MotoGP: Dall’Igna begonnen aan Desmosedici GP15

68

Zes maanden na zijn aanstelling bij Ducati heeft Gigi DallÕIgna een duidelijk beeld van wat er aan de Ducati Desmosedici moet veranderen en de Italiaan is inmiddels begonnen met het ontwerpen van de nieuwe motor voor 2015.

De successen van Ducati in de MotoGP klasse kwamen relatief snel. In het eerste seizoen met wat toen de Desmosedici GP3 was, wist Loris Capirossi in de eerste race al op het podium te komen en later dat jaar won hij de Grand Prix van Catalunya en volgden nog twee podiums.<br /> <br /> De Desmosedici GP4 was met maar een podium voor Capirossi en een podium voor Troy Bayliss iets minder competitief maar met de GP5 kwamen de overwinningen weer. De grootste successen kwamen in 2007 toen Casey Stoner zich bij Ducati voegde en in zijn eerste seizoen op de machine uit Bologna meteen wereldkampioen werd na tien overwinningen.<br /> <br /> Vanaf dat moment ging het langzaam achteruit en werd de Desmosedici steeds meer een machine waar alleen Stoner nog goed mee uit de voeten kwam. In 2008 wist Stoner nog zes overwinningen te pakken, in 2009 waren dat er twee en in 2010 pakte de Australi&euml;r nog drie zeges voordat hij naar Honda vertrok. <br /> <br /> In 2011 en 2012 stond de Ducati nog wel een aantal keer op het podium dankzij Valentino Rossi en Nicky Hayden maar overwinningen bleven uit en omdat er nauwelijks vooruitgang leek te worden geboekt met de machine, die vooral kampt met onderstuur, moest technisch man Filippo Preziosi het veld ruimen en werd Gigi Dall&rsquo;Igna bij Aprilia weg gekaapt.







Het afgelopen half jaar heeft Dall&rsquo;Igna goed gekeken naar wat er mankeerde aan de Desmosedici en inmiddels heeft hij een goed beeld van wat er moet veranderen en is hij begonnen aan het ontwerp voor de machine voor het 2015 seizoen.<br /> <blockquote>&ldquo;Ik heb nu een beter idee over de problemen van de motor en we hebben diverse idee&euml;n om ze op te lossen. Dit heeft echter tijd nodig en het is niet iets wat we in een paar dagen kunnen fiksen. Ik ben tevreden over de vooruitgang van de motor zoals deze op dit moment is en als we op die manier door kunnen gaan dan kunnen we het gat nog verder verkleinen,&rdquo; vertelde <strong>Dall&rsquo;Igna</strong> aan MCN. &ldquo;Maar ik ben inmiddels begonnen met het ontwerp van de nieuwe motor voor 2015. Het is een gloednieuwe motor, het wordt zeker niet makkelijk en het is onmogelijk om iets voor het einde van het seizoen klaar te hebben. Ik wil dit eigenlijk maar een keer doen en het dan meteen goed doen, om dit te kunnen doen moest ik een goed beeld vormen over wat er gedaan moet worden en ik moet daarvoor nieuwe oplossingen ontwerpen en ontwikkelen.&nbsp; Het laatste half jaar heb ik nodig gehad om de mensen en de motor te leren kennen en alles over Ducati te weten te komen. Nu kunnen we beginnen met het werken aan iets nieuws.&rdquo;</blockquote><br /> <br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>