en Classic Racer.</p> <p><br /> </p> – Weeinks Waarheid hoeft niet de jouwe te zijn<br /> <br /> <p> U kunt reageren op deze column via de Racesport.nl Facebook pagina: <a href="https://www.facebook.com/Racesport.nl/photos/a.174729125902900.31624.131428220232991/680526878656453/?type=1&theater" target="_blank">Weeinks waarheid Commercial Bank Grand Prix of Qatar</a></p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>